Spilnota Detector Media
«Детектор медіа» у режимі реального часу збирає та документує хроніки Кремлівської дезінформації навколо військового наступу на Україну. Україна роками страждає від кремлівської дезінформації, проте тут ми фіксуємо наративи, меседжі та тактики, які Росія використовує з 17 лютого 2022 року. Нагадаємо, що 17 лютого почалося значне збільшення обстрілів підконтрольної Україні території з боку бойовиків, в яких російська пропаганда звинувачує українські війська.

26 Червня станом на 853 день повномасштабної війни наша редакція зафіксувала:

2227
Фейк
706
Маніпуляція
661
Меседж
456
Викриття
Русскій фейк, іді на***!

Фейк Нібито обкладинка The Economist із ексміністром оборони Росії

Російські телеграм-канали поширюють нібито обкладинку журналу The Economist із зображенням колишнього міністра оборони РФ Сергія Шойгу. На "обкладинці" є заголовок "Останні 120 днів", а у дописі додається, що "остання фаза конфлікту вже почалась". Пропагандисти стверджують, що журнал нібито опублікував матеріал про вирішальні події, які найближчими місяцями призведуть до перемоги Росії. Насправді це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на офіційному сайті журналу в розділі "Усі випуски" немає номера із зображенням Шойгу. Крім того, на обкладинці немає дати публікації. Російські та проросійські ресурси почали поширювати "обкладинку" 14 травня, хоча того дня The Economist не випускав нових номерів. Обкладинки за 4, 11 та 18 травня значно відрізняються від фейкової, а теми в цих випусках не стосуються завершення війни "за 120 днів" чи за будь-який інший термін. У соціальних мережах The Economist також немає цього зображення Шойгу.

Крім того, у фейковому дописі додали посилання на телеграм-канал "The Экономист". Цей канал не є офіційним каналом The Economist, оскільки видання взагалі не має телеграм-каналу. Фейковий канал імітує британське видання, копіюючи його опис та логотип.

Це не перший випадок, коли росіяни використовують західні бренди для поширення дезінформації. Вони беруть назву західного видання, його логотип і через підроблені фото та відео просувають вигідні для Росії наративи. Авторитетність видання надає інформації фіктивної "легітимності" і створює враження, що нібито навіть західні журналісти визнають невідворотність поразки України.

Фейк У Франції вийшов журнал з обкладинкою, на якій нібито зображений Макрон як «общипаний злий півень»

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито французи «насміхаються над своїм Макроном-Наполеоном» і це буцімто підтверджується обкладинкою французького журналу L’Hémicycle, де Макрон зображений як обдертий сердитий півень. Навіть стверджують, що цю обкладинку «гаряче обговорювали» на телеканалі France 24, і наводять фрагмент із телепередачі, де нібито її показали.

Проте справжність цих тверджень є сумнівною, оскільки французький журнал L’Hémicycle ніколи не випускав обкладинки з Макроном у вигляді обдертого півня, а телеканал France 24 ніколи не демонстрував «обдертого півня з головою Макрона» у своєму ефірі. На це звернули увагу фахівці проєкту StopFake.

Вони з'ясували, що L’Hémicycle — це французький незалежний журнал, який виходить щоквартально з аналітикою, інтерв'ю, історіями та розповідями. У соцмережах показано обкладинку L’Hémicycle, де вгорі зазначено «Зима 2023» і номер випуску — 514. На офіційному сайті L’Hémicycle можна побачити останній випуск журналу, який вийшов 20 грудня 2023 року. На ньому також є напис «Зима 2023» зверху справа і номер 514 зліва. Це підтверджує, що йдеться саме про цей конкретний випуск журналу. Проте на справжній обкладинці випуску зображена голова півня як символу Французької Республіки, а не Емманюель Макрон. Та й до того журнал ніколи не виходив з поширюваною пропагандистами обкладинкою.

У програмі на France 24 дійсно показували зимовий номер видання L’Hémicycle, але справжній, з головою півня. Отже, російська пропаганда також змінила відео французького телеканалу, вмонтовуючи в нього фальшиву обкладинку з Макроном.

Пропагандисти знову створили фейк з метою дискредитувати політичних лідерів Євросоюзу — цього разу Емманюеля Макрона. «Детектор медіа» писав, як іще на нещодавні заяви президента Франції відреагував російський агітпроп.

