Spilnota Detector Media
«Детектор медіа» у режимі реального часу збирає та документує хроніки Кремлівської дезінформації навколо військового наступу на Україну. Україна роками страждає від кремлівської дезінформації, проте тут ми фіксуємо наративи, меседжі та тактики, які Росія використовує з 17 лютого 2022 року. Нагадаємо, що 17 лютого почалося значне збільшення обстрілів підконтрольної Україні території з боку бойовиків, в яких російська пропаганда звинувачує українські війська.

24 Червня станом на 851 день повномасштабної війни наша редакція зафіксувала:

2223
Фейк
704
Маніпуляція
661
Меседж
456
Викриття
Русскій фейк, іді на***!

Фейк Україну нібито висміяли на вуличному графіті в Ізраїлі

Російські пропагандисти в анонімних телеграм-каналах розповсюджують фото, на якому нібито графіті з вулиць Єрусалиму, де українець зображений у стані бідності у своєму ліжку після того, як єврей нібито відібрав у нього всі гроші. Однак це зображення є підробкою.

На фейк звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що зображення було змінене за допомогою графічного редактора, а розповсюджуються ці фото переважно через російськомовні та деякі англомовні ресурси, що симпатизують Росії.

Вони виконали аналіз на ймовірність редагування за допомогою сервісу FotoForensics. За допомогою аналізу рівня помилок (ELA), який визначає зміни у зображенні шляхом виділення надмірно оброблених частин, вони помітили, що ділянки зображення, де українець без грошей і символіка Ізраїлю на одязі чоловіка, були, ймовірно, додані на зображення після його створення.

Російські телеграм-канали регулярно займаються розповсюдженням подібних випадків дезінформації задля того, щоб показати, що за кордоном нібито втомилися від теми України.

Маніпуляція Під час рейду ЦАХАЛ знайшли копію «Майн кампфу», яку нібито залишив військовий «Азову»

Пропагандисти, що транслюють проросійську риторику в соцмережах, поширюють інформацію, нібито під час рейду ЦАХАЛ у Секторі Гази було виявлено книгу «Майн кампф» Адольфа Гітлера, яку, як стверджується, випадково залишив один із військових підрозділу «Азов», перебуваючи при цьому на лікуванні в ізраїльській клініці. Однак це — маніпуляція.

На неї звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони зʼясували, що першоджерелом цих тверджень є російський сатиричний телеграм-канал під назвою «а вот мой яндекс кошелек» («а ось мій яндекс гаманець»). Автори каналу визначають свої публікації як «пародію і сатиру на політичну дійсність, лише перевірені фейки». Ця «новина» спочатку з'явилася на каналі 13 листопада та була поширена в інтернеті, дуже скидаючись на правдиву інформацію. Фотографія, що супроводжує цей матеріал, є скриншотом зі звернення президента Ізраїлю Іцхака Герцоґа 12 листопада 2023 року. У ньому Герцоґ заявив про те, що в особистих речах терориста з ХАМАСу на півночі Сектора Гази було виявлено книгу «Майн кампф» Адольфа Гітлера. Українські військові не мають жодного стосунку до цього інциденту.

Поширюючи подібні маніпуляції, пропагандисти хочуть виправдати російську агресію проти України та «денацифікацію». «Детектор медіа» і раніше спростовував інші пропагандистські матеріали на підтримку «денацифікації». 

Фейк Проти Давида Арахамії нібито розпочато розслідування через його «причетність» до продажу зброї ХАМАСу

Таку інформацію поширюють прокремлівські ресурси. У цих «новинах» агітпроп посилається на британську корпорацію мовників BBC, яка буцімто опублікувала відповідне відео. Сама інформація поширюється в кількох версіях. У першій агітпроп прикріплює нібито відеоролик BBC з текстом про звинувачення на адресу голови фракції «Слуга народу». Там написано, що справу, ймовірно, розслідує Міжнародний кримінальний суд, а інформацію про це отримали якраз-таки BBC, а також дослідницька група Bellingcat. У другій версії прикріплюють лише скриншот із того самого відеоролика. Все це виконано у фірмовому стилі британського мовника. Втім це — фейк. 

