Викриття Через російський «Яндекс» невідомі повідомили про смерть кандидата у президенти Чехії Петра Павела

На поштові скриньки чехів невідомі надіслали листи, в яких стверджувалося, що один із кандидатів у президенти Чехії помер у ніч проти 26 січня, за день до відкриття виборчих дільниць, від «імовірної серцевої недостатності». Лист розіслали через російський поштовий сервіс «Яндекс». У самому листі  буцімто процитували прессекретарку кандидата Петра Павела. 

Проте вся інформація у листі — фейкова. Зокрема, за даними Європейської правди, у заголовку електронного листа міститься помилка, а саме неправильно написане прізвище Павела,  а у самому ж  листі є посилання на вебсайт із доменом «com», який має адресу, схожу на адресу офіційного вебсайту передвиборчої кампанії Павела. Візуально сайт справді дуже схожий з оригінальним. Журналісти з’ясували, що у метаданих листа присутній російський слід, адже лист розіслали з російського поштового сервісу. 

Домен і вебсайт керуються компанією «Njalla», що базується на карибському острові Невіс. А сам домен зареєстрований на канадську компанію «Tucows», тому відстежити власника з загальнодоступних джерел неможливо. Ця компанія причетна до псевдоновинних сайтів, які використовуються як інструмент для знищення конкуренції в бізнесі, зазначає «Seznam Zpravy».

За інформацією журналістів, невідомі надіслали не лише лист із повідомленням про смерть Павела. Згодом на поштові скриньки прийшов ще один: від імені його менеджерки з комунікацій. У цьому ж листі стверджувалося, що вночі кандидат у президенти Чехії пережив клінічну смерть, але вижив завдяки зусиллям лікарів. Проте все це — неправда, а цитата менеджерки — фейкова. Сам Павел уже повідомив, що ситуацію розслідує кримінальна поліція Чехії. 

Нагадаємо, наразі у Чехії обирають нового президента. Серед кандидатів, які вийшли у другий тур, здобувши прихильність виборців, є Петр Павел, який набрав найбільшу кількість голосів у першому турі виборів — 35,39%. Його опонент відстав на 0,39%. 

Викриття Окупанти поширили документ, у якому йдеться, що українських жінок та чоловіків за кордоном мобілізуватимуть

Такий документ поширили пропагандисти у своїх телеграм-каналах та в кремлівських медіа. У ньому йдеться, що Україна готується до депортації жінок та чоловіків, які перебувають за кордоном, і просить нібито Посольства України в ЄС надати інформацію про людей призовного віку. Відтак, буцімто, після депортації усіх жінок та чоловіків мобілізують. Зокрема, таке «звернення» нібито надійшло до Посольства України в Латвії. 

Як пояснюють фахівці Центру протидії дезінформації, Міністерство закордонних справ України не надсилало таких звернень до Посольства України у Латвії та решти країн Європи. Документ підроблений та не має жодного стосунку до офіційної позиції України. 

Поширюючи такий документ, пропагандисти хочуть посіяти паніку серед українських біженців у Європі. Також пропагандисти створюють видимість того, що ситуація на фронті вкрай погана, адже українській владі нібито доводиться повертати людей з-за кордону і мобілізовувати навіть жінок. 

Викриття Росіяни знімаюь постановчі відео боїв під Бахмутом

Про це повідомили у Центрі національного спротиву. Російський пропагандист Пєгов 22 січня поширив відео, яке нібито зняте в боях за Білогорівку. Пропагандист стверджує, що він перебуває «безпосередньо у Білогорівці». Мовляв, росіяни чинять спроби проривати лінію оборони «Сіверськ – Соледар – Бахмут – Часів Яр». Насправді ж відео зняте на тимчасово окупованій території, на підступах до села Шипилівка, що розташоване майже за вісім кілометрів від Білогорівки, яка під контролем ЗСУ. Ба більше — на відео видно, як росіяни тікають від українського обстрілу.

Ще один російський пропагандист Дамбієв  24 січня у своєму телеграм-каналі поширив відео, на якому нібито зафіксовані бої в селі Красна Гора під Бахмутом. Однак, це відео — постановче, його зняли в Маріуполі. Про це свідчать результати OSINT-перевірки цього відео.

На цих ділянках фронту зараз справді складна ситуація, тривають бої. Ймовірно, російська пропаганда через поширення фейкових відео намагається деморалізувати українців та приписати собі чергові «досягнення».

Російська пропаганда систематично використовує фейкові відео для просування своїх інтересів. Раніше поширювали відеозаписи як російські військові буцімто знищили підрозділ ЗСУ, а насправді — розстріляли соняшники; як росіяни нібито затримали «українських диверсантів» на території Росії; як «знищили» українську танкову дивізію тощо.

Викриття Шахраї пропонують українцям одноразову виплату від «Червоного Хреста»

У соцмережах поширюють повідомлення, що нібито через складну енергетичну ситуацією в країні для українців передбачена одноразова виплата у розмірі дві тисячі триста гривень від «Червоного Хреста». Фактчекери проєкту  «Брехунець» перевірили інформацію, та виявили, що це — шахрайство.