Фейк росіян
Справжня обкладинка

Фейк Єгипетський журнал Akher Saa нібито присвятив свою обкладинку західним лідерам, назвавши їх брехунами

У соцмережах російського сегменту публікують начебто справжню обкладинку журналу Akher Saa із західними лідерами: Олафом Шольцом, Джо Байденом, Ентоні Блінкеном та іншими. На зображенні їхні носи видовжені — як натяк на казкового героя Піноккіо, у якого росте ніс, коли той збреше. Також на обкладинці помістили різними мовами слово «брехуни». «А де ж на обкладинці Зеленський? Вочевидь, не змогли його помістити на обкладинку, адже надто великий (брехливий — "ДМ") ніс у нього», — коментують автори фейку. 

У VoxCheck проаналізували кейс і визначили, що журнал Akher Saa не робив випуску з такою обкладинкою. Першоджерело цієї «новини» — анонімний телеграм-канал, який транслює прокремлівську риторику. Ні на сайті журналу Akher Saa, ні на його сторінках у соцмережах немає подібної публікації. 

Ми неодноразово документували фейки, які стосуються підробних графіті, обкладинок іноземних видань та рекламних роликів. У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Зеленського ненавидить увесь світ) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що громадськість справді незадоволена Україною. І надто, коли автори використовують елементи масової культури, натякаючи, що люди глузують із ситуації в Україні та що український порядок денний — привід посміятися. 

Несправжня обкладинка

Фейк Індійське видання нібито зробило обкладинку, де порівняло українських біженців із гризунами

Користувачі соцмереж, що транслюють проросійську риторику, поширюють зображення, яке вони називають обкладинкою нового випуску індійського видання Rodip Reb від 30 грудня. На одному її боці зображені українські біженці, а на іншому — гризуни. Її супроводжує англійський напис: «Битва за Європу. Кроти та біженці: ситуація в Європі стає все напруженішою». Втім це — фейк. 

На нього звернули увагу фахівці проєкту MythDetector. Вони з’ясували, що це фотомонтаж. Індійського видання під назвою Rodip Reb не існує. Жоден пошуковик, включаючи Google та Bing, не видає результатів з таким виданням. Поширюване зображення містить адресу вебсайту www.rodipreb.in, але доступ до нього неможливий. Після опублікування обкладинки того ж вигаданого видання раніше MythDetector перевірив її автентичність в індійській організації для фактчекінгу Factly Media & Research. Вона підтвердила, що індійського видання з назвою Rodip Reb не існує. Зображення також неможливо знайти в інтернеті за межами телеграм-каналів та фейсбук-спільнот, де його поширювали. 

Пропагандисти регулярно вдаються до поширювання фейкових обкладинок, щоб створити хибне враження того, що світ поступово припиняє підтримувати Україну. «Детектор медіа» неодноразово спростовував інші публікації з несправжніми обкладинкам різних світових видань. 

Фейк Французький журнал Charlie Hebdo присвятив обкладинку руху ХАМАС

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що французький журнал Charlie Hebdo присвятив обкладинку руху ХАМАС із написом: «Вибач нам, Ізраїль! Ми вірили, що наша зброя так і залишиться в Україні». Тобто автори натякали, що українська зброя буцімто опинилася в руках ХАМАСу. Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації при РНБО взялися за кейс та встановили, що журналу з такою обкладинкою просто не існує, її створили за допомогою фотошопу. На сторінках у соціальних мережах та на офіційному сайті видання також немає жодних згадок саме за цю обкладинку. Щобільше, несправжня обкладинка датована 12 жовтня 2023 року, хоча останній наявний випуск вийшов 11 жовтня під номером 1629. 

У заяві Інституту вивчення війни за 7 жовтня ідеться, що Кремль активно використовує атаку ХАМАСу на Ізраїль для інформаційних операцій, спрямованих на послаблення підтримки України США та Заходом. Зокрема й просуває тезу про «чорний ринок збуту зброї». 

А Кирило Буданов, очільник Головного управління розвідки України, заявляв, що це росіяни передавали угрупованню ХАМАС піхотне озброєння, яке вдалося захопити в Україні.

Розганяючи такі фейки, пропагандисти вкотре хочуть показати українців як невдячних провокаторів, що прагнуть дестабілізувати ситуацію у світі й підбурюють до збройних конфліктів. Мовляв, українці перепродають зброю на чорному ринку, і вона потрапляє в руки злочинцям. У такий спосіб автори підривають авторитет української влади та намагаються зірвати майбутні поставки збройної допомоги з країн НАТО. Адже насамперед такі фейки таргетують на західну аудиторію та лідерів, щоб вселяти недовіру до дій України.