Експерти з проєкту StopFake дослідили цей кейс. Їм вдалося зʼясувати, що інформація не відповідає дійсності. Журналісти з Newtral і Checkyourfact, які перевіряли відеоролик, також дійшли висновку, що він фейковий.

По-перше, на згаданому відео сказано, що один із тих, хто отримав інформацію про розслідування, — журналіст BBC Шаян Сардарізаде (Shayan Sardarizadeh). Варто зауважити, що такий журналіст справді існує, і він займається фактчекінгом. Проте на своїй сторінці в соцмережі X сам журналіст повідомив, що поширюваний відеоролик є фейковим.

По-друге, неправильне написання прізвища Давида Арахамії у відеоролику вказує на імовірну фейковість матеріалу. У супровідному тексті пише «Arahmia», тобто «Арахмія», але англійською мовою прізвище голови фракції «Слуга народу» слід писати як «Arakhamia». Крім того, пошук на офіційному сайті BBC за прізвищем «Arahmia» не дає жодних результатів.

По-третє, на тому ж офіційному сайті BBC, в соціальних мережах X і Facebook, на YouTube не існує відеопублікації, що видається агітпропом. Пропагандисти вкотре використали фірмовий стиль провідних світових ЗМІ, у цьому випадку BBC, для створення чергового фейку про Україну. 

Агітпроп уже не вперше використовує фірмовий стиль оформлення авторитетних іноземних ЗМІ для публікації своїх фейків. Раніше ми спростовували інформацію, що німецьке медіа Deutsche Welle нібито поширило відео про антиукраїнський флешмоб, що проходив у Польщі.

Фейк Медична місія FRIDA Ukraine нібито займається пересадкою органів

В інтернеті з'явилися обвинувачення щодо проєкту медичної місії FRIDA Ukraine, який отримує підтримку від Програми розвитку ООН та уряду Японії. Звинувачення полягають у тому, що місія нібито замість надання медичної допомоги людям на прифронтових територіях займається «пересадкою органів». В основі цих обвинувачень лежить припущення, що Японії необхідні донори, а ізраїльські лікарі визнані найкращими трансплантологами у світі.

Проте ці обвинувачення є безпідставними. На це звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Українсько-ізраїльську медичну місію FRIDA Ukraine заснували ізраїльтяни Роман Гольдман та Марк Нев’язький, вона об'єднує 980 медиків з України та Ізраїлю. З початку повномасштабної війни вони надають медичну допомогу дітям, людям з інвалідністю та людям похилого віку в найгарячіших точках України. Важливо відзначити, що вони не проводять операції з трансплантації органів.

За підтримки Уряду Японії та Програми розвитку ООН організація реалізує лише один зі своїх проєктів — «Посилення обізнаності щодо прийняття та розуміння осіб, що постраждали від мінно-вибухової діяльності, серед лікарів-волонтерів, членів територіальних громад та широкої громадськості». Проєкт не включає проведення жодних операцій чи трансплантацій, а його мета полягає у підвищенні обізнаності лікарів-волонтерів та членів громад щодо правил роботи та взаємодії з жертвами мінно-вибухової діяльності, закупівлі обладнання та привернення уваги суспільства до цієї проблеми. Реалізація проєкту включає проведення тренінгів та інформаційної кампанії в інтернеті.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати українських медиків та владу загалом. Вони не вперше звинувачують українську сторону в «чорній трансплантології», про що вже писав «Детектор медіа».

Фейк Українські телефонні шахраї нібито шантажують ізраїльтян

Користувачі соцмереж, що транслюють проросійську риторику, поширюють нібито новинний сюжет стосовно телефонних шахраїв з України, які буцімто вчиняють злочини проти ізраїльтян. У «сюжеті» стверджується, що починаючи з 8 жовтня, ізраїльтянам надходять дзвінки від «банків», які повідомляють, що офіс банку нібито став жертвою нападу ХАМАСу і потрібно негайно надати дані картки для трансферу грошей у безпечне місце. Стверджується, що розслідування поліції нібито показало, що гроші перераховувалися в Україну, де діяли злочинці. Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони стверджують, що ця інформація є неправдивою. Зазначається, що розповсюджене в мережі відео імітує дизайн відеороликів ізраїльського видання The Times of Israel, але насправді жодного такого матеріалу на офіційному сайті чи в соцмережах цієї медіакомпанії немає. Також на несправжність відео вказує відмінність у дизайні, оскільки The Times of Israel використовує інший шрифт і час від часу публікує відео без свого логотипу та будь-яких написів. Сама історія є повністю вигаданою ще й тому, що жодне з авторитетних видань, включаючи місцеві медіа в Ізраїлі, не повідомляло про такі випадки шахрайства з боку українців.