Шахраї використовують фейковий телеграм-канал з назвою «Товариство «Червоного Хреста», який налічує всього 170 підписників. Натомість офіційний телеграм-канал організації налічує п'ять тисяч читачів. Інформації про «допомогу у зв’язку з енергетичною ситуацією в країні» там немає. Посилання на сторінки українських банків у дописах також фейкові. На офіційних сторінках цих банків немає інформації про такі виплати. Шахраї маніпулюють обмеженим часом реєстрації (лише до 22:00 чи лише до 02:00) і просять «поквапитися залишити свої дані» для отримання «допомоги».

Також для отримання фейкової допомоги потрібно ввести свої персональні дані, зокрема номер банківської картки. Це — ознака фішингу, тобто збирання персональних даних.

Шахраї систематично використовують складну ситуацію українців через війну та пропонують різноманітну «допомогу». Мета різна — від маніпулятивної реклами телеграм-каналів до отримання доступу до банківських карток українців. Зокрема, раніше шахраї пропонували шість тисяч гривень «новорічної» допомоги, п’ять тисяч гривень допомоги від «ПриватБанку», фінансову допомогу спільно з проєктом Uappl, зимові виплати від Євросоюзу.

Викриття У мережі поширюють діпфейк із Юрієм Луценком

В українському сегменті соціальних мереж поширюють відео із начебто Юрієм Луценком після тяжкого бою в Соледарі на Донеччині. Зокрема, на своїй особистій сторінці опублікував скрін з відео й волинський політик Володимир Бондар. Проте за даними фактчекерів проєкту  «Брехунець», це відео — діпфейк. 

Як ідеться у повідомленні фактчекерів, за допомогою спеціальних програм автори створили так званий діпфейк, адже на кадрах відео зображений чоловік у військовій формі, справді  схожий на українського політика Юрія Луценка. Протягом відео обличчя героя сильно рухається, воно збільшується чи зменшується у розмірах, що не властиво для живого, не підсобного відео. Аналітики переконані: автори ролика взяли фотографію військового й за допомогою комп'ютерних технологій наклали на нього обличчя Луценка. 

Ба більше, відео записане на кілька секунд та в ньому присутній лише музичний супровід, хоча сам військовий на відео мовчить і жодного коментаря не додає.

Проте Юрій Луценко справді бере участь у бойових діях на сході України й виконує завдання в районі Бахмута та Соледара. Про це на своїй сторінці у фейсбуці нещодавно написала його дружина Ірина Луценко. 

«Однак на відео, яке так активно поширюють користувачі соцмереж, зображений насправді не політик», — пишуть фактчекери. 

Викриття Україна щодоби відбиває від 5 до 40 потужних DDoS-атак

Про це повідомив голова Державної служби спеціального звʼязку та захисту інформації України Юрій Щиголь. За грудень 2022 року Держспецзв'язок зупинив та заблокував 395 таких атак. Зокрема, 17 січня, фахівці Держспецзв'язку зупинили кібератаку російських хакерів на ресурси  інформаційного агентства «Укрінформ».

Загалом за 2022 рік урядова команда реагування на компʼютерні надзвичайні події CERT-UA зареєструвала 2194 кібератаки. Чверть із них — проти уряду та місцевих органів влади. Найбільше атакували енергетику, сектор безпеки та оборони, телеком і розробників, фінансовий сектор, логістику. Крім того, за грудень система зафіксувала 170 тисяч спроб використати вразливі місця у державних інформаційних ресурсах, які служба захищає. Найчастіше російські військові хакери розсилають шкідливе програмне забезпечення, що краде облікові дані або знищує інформаційні системи.

Також Держспецзвʼязку розслідує атаки в приватному секторі — це близько 200–300 кіберінцидентів за добу.  Їх досліджують переважно в напівавтоматичному режимі.

Раніше «Детктор медіа» розповідав про фішингові атаки на українців. Зокрема шахраї обіцяли українцям шість тисяч гривень «новорічної» допомоги; збирали інформацію про українських біженців та переселенців; закликали українців подати заявки на нібито на отримання фінансової допомогиДетальніше.  

Викриття Що писали російські пропагандисти про трагедію в Броварах

Сьогодні, 18 січня, у Броварах, що на Київщині, впав гелікоптер поблизу дитсадка. Йдеться про гвинтокрил Державної служби з надзвичайних ситуацій, на борту якого перебувало керівництво Міністерства внутрішніх справ: міністр Денис Монастирський, його перший заступник і державний секретар. Внаслідок авіакатастрофи всі троє загинули. Також постраждали цивільні, які перебували поблизу місця, куди впав гвинтокрил. За інформацією заступника голови Офісу президента Кирила Тимошенка, станом на 15 годину відомо, що загинуло 14 осіб, з них 1 дитина, поранення отримали 25 осіб, проте ці дані не остаточні.

Служба безпеки України вже відкрила провадження щодо катастрофи. Наразі у слідчих є три офіційні версії:

—    порушення правил польоту;

—    технічна несправність гелікоптера;

—    його умисне знищення.

Проте в анонімних телеграм-каналах, які транслюють проросійську риторику, зокрема, й в тих, які керуються російською розвідкою, одразу після катастрофи з’явилося чимало повідомлень із так званими  версіями того, що сталося й хто у цьому винен. «Детектор медіа» виокремив і пояснює найпоширеніші дезінформаційні меседжі про трагедію в Броварах.