Фейк Американський журнал The Nation присвятив обкладинку Зеленському, назвавши його «злим хлопчиком»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно американський журнал опублікував обкладинку із зображенням Зеленського, де журналісти назвали його «злим хлопчиком». Український президент зображений на тлі телеекранів, де транслюють новини про затонулий батискаф. Автори публікацій дописують, що Зеленський нібито злий, бо вся увага прикута не до його постаті. Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Фактчекери пояснили, що цей журнал — двотижневий і останній наявний номер вийшов друком 26 червня 2023 року. Наступний випуск видадуть 3 липня. На фейковій обкладинці вказана дата номера: 26 червня — 3 липня 2023 року. Справжня обкладинка цього числа журналу має зовсім інакший вигляд.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Володимир Зеленський нікчемний та некомпетентний) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України.

Фейк Німецький журнал Handelsblatt зобразив на обкладинці знищений танк Leopard

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно німецький журнал Handelsblatt опублікував обкладинку із зображенням знищеного танка Leopard. Сама обкладинка має заголовок: «Це не контрнаступ — це кривавий краш-тест», нібито натякаючи на провальний наступ України. Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації при РНБО дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Фактчекери пояснили, що на офіційному сайті видання вони не знайшли журналу саме з такою обкладинкою. Останній випуск журналу має зовсім інакше оформлення. 

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході. Так у читачів складається враження, що весь світ глузує з України.

Фейк Гумористичний журнал Humor Times присвятив обкладинку Зеленському із закликом «вбити й позбутися його»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно американський гумористичний журнал опублікував обкладинку із зображенням Зеленського, який лежить на капоті автівки — машини часу, що набирає швидкість. Сама обкладинка має напис: «Перед настанням майбутнього потрібно позбутися чогось зараз», нібито натякаючи на смерть Володимира Зеленського. Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Фактчекери пояснили, що останній наявний номер журналу — 374. Тоді як на фейковій обкладинці — уже 375. На офіційному сайті немає жодної інформації про 375 випуск журналу, оскільки він ще не вийшов. 

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Зеленського варто позбутися) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України. 

Фейк Журнал The New European опублікував карикатуру з висміюванням Зеленського на своїй обкладинці

Пропагандисти поширюють фото, згідно з яким британський журнал The New European нібито опублікував на обкладинці одного зі своїх номерів карикатуру, на якій президент України Володимир Зеленський сидить на колінах Далай-Лами, що висунув язика. Зеленський ніби каже «Я посмокчу його, якщо ви мені заплатите!», що є пародією на ситуацію із Далай-Ламою та хлопчиком, якому він пропонував «посмоктати язика». На малюнку премʼєр Британії Ріші Сунак злісно дивиться на двох інших героїв, а вгорі малюнка міститься заголовок: «Скільки Британія хоче заплатити, щоб вирішити українську кризу?». Це — фейк. 

На нього звернули увагу в багатьох фактчекінгових проєктах, зокрема у Mythdetector. Фахівці проєкту зʼясували, що обкладинка — несправжня. На справжній обкладинці номеру №337, який указаний на підробці, зображене фото нинішнього прем'єр-міністра Великої Британії із заголовком: «Війна Ріші Сунака з елітами». Крім того, видання у своєму твіттері опублікувало фото з роздрукованого випуску журналу, на якому у рамках рубрики «Брехня тижня» зображена згадана карикатура. 

Публікуючи несправжні обкладинки закордонних видань, пропагандисти хочуть показати, що на Заході нібито розуміють та підтримують дії Росії, а Україна буцімто всіх уже втомила. «Детектор медіа» вже розвінчував подібні дописи, зокрема, «обкладинки» Charlie Hebdo

Фейк Charlie Hebdo випустила обкладинку з Зеленським, яка символізує його знущання з церкви в Україні

У соціальних мережах поширюють фото обкладинки французького сатиричного журналу Charlie Hebdo на якій зображені Президент України Володимир Зеленський, президент Росії Володимир Путін та Ісус Христос. До фотографії додають опис, що обкладинка символізує «гоніння на церкви» Зеленського, яке розлютило навіть Ісуса Христа, якого Путін нібито заспокоює і каже: «Не треба! Ми самі розберемося!». Насправді видання Charlie Hebdo не видавало випуску з такою обкладинкою.

Аналітики проєкту Myth Detector з’ясували, що обкладинка, опублікована французьким сатиричним журналом 5 квітня, не збігається з опублікованими версіями, немає подібних карикатур і на обкладинках спецвипусків Charlie Hebdo. На поширеній обкладинці Charlie Hebdo зазначений порядковий номер (№1603) і дата виходу 5 квітня. Як повідомляє офіційний сайт видання, 5 квітня вийшов журнал із порядковим номером 1602, який має інший дизайн. На обкладинці обіграна тема протестів, спричинених новою пенсійною реформою у Франції.