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти хочуть дискредитувати українців за кордоном. Мовляв, вони втручаються у справи інших та заробляють гроші на чужому горі. Втім «Детектор медіа» спростовував й інші фейки та маніпуляції на тему останніх подій на Близькому Сході. 

Меседж Війни в Україні та Ізраїлі — «не випадковість», адже США власноруч створюють нестабільні зони

Таку тезу поширили в соціальних мережах російського сегменту. У повідомленнях пишуть, що насправді всі теперішні війни — результат агресивної політики США у світі. І пояснюють, що причиною російсько-української війни, як і війни Ізраїлю проти ХАМАСу, є Білий дім, який прагне створювати «зони нестабільності» й сіяти розбрат. 

За кейс узялися аналітики проєкту EU vs Disinfo, які пояснили, що це — типова конспірологічна теорія російських пропагандистів. Так вони намагаються зняти з себе відповідальність за військову агресію, пояснюючи це «зовнішніми впливами». Автори переконують, що найчастіше від «зовнішнього управління» страждають мирні люди, які платять податки «бозна-куди», зазомбовані «західними цінностями» і буквально втратили право бути почутими. Тобто показують, що такий «вплив» є недобрим і призводить до стагнації всіх сфер життя людей. На підсилення аргументу вони додають інформацію про війну Ізраїлю з палестинським ісламістським рухом ХАМАС, котра спричинена атакою ХАМАСу 7 жовтня 2023 року. 

Кремлеві вигідне загострення на Близькому Сході, адже воно відвертає увагу від того, що російська армія чинить в Україні. 

Нагадаємо, у заяві Інституту вивчення війни за 7 жовтня йдеться, що Кремль використовує атаку ХАМАСу на Ізраїль для інформаційних операцій, спрямованих на послаблення підтримки України США та іншими західними партнерами.

Маніпуляція Зеленський нібито закликав Ізраїль боротися з тероризмом «без законів та правил»

Таку тезу поширили прокремлівські медіа. У повідомленнях дописують, як Володимир Зеленський нібито заявляв, що Ізраїлеві слід боротися з тероризмом «без законів та правил» — по суті буцімто закликав так до скоєння воєнних злочинів. Це — маніпуляція. 

Кейс вдалося опрацювати аналітикам проєкту StopFake: вони пояснили, що підґрунтям до створення цієї маніпуляції, найбільш імовірно, стало інтерв’ю українського президента в етері американського телеканалу NBC News від 5 листопада 2023 року. Протягом прямого етеру інтерв’юерка поставила запитання, чи Володимир Зеленський переконаний у тому, що Ізраїль підпорядковується нормам міжнародного права у війні з ХАМАСом. Тимчасом Зеленський відповів, що саме Росія, Іран та Північна Корея намагаються масштабувати війну в Ізраїлі:

«Це пожежа, яка палає між Ізраїлем та Палестиною, і деякі люди досі кидають у цей вогонь сірники, і я впевнений, що Росія не відстає у спонсоруванні ХАМАСу. І Іран також. Ось хто винний. Коли ми говоримо про закони та правила, там, де є терористи, правил немає [терористам на правила байдуже ред.]».

Власне, Володимир Зеленський мав на увазі, що саме Росія та інші «дружні країни» — Іран, КНДР тощо — не підтримують норми міжнародного права, а надто прямо чи опосередковано розпалюють ворожнечу. Ці країни, наприклад, активно блокують будь-які законодавчі ініціативи, спрямовані на підтримку України, в Генасамблеї ООН. А на думку Зеленського, так ще й вони можуть бути зацікавленими у масштабуванні війни на Близькому Сході. 

Натомість пропагандисти перекрутили заяву та почали стверджувати, що саме український лідер прагне сіяти розбрат та закликає вчиняти воєнні злочини за будь-яку ціну. У такий спосіб пропагандисти демонізують Володимира Зеленського та накладають на нього ярлики: скажімо, він агресор та провокатор, який хоче війн по всьому світі. 