1.     Упав гвинтокрил Збройних сил України

Одразу після трагедії, ще до моменту, як про катастрофу повідомили українські посадовці й ЗМІ, в телеграм-каналах російських пропагандистів з’явився меседж, що у Броварах впав гвинтокрил Збройних сил України. У повідомленнях автори традиційно посилалися на власні джерела, не надаючи жодного підтвердження. Насправді в Броварах розбився гелікоптер Державної служби з надзвичайних ситуацій. Зокрема, інформація про це з’явилася на сторінках президента Володимира Зеленського. У повідомленнях президента також йшлося, що в гелікоптері на момент аварії перебував Денис Монастирський із командою.   

2.     Авіакатастрофа сталася через ППО

Це один із найпоширеніших меседжів російських пропагандистів щодо ймовірних причин падіння гелікоптера. Мовляв, гелікоптер із керівництвом МВС просто збила українська ППО. Далі версії щодо звинувачення операторів ППО різняться: в деяких дописах стверджували, що це зробили навмисно, у деяких навпаки наполягали, що це сталося випадково, але й тому, що ППО в Україні — несправна. По-перше, на момент падіння гелікоптера у Броварах і загалом на Київщині не було повітряної тривоги. За даними «Мапи тривог», востаннє повітряну тривогу на Київщині оголошували 14 січня, під час масованого ворожого ракетного удару. Тож імовірність того, що ППО працювала без потреби, не бачачи загрози з повітря — мізерна. По-друге, така версія не входить до списку офіційних, які розглядають слідчі СБУ. Однак російський агітпроп вже не вперше звинувачує в недбалості й відповідно — у злочинах операторів української системи ППО. Востаннє пропагандисти застосували цей метод у суботу, 14 січня, коли внаслідок падіння російської ракети було зруйновано під’їзд житлового будинку. Внаслідок катастрофи загинуло понад чотири десятки людей. Пропагандисти систематично поширюють фейки й маніпуляції щодо роботи ППО. Зокрема, це потрібно Росії, щоб звинуватити Україну в різних злочинах, які переважно відбуваються з вини самої Росії. Цього разу пропаганда знайшла привід вкотре звинуватити Україну в буцімто недбалості, через яку гинуть люди. 

3.     Україна приховує справжню причину катастрофи

Ще один меседж, який тиражують в анонімних телеграм-каналах, що транслюють проросійську риторику. У повідомленнях анонімів ідеться, що українська влада буцімто знає й приховує справжню причини катастрофи в Броварах. Мовляв, українці можуть навіть не чекати, адже правди їм не скажуть, бо вона їм не сподобається. Насправді ж говорити про причини авіакатастрофи до того, як закінчиться розслідування — зарано. Щоб достеменно стверджувати, хто винен у катастрофі, чи була вона випадковою тощо, — потрібні докази задля збирання яких СБУ й ініціювала розслідування та висунула перші офіційні версії. Проте такий меседж покликаний дискредитувати українську владу й вкотре підживити наратив щодо її нібито недбалості й байдужості до власного народу.

4.     Катастрофа сталася через дешеві гвинтокрили

Щоб створити видимість недбалої української влади, поширювався й меседж, що аварія буцімто сталася через погані гвинтокрили, які закупила Україна. Нібито йдеться про вживані гвинтокрили, які Міністерство внутрішніх справ закупило у Франції у вересні 2018 року. Мовляв, падіння гвинтокрила сталося через те, що він був вживаний і поганий, адже раніше від партії тих самих гвинтокрилів нібито відмовилися норвежці. Насправді немає даних про те, про який саме гвинтокрил ідеться й чи був він придбаний у Франції. Версія технічної несправності й справді є серед офіційних версій слідчих, однак стверджувати, що катастрофа сталася через це й, зокрема, через те, що українська влада свідомо закупила несправні гелікоптери — не можна, адже цьому немає наразі жодного підтвердження.

Крім цього, в анонімних телеграм-каналах поширюють версії збиття гвинтокрила з американського переносного зенітно-ракетного комплексу класу «земля — повітря» «Стінгер» або з безпілотника. Проте фактів, які б підтверджували ці версії, аноніми також не надають, і жодна з них не входить до переліку офіційних.

Російська пропаганда укотре спекулює на чутливих темах і намагається просувати свої наративи, згідно з якими саме Україна є агресором, а українська влада — не дбає про свій народ, адже через її недбалість і злочинні дії — гинуть люди. У цьому випадку пропагандисти роблять безпідставні та поспішні висновки, ігноруючи офіційні версії слідства.

Викриття Медведчук у своїй статті не лише поширив кремлівську пропаганду, а й навів вигадану цитату Клінтона

Колишній депутат проросійської партії «ОПЗЖ» Віктор Медведчук, якого Україна звинувачує у державній зраді й позбавила громадянства, у російському медіа «Известия» опублікував статтю про «анатомію» сучасного воєнного протистояння України та Росії, а також про роль Заходу у цій війні. Для того, аби  довести «провину Заходу» в руйнуванні Радянського Союзу, він використав вигадану цитату колишнього президента Сполучених Штатів Білла Клінтона. На це звернув увагу The Insider.