Російський агітпроп вже не вперше поширює сфабриковані обкладинки різних західних видань, на яких нібито знущаються з українського президента. Так російська пропаганда прагне дискредитувати Володимира Зеленського й створити видимість, що рівень довіри до Президента України на Заході падає. Мовляв, західна спільнота вже починає розуміти, «ким він є насправді».

Фейк На обкладинках своїх нещодавніх випусків американський Newsweek та французький FRANC-TIREUR висміяли Зеленського

Пропагандисти поширюють фото, нібито іноземні видання, а саме американський журнал Newsweek та французький журнал FRANC-TIREUR 21 березня вийшли з обкладинками, що висміюють Президента України Володимира Зеленського. Мовляв, зустріч президента Росії та лідера КНР залишила його за бортом геополітичних трендів. Це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики грузинського проєкту MythDetector. Вони зʼясували, що спеціальне видання Newsweek, як це зазначено на фейковій обкладинці, не виходило 21 березня. Ба більше, з цією датою немає і звичайних випусків журналу, як свідчить офіційний сайт американського Newsweek. На сайті FRANC-TIREUR також неможливо знайти обкладинку, яку поширюють пропагандисти.

У такий спосіб агітпроп чинить спроби дискредитувати Президента України та показати, що навіть на Заході нібито розуміють якою геополітичною поразкою став для них візит Сі Цзіньпіня до Москви. Подібна гра з обкладинками є частиною дезінформаційної кампанії, повʼязаної з цим візитом. «Детектор медіа» писав про її головні меседжі, зокрема про те, як Росія намагається подати його як ознаку продуктивного зближення. 

Фейк Видання «Newsweek» та «Franc-Tireur» присвятили свої обкладинки Зеленському, який споглядає на зустріч Путіна і Сі Цзіньпіна

Таке повідомлення поширили у соціальних мережах, зокрема у телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що видання «Newsweek» та «Franc-Tireur» присвятили свої обкладинки Зеленському, який спостерігає за зустріччю Путіна і Сі Цзіньпіна з кімнати, що палає, чи сидячи на полеглих українських воїнах. Як доказ автори додають скриншот нібито справжніх обкладинок журналів. Це — неправда.

У Центрі протидії дезінформації при РНБО пояснили, що ні видання «Newsweek», ні «Franc-Tireur» не публікували такі обкладинки. Фактчекери у цьому переконалися, коли зайшли на офіційні сайти обох видань. Схожих обкладинок на сайті фактчекери не виявили. Фахівці також наголошують, що жодне з видань не друкувало наклади, датовані 21.03.2023, як це позначено на фейкових обкладинках.   

Пропагандисти систематично поширюють фейки про українських високопосадовців, зокрема Зеленського, з метою його дискредитації. У такий спосіб агітпроп використовує тактику висміювання й намагається створити ілюзію, що керівництво України зневажають у Європі. Раніше пропагандисти поширювали повідомлення про фейкові графіті з Зеленським у публічних місцях, фейкові обкладинки журналів тощо.

Маніпуляція Газета «New York Post» «відмовилася» від постійного розміщення українського прапора на обкладинці

Таку тезу поширили у соціальних мережах та пропагандистських ЗМІ. У повідомленнях йдеться, що газета «New York Post» «відмовилася» від постійного розміщення українського прапора на обкладинці. Мовляв, останнє велике видання не хоче розміщувати український прапор на обкладинці. Як доказ автори повідомлень прикріпили до публікації скриншот двох обкладинок американської газети. На першій обкладинці праворуч вгорі зображений український прапор, проте на обкладинці наступного випуску замість прапора зображений листок конюшини. Це — маніпуляція. 

За кейс взялися фактчекери проєкту VoxCheck, які встановили, що обкладинка газети «New York Post» із зображенням трилистої конюшини присвячена дню Святого Патріка, який традиційно відзначають у США 17 березня. Надалі на обкладинці видання продовжили зображувати український прапор за звичним графіком: шість випусків публікують із зображенням прапора, один — без. Тобто видавці газети «не відмовлялися» від українського прапора, його позапланово замінили лише в одному випуску, який присвятили святкуванню дня Святого Патріка. Наприклад, у випуску газети за 20 березня (останній доступний на момент публікації) знову розмістили прапор України.   

Фейк Британські газети опублікували на обкладинках карикатури на візит Зеленського

У телеграм-каналах поширили повідомлення, що нібито після візиту президента України Володимира Зеленського до Лондона британські газети Evening Standard і The Times на перших шпальтах опублікували карикатури на нього.