Фото: StopFake

Фейк Видання The Washington Post опублікувало матеріал про те, що Україна збільшила постачання зброї ХАМАСу

В анонімних телеграм-каналах, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що «постачання української зброї угрупованню ХАМАС за останній місяць потроїлося». Агітпроп посилається на статтю видання The Washington Post, у якій буцімто написали, що наразі в ХАМАСу немає проблем із забезпеченням зброєю завдяки Україні. Це — фейк.

Як зазначають фактчекери Центру протидії дезінформації, насправді видання The Washington Post не публікувало такої статті. А скриншот, який використав агітпроп, вперше опублікувало Міністерство оборони Росії у 2022 році.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати Україну та зменшити допомогу Заходу, зокрема постачання зброї. Раніше ми спростовували фейк про те, що імам Великої паризької мечеті подякував Україні за зброю для ХАМАСу.

Фейк Зеленський здався Росії на вихідних

Пропагандисти, що поширюють проросійську риторику в соцмережах англомовного сегменту, стверджують, нібито Президент України Володимир Зеленський здався, а Україна вже із цих вихідних перебуває під повним контролем Росії. Першоджерелом є невідомий твіт такого змісту: «Зеленський здався. Україна впала. Ізраїль наступний». Це — фейк. 

На нього звернули увагу фахівці Associated Press. Вони зʼясували, що твіт поширили/вподобали більше 10 тисяч разів станом на понеділок 5 листопада. Низка високопосадовців, а особливо Володимир Зеленський, наголошують, що про перемирʼя не йдеться, як і про нічию у війні. Російська агресія проти України впродовж вихідних не припинилася — на це вказує повітряна атака Росії на 10 областей України, що призвела до руйнування цивільної інфраструктури. 

Поширюючи подібні фейки на основі висловлювань українських високопосадовців, пропагандисти хочуть спотворити реальність і створити хибну тотожність між російською агресією проти України та війною в Ізраїлі й Палестині. Крім того, вони використовують збільшення рівня висвітлення подій на Близькому Сході, намагаючись переконати іноземців у своїй правоті. «Детектор медіа» спростовував й інші російські меседжі, маніпуляції та фейки на тему подій в Ізраїлі. 

Фейк Українці вимагали гроші в родини загиблої заручниці ХАМАСу

Проросійські ресурси стверджують, нібито «шахраї з України» шантажували родину громадянки Німеччини й Ізраїлю Шані Лук, яка була викрадена бойовиками угруповання ХАМАС. Буцімто після того, як стало відомо про викрадення дівчини, українці почали телефонувати її сімʼї від імені ХАМАСу й вимагати викуп у розмірі 500 тисяч євро. Такого висновку начебто дійшли поліціянти, що розслідували справу вже загиблої Шані Лук. Пропагандисти посилалися на скриншот «новини, опублікованої німецькою газетою WDR». Це — фейк. 

Інформацію взялися аналізувати фактчекери проєкту StopFake. Після самостійного пошуку цієї новини на сайті німецького видання WDR вони зʼясували, що такий матеріал не публікувався на цьому новинному ресурсі. Пошук у Google теж не дав жодних результатів про нібито вимогу викупу від «українських шахраїв». Крім того, не було жодних згадок про поліційне розслідування цього кейсу в авторитетних німецьких та інших медіа.  

Агітпроп, використавши авторський стиль німецької газети, спробував виправдати дії ХАМАСу та очорнити Україну. Кремль намагається демонізувати Україну в очах звичайних громадян Росії, щоб виправдати воєнні злочини своєї армії в Україні. Також, поширюючи фейки такого роду, пропагандисти сподіваються послабити міжнародну підтримку України, щоб та була неспроможна фінансувати оборонні потреби. Раніше ми спростовували інформацію, що нібито колишня порноакторка Мія Халіфа подякувала Україні за допомогу ХАМАСу.

Над хронікою працюють Орест Сливенко, Артур Колдомасов, Віталій Михайлів, Олександра Котенко, Олександр С'єдін, Костянтин Задирака та Олексій Півторак. Координаторка — Леся Бідочко, авторка проєкту — Ксенія Ілюк.