«Використовуючи промахи радянської дипломатії, надзвичайну самовпевненість Горбачова та його оточення, у тому числі й тих, хто відверто зайняв проамериканську позицію, ми досягли того, що збирався зробити президент Трумен із Радянським Союзом за допомогою атомної бомби», — цитує Медведчук Клінтона в статті.

Але, як з’ясували фактчекери, цитата, яка начебто належить Клінтону, опублікувалася і російською, й англійською мовою лише на російських ресурсах, — наприклад, на сторінках користувачів у ВКонтакте. А також в одному з російських підручників з історії для вчителів історії, який містить чимало фейків, пропаганди, помилок та недоведених фактів. По-друге, начебто цитата взята з промови Білла Клінтона на нараді Об'єднаного комітету начальників штабів 24 жовтня 1995 року, але фактчекери не знайшли доказів того, що Клінтон виступав чи взагалі був присутній на цій нараді. Також немає ані цитати, ані згадки про цей виступ в англомовних ЗМІ чи історичних статтях, які були присвячені Біллу Клінтону.

Нагадаємо, Медведчук у своїй статті просуває чимало дезінформаційних меседжів, які відтворюють позицію російського агітпропу. «Детектор медіа» підготував добірку з них. 

Викриття Дослідники аналітичної спільноти «Мольфар» встановили імена російських військових, причетних до обстрілу в Дніпрі 14 січня

У суботу, 14 січня, під час чергової масованої ракетної атаки Росії на Україну, одна з ворожих ракет влучила у багатоповерховий будинок у Дніпрі. Після влучання цілий під’їзд обвалився. За останніми даними, на місці вибуху знайшли тіла 40 загиблих, зокрема трьох дітей, про що повідомили у пресслужбі ДСНС.

Аналітики OSINT-спільноти Molfar та команда «Наші гроші. Львів» спільно провели розслідування задля встановлення усіх причетних до терористичного злочину. 

Вони опублікували прізвища всіх причетних до ракетного обстрілу, зокрема  тих осіб, що заправляли літаки та ракети перед пуском. Додатково були ідентифіковані особи, які прямо пов’язані з цим авіаційним полком, але не належать до його особового складу. 

Фахівці посилаються на публікацію у телеграм-каналі Геннадія Корбана, голови територіальної оборони у Дніпрі, який сказав, що цей злочин скоїв 52-й гвардійський важкий бомбардувальний авіаційний полк, який базується у місті Шайківка. Водночас аналітики доклали зусиль, аби ідентифікувати кожну особу з полку. 

Окрім того, фактчекери додають, що саме цей полк раніше був причетний до терористичного обстрілу ТЦ «Амстор» у Кременчуці — 27 червня 2022 року. 

Викриття Що написав у своїй статті про війну в Україні Віктор Медведчук і чому його риторика — проросійська

Колишній депутат проросійської партії «ОПЗЖ» Віктор Медведчук, якого Україна звинувачує у державній зраді й позбавила громадянства, у російському медіа «Известия», яке називає війну в Україні «українським питанням», опублікував статтю про нібито «анатомію» сучасного воєнного протистояння України та Росії, а також про роль Заходу у цій війні. У своїй роботі він просуває чимало дезінформаційних меседжів, які відтворюють позицію російського агітпропу. «Детектор медіа» підготував добірку з них. 

1. Європейський Союз має амбіції колонізатора

У своїй статті Віктор Медведчук висловлює думку про прагнення ЄС створити собі колонії. Відповідно до статті, після перемоги у холодній війні Європа намагається «поглинути» свого супротивника, тобто Росію та пострадянські країни. Як аргумент до цього він використовує війни в Грузії та Сирії. Мовляв, Європейський Союз намагається роздробити держави та поглинути їх.

Насправді ж війни з Грузією та Сирією відбувалися за безпосередньої участі та навіть з ініціативи Росії, тому говорити про амбіції колонізатора можна, але їх проявляють не країни ЄС, а якраз Росія. Саме Росія є агресором, адже саме вона розпочала війну в Україні ще у 2014 році — із захоплення Криму й бойових дій на Донеччині та Луганщині. Однак цей меседж співзвучний із позицією російської пропаганди, яка роками намагається виставити агресором когось іншого. 

2. Україна отримала незалежність без національно-визвольної боротьби

У статті йдеться, що незалежність Україна отримала через домовленість із Москвою, яка навіть підштовхувала нашу державу до цього рішення, адже воно було вигідне для Росії в економічному сенсі. Насправді ж Україна виборювала свою незалежність чи не впродовж 300 років, перебуваючи у складі, зокрема, Російської Імперії й Радянського Союзу.  

Якщо ж говорити власне про здобуття незалежності, то 1 грудня 1991 року відбувся референдум щодо потреби в проголошенні незалежності. Тоді явка на виборчих дільницях була безпрецедентною — 31 891 742 осіб. На той момент це становило 84% всього населення. За незалежність тоді проголосувало 90% громадян, всього 7% висловились проти та ще 2% бюлетенів були визнані недійсними. 

Напередодні референдуму президія Верховної Ради звернулася до народу зі словами, що «не підтримати незалежність означає підтримати залежність», однак немає такої країни до залежності від якої Україна б прагнула. Меседж про так звану подаровану незалежність — не новий для російської пропаганди. Росія роками намагається створити видимість, що Україна стала незалежною лише завдяки їй, і загалом, агітпроп намагається просунути думку, що України взагалі б не було якби не Росія. 