Мовляв, газета Evening Standard опублікувала, як Зеленський після візиту тягне літак, а The Times — карикатуру, яка показує лицемірство прем'єр-міністра Великої Британії Ріші Сунака і президента Франції Еммануеля Макрона. Нібито їхнє «так» на благання Зеленського про надання винищувачів означає насправді одне велике «Ні».

Нібито цю карикатуру опублікувала газета Evening Standard
А цю карикатуру нібито опублікувала на першій шпальті газета The Times

Насправді жодне з цих британських видань не публікувало карикатур на Зеленського на першій шпальті. 

Газета Evening Standard на першій шпальті опублікувала, як Ріші Сунак привітно обіймає Зеленського. На ще одній фотографії вони спільно йдуть Лондоном.

Газета The Times на своїй першій шпальті номера за 9 лютого опублікувала портрет Зеленського з жестом перемоги, який колись показав Вінстон Черчилль.

10 лютого у The Times у розділі «Коментарі» вийшла колонка Роса Кларка, яку проілюстрували карикатурою, де зображений Зеленський з європейськими лідерами, але її не винесли на першу шпальту. 

За допомогою таких фейкових перших шпальт Росія нав’язує аудиторії власне трактування візиту Зеленського до Великої Британії, Франції та Бельгії. Відразу після візиту в телеграм-каналах пропагандисти писали, що Зеленський сфотографувався на тлі британського танка — це максимум того, що він може отримати від поїздки; візит до Європарламенту не матиме результатів; Зеленський у 2023 більше їздитиме Європою, зокрема через вибори; Поїздкою Зеленського по Європі «гасять» корупційний скандал в Україні тощо.

«Детектор медіа» зібрав ілюстрації усіх перших шпальт британських видань, де зобразили візит президента України до Лондона.

Фейк На відео із інтерв'ю німецької чиновниці помітили автобус із написом «Зеленський — чорна діра»

Російські пропагандистські медіа поширюють уривок відео з інтерв'ю німецької депутатки Бундестагу, де нібито видно автобус із написом «Зеленський — чорна діра». За інформацією кремлівських медіа, такий транспорт з'явився на вулицях Берліна. Також у дописах у мережі йдеться, що водія вже оштрафували за напис на його транспорті. Однак уся ця історія — вигадка російської пропаганди.

Як зазначають аналітики Vox Ukraine, на відео — інтерв'ю німецької депутатки Ніни Шеєр для видання Die Welt, яким вона поділилася на своїй сторінці у фейсбуку. Одяг та місце фільмування ідентичні тим, що й на відео з автобусом. У записі з інтерв'ю приблизно на третій хвилині з'являється вже відомий нам автобус, однак добре видно, що напис там зовсім інший: «Busmobil 24».

Також у німецьких ЗМІ немає жодної згадки про існування автобуса з написом «Зеленський — чорна діра», як немає і жодних повідомлень про штрафування водія.

Подібними фейками Росія намагається дискредитувати українську владу. З початком повномасштабного вторгнення це відбувається постійно. Нещодавно ворожі медіа поширювали інформацію, що Міністр оборони нібито радів, що українці стали «щитом» для НАТО. Не залишає без уваги агітпроп і Володимира Зеленського, повідомляючи про карикатури на обкладинках закордонних журналів або що він та інші чиновники примножили свої статки у 2022 році.

Фейк Гумористичний журнал «Humor Times» присвятив обкладинку Зеленському в образі сарани

У мережі поширюють нібито нову обкладинку гумористичного журналу «Humor Times». На карикатурі зображена сарана, яка символізує президента України, який буцімто виїдає всі гроші. Однак це — фейк. 

За словами фахівців VoxCheck, на обкладинці, яку поширюють у мережі, зазначено, що це випуск за грудень 2022 року. Втім, на сайті ще немає обкладинки за грудень 2022 року, проте її уже опублікували на фейсбук-акаунті видання. Обкладинки із Зеленським у фейсбуці також немає.

Пропагандисти регулярно створюють фейкові обкладинки відомих ЗМІ, на яких зображають українського президента у невигідному світлі. У такий спосіб вони дискредитують Зеленського й створюють видимість того, що його підтримка у світі зменшується. Мовляв, більшість людей, зокрема, і преса, вважають його клоуном, не ставляться до нього серйозно.  

Фейкова обкладинка
Справжня обкладинка

Фейк Іспанський сатиричний журнал «El Jueves» присвятив свою обкладинку Анджею Дуді, який нажаханий через наступ Росії на Польщу

У мережі поширюють нібито нову обкладинку іспанського сатиричного журналу «El Jueves». На карикатурі зображений наляканий президент Польщі з написом: «Я не хочу війни з Росією!». Проте це — фейк. 