3. Україна почала просувати антиросійську пропаганду і це спричинило створення «двох Україн»

На думку Медведчука, після першого Майдану, тобто після Помаранчевої революції, Україна почала просувати антиросійську пропаганду. Нею він називає взяття курсу на вступ до Європейського Союзу і НАТО, а також відновлення певних сторінок історії України. Зокрема, такою антиросійською пропагандою буцімто була політика Ющенка щодо Голодомору. Зокрема, визнання його геноцидом українського народу. 

Фактично, навіть після проголошення європейського курсу політика щодо Росії в Україні не змінилась. Винятком стала хіба орієнтація на європейські цінності, які, як стверджує Медведчук у своїй статті, намагалась прищепити й Росія своєму народу. Проте в Україні запроваджували законодавчі норми, які працювали на поширення української мови тощо. Така політика із захисту державної мови згідно з російським наративом також є антиросійською. Російську мову в Україні ніхто не забороняв, ба більше — не забороняє й досі. 

Збільшення кількості антиросійської пропаганди в інформаційному потоці, стверджує Медведчук, спричинило виникнення «двох Україн»: одна з них проросійська, а інша — антиросійська.Такий підхід наштовхує на думку про роз'єднаність України та етнічну приналежність проросійської, тобто південно-східної, частини до країни-агресорки. Існування «двох Україн» — поширений меседж, який просуває російська пропаганда, і Медведчук зокрема. Ця теза і справді покликана розділити українське суспільство, налаштувати людей з різних регіонів один проти одного. 

4. Україна пов'язана з Росією культурно та ментально 

Спорідненість культур українського та російського народу — ще один меседж, який дуже часто використовують ворожі ЗМІ. Вони пишуть, що відмовляючись від російської культури, ми втрачаємо значну частину своєї власної. Медіа Росії активно маніпулюють думкою про спільний культурний простір та історію задля емоційного тиску. Медведчук також згадав цей меседж у своїй статті.  

Україна перебувала у складі Російської імперії, а потім у СРСР загалом 300 років, і увесь цей час проросійськи налаштована влада цих держав провадила доволі жорстоку політику щодо української мови, культури та економіки. Найвідоміші заборони української мови — Валуєвський циркуляр та Емський указ, однак всього українську забороняли 134 рази. Через це культурні продукти, створені українцями, теж нерідко писалися російською. Зокрема, книжки чи опери, а все написане російською Москва привласнює собі.

Говорити про спорідненість наших народів не можна, адже українців стримували силою та неодноразово придушували визвольну боротьбу. До прикладу, так сталося після проголошення Українською Центральною радою четвертого універсалу про незалежність української Народної Республіки.

5. Для закінчення війни Європа має врахувати інтереси Росії

У своїй статті Медведчук висловлює думку, що закінчення війни можливе лише за умови врахування інтересів Москви. Вони ж полягають у збереженні окупованих територій у складі Росії.

Держава-агресор намагається схилити Україну до переговорів, щоб закінчити війну на вигідних для себе умовах, однак президент України Володимир Зеленський неодноразово наголошував, що мир можливий лише за умови деокупації усіх територій відповідно до кордонів 1991 року. Просування думки про «інтереси Москви» означає ні що інше, як черговий ультиматум.

6. Українській політичній верхівці не потрібен мир

На переконання Медведчука, українська влада не зацікавлена у мирі. Нібито вони продовжують вести війну, щоб отримати більше грошей та зброї. Загалом, Росія не залишає спроб дискредитувати українських політиків.

Насправді подібне твердження не є правдивим, адже на початку війни Зеленський звертався до Путіна та просив про особисті переговори, але він відмовився. Зараз же Україна вийшла з переговорного процесу через невигідні умови, які пропонує Росія. 

Мир потрібен Україні, однак не «будь-який», а зі збереженням державності, суверенітету та гарантіями безпеки. Не має бажання закінчувати війну саме Росія, бо її військові все ще перебувають на території України та продовжують вбивати українців, руйнувати українські міста, села й інфраструктуру. 

Росія не вперше поширює меседжі й маніпуляції щодо відновлення перемовин з Україною. Наприклад, нещодавно агітпропаганда також розповідала про «свої інтереси» у переговорному процесі з Україною. Не залишили без уваги й постачання зброї Україні, яку російські пропагандистські ЗМІ назвали театральною постановкою.  

Меседжі, висловлені Віктором Медведчуком, повторюють тези російської пропаганди і їхнє поширення має ту саму мету: виправдати агресію Росії в Україні; пояснити її так званою історичною справедливістю; створити видимість, що Україна без Росії і її культури не є повноцінною; знецінити боротьбу українського народу за свою державність.

Викриття У Росії підготували рекомендації щодо висвітлення війни проти України

Військове командування Росії створило для пропагандистів спеціальний документ про висвітлювання події війни проти України. Тепер вони мають вихваляти Сергія Шойгу і не згадувати проо вагнерівців. 

Документ проаналізували в Головному управлінні розвідки Міністерства оборони України.