Фахівці Voxcheck розповіли: обкладинка з карикатурою, яку поширюють у мережі, на офіційних сторінках журналу немає. На штрихкоді обкладинки журналу є цифри — 02375 (номер випуску). Утім, обкладинка з таким номером має інший вигляд. 

Пропагандисти неодноразово фальшували обкладинки різноманітних журналів, аби переконати суспільство в тому, що насправді весь світ кепкує з українських та західних високопосадовців. У такий спосіб вони поширюють вигідні прокремлівській пропаганді тези: якщо про це говорять не лише пропагандисти, а й "увесь світ", то складається враження, що меседжі — правдиві. 

Фейкова обкладинка

Фейк Турецький журнал LeMan присвятив свою обкладинку Зеленському, який бідкається, що завчасно не залишив президентський пост

У мережі поширюють нібито нову обкладинку турецького гумористичного журналу LeMan. На карикатурі зображений скелет, який символізує президента та напис: «важливо вчасно накивати п’ятами». Проте це — неправда. 

За словами фахівців VoxCheck, журнал не публікував випуск із такою обкладинкою. Фактчекери зіставили номер журналу та дату публікації й виявили, що справжня обкладинка має інакший вигляд. 

Фейкова обкладинка
Справжня обкладинка

Фейк Charlie Hebdo присвятив обкладинку українцям, які домальовують нацистське привітання футбольному талісману в Катарі

У мережі поширюють нібито нову обкладинку французького сатиричного журналу Charlie Hebdo. На карикатурі зображені чоловіки у синьо-жовтому одязі, які пишуть на стіні нацистське привітання. А чоловіки у хіджабах шукають значення цього привітання у словнику та кажуть: «Це щось українською». Користувачі, які поширили «обкладинку», зазначають, мовляв, спеціальний випуск присвячений тому, що українці домалювали вуса Гітлера футбольному талісману в Катарі. Це — неправда.

Повідомлення про те, що нібито українських футбольних фанів затримали через нацистські графіті в Катарі — неправда. Цей фейк уже спростували. Обкладинка Charlie Hebdo також фейкова. Нібито це спеціальний випуск, датований 24 листопада. Утім, на сайті французького журналу останній випуск був опублікований 23 листопада.

На сайті також представлене паперове видання, створене впродовж жовтня-листопада, присвячене Чемпіонату світу з футболу в Катарі, проте ілюстрація до цього випуску також відрізняється від зображення, яке поширюють у мережі.

Раніше фейкові обкладинки Charlie Hebdo та інших сатиричних журналів використовували для висміювання Володимира Зеленського. Пізніше поширили неправдиві обкладинки щодо киян без світла та українській ракеті в Польщі. Детальніше.

Фейк Американський журнал MAD випустив обкладинку, на якій Байден і Зеленський зображені в образі Лаокоона

Проросійські користувачі соціальних мереж, зокрема, фейсбука, поширюють фото обкладинки нібито сатиричного американського журналу MAD, на якій український та американський президенти зображені в образі Лаокоона.

У таких дописах стверджують, що «американський сатиричний журнал MAD вийшов з оригінальною обкладинкою». Зображена на фото композиція нагадує відому скульптуру «Лаокоон та його сини», однак замість змій — фігури Джо Байдена та Володимира Зеленського оповиті трубами, на яких видно прапор Росії. При цьому права рука президента України витягнута вгору в такий спосіб, що нагадує нацистське вітання. До карикатури додали підпис: «Звичайно, це був Байден, він просто забув про це».

Проте журнал MAD ніколи не випускав номер з такою обкладинкою. Як пишуть литовські фактчекери видання «15 хвилин», на фейковій обкладинці вчергове є натяк на нібито неонацистські тенденції в сучасній Україні; натяк на причетність США до вибухів на Nord Stream- 2 газотранспортної мережі; до енергетичної кризи в країнах Євросоюзу.

Проте MAD не публікував таку карикатуру. На фото з соцмереж видно номер та дату виходу журналу: №28, жовтень 2022. Однак оригінальний 28 номер MAD датований не жовтнем, а груднем 2022 року і виглядає зовсім інакше. Його основна тема — сімдесяті роки, а не стосунки між Україною та США.

Це вже не перша фейкова обкладинка якогось іноземного медіа, яку створюють російські пропагандисти. Зазвичай вони змальовують на них українського президента у невигідних та смішних образах, щоб створити видимість, що на Заході до української влади ставляться несерйозно та без поваги.  

Фейк Журнал «El Jueves» вийшлов із обкладинкою, на якій людей нудить від Зеленського

Проросійські телеграм-канали поширюють обкладинку нібито журналу «El Jueves», на якій закордонне медіа нібито продовжує знущатись з президента України. Буцімто цього разу обкладинка натякає, що Зеленський вже всім «набрид до нудоти». Ця обкладинка — фейк.

Російська пропаганда систематично використовує фейкові обкладинки сатиричних журналів для просування дезінформаційних наративів та висміювання світових лідерів та українського президента.

На офіційних сторінках «El Jueves» такої обкладинки немає. Ба більше, із таким самим серійним номером вже поширювали іншу фейкову обкладинку цього журналу. Також пропагандисти використали для фейків обкладинки французького журналу карикатур «Charlie Hebdo» та німецького сатиричного журналу «Титанік».

Фейк Індійський журнал опублікував на обкладинці карикатуру на Зеленського зі свастикою і прем'єр-міністра Великої Британії

Скриншот нібито обкладинки щотижневика «Ananda Vikatan» з президентом України Володимиром Зеленським та прем'єр-міністром Великої Британії Ріші Сунаком вперше з'явився на проросійському телеграм-каналі англійською мовою під назвою Donbass Devushka.

Далі картинку поширювали грузинські, російські та проросійські англомовні користувачі у соціальних мережах. На малюнку – Зеленський намагається затулити чорну свастику помаранчевою, прикрашеною крапками, щоб приховати зв’язок із нацизмом. Йому приписані слова тамільською мовою, що перекладаються: «Ну які ж ми нацисти? Ми просто фанати індійської культури!». Ця обкладинка – фейкова.

Аналітики проєкту Myth Detector виявили, що на обкладинках «Ananda Vitakan» здебільшого зображені місцеві знаменитості, а у 2022 році на обкладинках журналу не було жодної карикатури, Зеленський і Сунак не фігурували на жодній з обкладинок. Дата виходу на фейковій обкладинці зазначена 31 жовтня. Але цей журнал щотижневик, і два його останні випуски були від 2 листопада і 26 жовтня.

У кожного журналу є свій порядковий номер виходу та напис під назвою журналу тамільською мовою «видання №… тамільською», а на фейковій обкладинці написано – «спеціальне видання».

Цим фейком російські пропагандисти намагаються донести іноземній аудиторії, що українці нібито приховані нацисти. Так звану денацифікацію у росії використовували як привід нападу на Україну.

Для Індії свастика – це релігійний символ бога сонця та означає щастя. Її можна зустріти у храмах, на вітринах магазинів, мотоциклах та навіть в офіційних документах. Нещодавно прем'єр-міністр Індії Нарендра Моді закликав путіна «перейти на шлях миру». А прем'єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак, який має індійське коріння, після вступу на посаду запевнив у продовженні курсу своїх попередників на підтримку України. 

Фейк Charlie Hebdo на обкладинці чергового номера познущалося з киян без світла

У російськомовному сегменті соцмереж поширюють картинку начебто спеціального числа журналу Charlie Hebdo, присвяченому Україні. На малюнку – мітка геотегу із надписом Київ на чорному полі – і підпис в пузирі, як у коміксах «Ось ми й перейшли не темний бік сили».

Надпис відсилає до надпису на футболці президента Зеленського, на який був заклик із «Зіркових війн» Come to the Dark Side,  де першу літеру в слові Dark замінили на u, аби слоган пропонував переходити на сторону UA.  

Насправді Charlie Hebdo не створював такої обкладинки, й це легко перевірити:  на  підробленій обкладинці зазначена дата виходу та номер журналу: 21 жовтня 2022 року № 1579. Журнал із таким номером вийшов 26 жовтня, і його обкладинка присвячена ультраправому французькому політику Земмуру ( і російському  прапору, що стирчить з анусу політика). Наступне число вийшло 2 листопада, і на ньому – Маск, який збирається «звільнити правду» у твіттері, надавши слово колишньому президенту США Дональду Трампу. Але картинку і Києвом у темряві поширили десятки російських   телеграм-каналів,  із кількістю підписників понад сто тисяч.

Це не вперше, коли російська пропаганда створює фейкові обкладинки Charlie Hebdo, аби переконати аудиторію, що в Європі постійно сміються з України,  її президента та  страждань її народу. Редакція навіть випустила спеціальне роз'яснення, де назвала підроблення неякісними та пообіцяла і надалі боротися із путінським божевіллям. 

Фейк Німецький сатиричний журнал випустив обкладинку з карикатурою на Володимира Зеленського

У соціальних мережах поширюють нібито жовтневу обкладинку німецького сатиричного журналу «Титанік» з карикатурою на президента України Володимира Зеленського та написом «вічний апетит». Це — фейк.