Загальні рекомендації вміщують одинадцять пунктів, основний зміст яких полягає в:

1) Орієнтуванні на інформацію виключно з погоджених міноборони рф джерел;

2) Акцентуванні в інформаційних матеріалах та коментарях «незалежних» експертів на провідній та позитивній ролі особисто Сергія Шойгу та Валерія Герасимова;

3) Виправданні ударів по критичній енергетичній інфраструктурі України, посилаючись на «вимушеність» таких дій;

4) Акцентуванні теми надання Україні західного озброєння. В цьому сенсі окремо рекомендується зосереджувати увагу на тому, що «Росія проводить воєнну операцію не проти України, а проти всього НАТО»;

5) Відмові від згадування ПВК «Вагнер» у позитивному контексті. Робити акцент на надмірних людських втратах та беззмістовних атаках ПВК;

6) Відстеженні та цитуванні публікацій в іноземних ЗМІ про успіхи збройних сил російської федерації та невдачі Збройних сил України.

Особливу увагу пропонується зосередити на заявах західних і українських політиків, які можна інтерпретувати в подібному ключі.

Як пояснили в Головному управлінні розвідки, документ свідчить про кардинальну зміну акцентів щодо висвітлення перебігу подій у війні проти України та загострення політичної боротьби всередині Росії. 

Викриття У мережі з'явився фейковий телеграм канал 46 окремої аеромобільної бригади ДШВ Збройних сил України

У телеграмі з'явився телеграм-канал «46 окрема десантно-штурмова бригада», але його назва не коректна. За нею можна знайти стару сторінку цієї ж бригади у фейсбуку, однак вона більше не використовується. Натомість було створено іншу.

46 окрема аеромобільна бригада ДШВ ЗС України має лише одну офіційну сторінку у телеграмі із відповідною назвою. Решта каналі поширюють неофіційну інформацію та не мають зв'язку з військовими цієї бригади.

Спроби створити фейкові сторінки офіційних установ, чат-ботів та навіть сайтів благодійних фондів були від самого початку війни. Зокрема, було створено підробку сайту «Повернися живим». Також раніше повідомляли про фальсифікування чат-бота компанії  «ДТЕК» та чат-бота голови Полтавської ОВА.

Викриття Росія відвертає увагу від скандалу з дітьми чиновників вирваними з контексту відео з «українцями»

У соціальних мережах та телеграм-каналах обговорюють новорічний відпочинок дітей російських чиновників за кордоном, зокрема в Дубаї, на Балі, Мальдівах та Сейшелах. Матеріал на цю тему опублікували фактчекери видання The Insider.

Для відвернення уваги російські та проросійські телеграм-канали почали поширювати уривки відео, на яких люди танцюють з українськими прапорами нібито під час відпочинку в Куршевелі. У дописах стверджують, що це «українські айтівці, які виїхали з країни ще до великої війни». Або розповідають, що це — «діти українських олігархів, які святкують “гори убитих солдатів ЗСУ” в Бахмуті». 

Насправді, на цих відео фігуранти журналістських розслідувань. Ба більше — один із них перебуває у розшуку МВС України. Про це повідомив журналіст Михайло Ткач.

У такий спосіб російська пропаганда використовує тактику відвернення уваги від поведінки та статків російських чиновників і їх дітей через маніпулювання вирваними з контексту відео.

Викриття Шахраї пропонують п’ять тисяч гривень допомоги від «ПриватБанку»

У соціальних мережах, зокрема в українському сегменті фейсбуку поширюють повідомлення про можливість отримати п’ять тисяч гривень допомоги від «ПриватБанку». Для цього нібито потрібно заповнити анкету та пройти невелике опитування. Однак це — шахрайство. 

Як повідомляють фактчекери проєкту «Брехунець», такої програми фінансової допомоги не існує. Фахівці виявили, що під час переходу на сайт з опитуванням одразу ж спрацьовує антивірусна програма та попереджає, що ресурс може бути шкідливий. Фактчекери переконані: сайт не має нічого спільного з офіційним банком. Водночас на офіційному сайті «ПриватБанку» немає жодного слова про те, що організація здійснює виплати певної грошової допомоги від держави. Ба більше, люди, які начебто отримали виграш, пишуть з помилками у коментарях. 

Після проходження опитування пропонується надіслати посилання своїм друзям. 

Поширюючи такі повідомлення, шахраї намагаються ввести в оману українців, адже метод таких розсилань вигідний у соцмережах задля збільшення активності та популяризації сторінок, з яких надходять шахрайські схеми.

Викриття У мережі поширюють маніпулятивні фото «нових» російських танків

У соціальних мережах поширюють фото нібито нових російських танків, які розміщені в спеціальному ангарі. У коментарях до світлини глузують, мовляв, «у Росії закінчились танки» та вихваляють воєнну могутність Росії.

Однак, це фото старе. Воно зроблене у жовтні 2012 року під час візиту Володимира Путіна на підприємство з ремонту бойових машин і виробництва військових танків «Уралвагонзавод», розташоване в Нижньому Тагілі. Фактчекери проєкту Delfi знайшли першоджерело зображення — статтю російського порталу «Коммерсантъ», її автор — фотограф цього видання Дмитро Азаров. Світлина не має жодного стосунку до сучасних подій та не відображає реального стану справ з оснащенням російської армії. 

Російська пропаганда систематично поширює фейки про свої бойові «досягнення». Раніше писали, нібито Росія застосувала потужну вакуумну авіабомбу для удару по ЗСУ або ж систематично повідомляють про знищення американських ракетних комплексів HIMARS.