Такої обкладинки журналу не існує. Головна редакторка журналу «Титанік» Юлія Матеус підтвердила фактчекерам Reuters, що зображена обкладинка не є офіційною обкладинкою «Титаніка». На сайті видання вона також відсутня.

На справжній обкладинці за жовтень 2022 року зображений король Великої Британії Чарльз III із текстом: «Колоніальні злочини: як Німеччина страждала під британською короною». Журнал опублікували 30 вересня.

Це не перший сатиричний журнал, обкладинку якого використали для створення фейків про Володимира Зеленського. Раніше так само поширювали кілька фейкових  обкладинок французького журналу карикатур «Charlie Hebdo» та обкладинку іспанського сатиричного журналу «El Jueves».

Фейк Іспанський сатиричний журнал «El Jueves» опублікував на обкладинці карикатуру на Зеленського

Скриншоти нібито обкладинки журналу з Володимиром Зеленським поширюють у соціальних мережах. У дописах проросійські користувачі стверджують, що нібито ця зневажлива картинка стосується ракетного обстрілу Києва 10 жовтня. Ця обкладинка — фейкова.

Як пишуть фактчекери проєкту MythDetector, останній номер журналу під номером 2368 вийшов 11 жовтня. Він присвячений історії Іспанії та не має нічого спільного з нинішніми подіями в Україні. Крім того, штрих-код на обкладинці вірусного зображення збігається з номером 2365 «El Jueves», а карикатура на обкладинці цього номера стосується рахунків за електроенергію.

На сторінках «El Jueves» у соціальних мережах можна переглянути справжні обкладинки журналів. Журнал зазвичай виходить у середу, але останній номер про історію Іспанії був спеціальним випуском і вийшов у вівторок, 11 жовтня.

Раніше російська пропаганда використвувала фейкові обкладинки французького журналу карикатур «Charlie Hebdo» для формування зневажливого ставлення до президента України Володимира Зеленського.

Фейк На обкладинці Charlie Hebdo Володимир Зеленський у вигляді собаки дратує короля Великобританії Чарльза ІІІ

Картинку поширюють в анонімних проросійських телеграм-каналах з підписом, що нібито Володимир Зеленський в образі собачки вельми прижився на Заході. Ця обкладинка  — фейк.

Пропагандисти знову використали журнал карикатур Charlie Hebdo для фейків. Не погребували темою смерті британської Королеви Єлизавети II. Володимира Зеленського знову зобразили в образі собачки, який розмалював напис на постаменті для труни, змінивши слово королева (англ. Qeen) на «квір».

Фейковий номер датований 19 вересня, однак на сайті у архіві випусків Charlie Hebdo такого журналу немає. У розділі з малюнками також немає такої ілюстрації. Невідомо, хто автор цієї карикатури, однак до журналу Сharlie Hebdo вона жодного стосунку не має.

Пропагандисти не вперше використовують фейкову обкладинку. Раніше поширювали фейкові обкладинки з Володимиром Зеленським у вигляді собаки, а також Борисом Джонсоном та Еммануелем Макроном.

У такий спосіб російська пропаганда намагається висміювати та принижувати Президента України та закордонних політиків, а також партнерські відносини між Україною та іншими державами.

Маніпуляція Обкладинка Vogue з Оленою Зеленською свідчить, що війна в Україні — вигадка

Про таке пишуть користувачі соцмереж. Мовляв, у президентського подружжя у країні, в якій триває війна, мають бути більш важливі справи, ніж зустрічі з публічними людьми, відвідування концертів та фотосесії. Нібито все це — лише піар президента та його дружини. Це — не так.

Фактчекери проєкту Logically пишуть, що насправді твердження про «постановочну» війну є особистою думкою окремих користувачів соцмереж, тож її не можна використовувати для узагальнення суспільної думки. 

Насправді, фотографка Енні Лейбовіц зняла Олену Зеленську для обкладинки та головної статті жовтневого номеру журналу Vogue. В інтерв’ю перша леді говорить про «жіночі голоси війни, які також мають бути почуті». Спілкування президентського подружжя з іноземними селебриті та їх інтерв’ю для іноземних медіа — важлива складова підтримки України в світовому інформаційному просторі. 

Над хронікою працюють Орест Сливенко, Артур Колдомасов, Віталій Михайлів, Олександра Котенко, Олександр С'єдін, Костянтин Задирака та Олексій Півторак. Координаторка — Леся Бідочко, авторка проєкту — Ксенія Ілюк.