Викриття Американський полковник, який прогнозує швидку поразку Україні, робить це з першого дня війни

Російська пропаганда постійно використовує іноземців, аби довести, що весь світ на боці Росії й підтримує її в російсько-українській війні. Також  пропаганда вдає, що думка американця — це офіційна позиція США, а думка італійця — це офіційна позиція Італії, і так далі.

Найчастіше для створення вигляду, що всюди, і навіть у США, все більше й більше «підтримують Росію» чи «розуміють Путіна», чи «вірять в переможну силу російської армії», використовують американських колишніх військових, здебільшого прихильників експрезидента Дональда Трампа. Вони часто з’являються на каналі Fox News і там роблять провокаційні заяви, які використовує потім російська пропаганда. Проте насправді факти, озвучені в заявах, не мають нічого спільного з реальністю.

Один з таких експертів — ексрадник глави Пентагону полковник Дуглас Макгрегор. 2020 року Трамп хотів призначити його на пост посла в Німеччині, але Сенат не підтримав кандидатуру. Після цього його призначили радником виконувача обов'язків міністра оборони; на цій посаді він залишався три місяці — до зміни адміністрації.

2014 року Макгрегор підтримав анексію Криму і виступив в ефірі RT, де стверджував, що жителі Криму — росіяни, а не українці.

Востаннє заяви Макгрегора про те, що «від України майже нічого не залишиться» найближчим часом, були оприлюднені в російських ЗМІ наприкінці грудня.

Видання Insider зібрало висловлювання полковника від початку повномасштабного вторгнення і з’ясувало, що  прогнози полковника не відповідають дійсності.

Так, 27 лютого, через три дні після початку війни, він заявив в ефірі Fox News: «Зараз битва у Східній Україні практично закінчена, всі українські війська там здебільшого оточені та відрізані, на південному сході зосереджено від 30 до 40 тисяч людей, і якщо вони не здадуться у найближчі 24 години, я підозрюю, що росіяни зрештою знищать їх».

6 березня в ефірі Fox Business він знайшов пояснення, чому цього не сталося.

«У перші п'ять днів російські війська, на мою думку, діяли надто м'яко. Нині вони це виправили. Тож я сказав би, що ще 10 днів, і все має закінчитися. Але питання у тому, що збирається робити Зеленський. Росіяни ясно дали зрозуміти, що вони хочуть нейтральної України. Все могло б закінчитись кілька днів тому, якби він погодився з цим. А потім вони можуть скоректувати кордони, але східна частина України міцно перебуває в руках Росії, але знову ж таки росіяни не захоплюють територію. Вони знищують українські сили. Це їхня основна мета».

Ще за 10 днів полковник спробував вдати, що його прогноз справдився. У програмі Такера Карлсона на Fox News він заявив: «Для українців війна фактично закінчилась. Вони розбиті вщент. У цьому немає жодних сумнівів попри те, що повідомляють наші основні засоби масової інформації».

Черговий аналіз Макгрегор виклав в ефірі ультраправого кабельно-супутникового телеканалу Real America's Voice 7 липня:

«Війна, за винятком Харкова та Одеси, з погляду росіян переважно закінчена. Немає жодного наміру робити щось ще, тому що у росіян не надто  велика армія. Вони мають дуже обмежені збройні сили, і це їх задум, вони не хотіли створювати величезну армію, вони, звісно, не в змозі загрожувати НАТО, та й не стали б, якби не зазнали прямого нападу з нашого боку. <…>

Останнє, чого хоче Путін, це піти на захід від Дніпра і врешті-решт включити 20 мільйонів, 25 мільйонів українців до складу Росії. Він знає, що вони не хочуть бути частиною Росії, це ніколи не було його метою».

12 вересня в ефірі програми того ж  Карлсона Макгрегор знову заявив, що «ця війна може скоро закінчитися», і додав: «Українська армія знекровлена, десятки тисяч українських солдатів убиті чи поранені, Україна справді на волосині». 

Це було наступного дня після звільнення Ізюму, Балаклеї та Куп’янська – і перед тим, як українська армія звільнила  Херсон.

Заяви Макгрегора критикують навіть однопартійці. Наприклад, Ліз Чейні навіть запитувала публічно в каналу Fox News: «Навіщо ви постійно випускаєте Дагласа Макгрегора в ефір FoxNews, де він поширює путінську пропаганду та брехню? Це абсолютно не на користь Америці». Ще раніше вона назвала Макгрегора представником «путінського крила Республіканської партії». І навіть одна з найвідоміших журналісток Fox News Дженніфер Гріффін говорила про Макгрегора як про апологета Путіна, що спотворює факти.

Викриття Російські ЗМІ зобов’язали писати про «зростання рейтингу Путіна» та успішну «війну проти НАТО» в підсумках року

Кремль розіслав російським ЗМІ методичку про те, як писати про підсумки 2022 року. За даними видання «Медуза», насамперед російським ЗМІ  рекомендується наголосити, що Володимир Путін, розв'язуючи війну, рятував Росію від нападу НАТО та України. Також є теза, що з 2014 року західні країни збиралися «розділити та підкорити російський народ». Війну тобто «спецоперацію» потрібно називати успішною, з прикладами  досягнення цілей — «приріст земель», тобто окупованих територій. Про поразки на фронті в методичці не згадують.

Документ поділено на чотири частини: «Головне», «Посилення Росії», «СВО» та «Новий світопорядок». У розділі «Посилення Росії» рекомендується писати про те, наскільки високий рейтинг Путіна та про «безумовну підтримку спецоперації» росіянами. У розділі «Новий світопорядок» йдеться, що ЗМІ мусять розповідати про Росію як про «лідера країн», які «не визнають винятковість Заходу», та  називати її «лідером справедливого, демократичного та багатополярного світу». Європі Путін при цьому «дає шанс схаменутися» і перестати «бути васалом США».

Це все — найпоширеніші тези російської дезінформації за останні 10 місяців. Пропаганда постійно намагається переконати росіян та світ, що бореться з НАТО, аби виправдати поразки, яких завдала Росії українська армія. Також пропаганда стверджує, що рейтинг Путіна зростає, а всі росіяни підтримують війну — але реальна картина, навіть з досліджень підконтрольних Росії соціологічних служб інша: рейтинг Путіна падає, кількість прихильників війни зменшується. У світовій політиці Росія тепер так само далека від «лідерських позицій», як її найближчі партнери — Сирія, Іран, Куба та Венесуела. І завдяки санкціям, які ввели проти Росії десятки країні світу, вона все більше стає залежною від справді впливових країн, насамперед — Китаю.

Викриття У мережі поширюють фальшиву «памʼятку» від імені Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки

Про це повідомили у Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки. У ній рекомендують використовувати в ефірі телеканалів українську лайку замість російських матюків.

Для створення фейку використали стару емблему Міністерства культури, якого в Україні немає з 2019-го  (у 2021-му створено Міністерство культури та інформаційної політики). Автори «памʼятки» вжили російське слово «мат», якого немає в українській мові (є «лайка», «матюки» чи «матюччя»).

Перелік «рекомендованих термінів» охоплює як зразки української лайки, так і дослівно перекладені російські матюки. Така добірка з’явилася в рунеті ще на початку 2010-х, її можна знайти в архіві Pikabu та інших розважальних сайтів.

Російська пропаганда систематично поширює у соціальних мережах та месенджерах фейкові документи від імені різних органів влади: КМУ, СБУ, Верховної Ради, обласних адміністрацій. У такий спосіб намагаються підірвати довіру до органів влади.

Викриття Шахраї обіцяють українцям шість тисяч гривень «новорічної» допомоги

Повідомлення поширюють через соціальні мережі та месенджери. Мовляв, кожен українець може отримати одноразову грошову виплату як новорічну допомогу. У повідомленнях розмістили посилання, за яким слід зареєструватися нібито для отримання грошей. Зазначають, що це – допомога від держави, яку «наказом призначив президент Володимир Зеленський».

Фактчекери проєкту Брехунець перевірили ці повідомлення. За посиланням прихований анонімний телеграм-канал із назвою «Виплати від Держави кожному громадянину України». На аватарці каналу встановлений логотип додатка «Приват24». Втім, на каналі автори розповідають, що грошову допомогу можна отримати в трьох банках, назви яких зазначають з помилками.

Під назвою кожного з банків опублікований лінк нібито на «особистий кабінет», в якому можна подати заявку на отримання новорічної «допомоги». Однак, замість «особистого кабінету» розміщена форма, в якій пропонують ввести номер банківської картки, пароль та пін-код. Тобто, замість «допомоги» шахраї отримують доступ до банківських рахунків.

На сайті президента України немає жодної інформації про грошову допомогу з нагоди новорічних свят. У пресслужбі «Приватбанку» фактчекерам підтвердили, що жодної новорічної допомоги від держави вони не виплачують. Немає інформації про ці «новорічні виплати від держави» й на сайтах інших банків.

Раніше шахраї обіцяли українцям зимові виплати від Євросоюзу.

Викриття У мережі поширюють фотофейк із зустрічі Зеленського з Байденом

У соціальних мережах та телеграмі масово поширюють фото з візиту Володимира Зеленського до США. На світлині президент України знятий із президентським подружжям США зі спини. Подружжя обіймає Зеленського, при цьому рука Джо Байдена нібито розташована непристойно. Це фото — фейк.

Фактчекери MythDetector та Reuters перевірили світлину й встановили, що її змінили за допомогою фоторедакторів. На автентичній версії фото рука Байдена покладена на спину Зеленського поряд з рукою його дружини. Світлину перша леді США опублікувала на своїй офіційній сторінці у твітері. 

На тлі новин про візит Володимира Зеленського до США агітпроп розгорнув дезінформаційну кампанію для дискредитації цієї поїздки. Поширювали й фейки, що буцімто американський журнал MAD випустив обкладинку, на якій Байден і Зеленський зображені в образі Лаокоона.

Викриття Аферисти обіцяють за гроші забезпечити стабільний мобільний звʼязок

Шахраї користуються тим, що внаслідок вимкнення електроенергії сигнал мобільного звʼязку послаблюється або взагалі зникає. Про це повідомили у Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки.

Вони прикидаються представниками мобільних операторів і обіцяють «перемикнути» людину на іншу «вежу». Мовляв, так звʼязок залишиться стабільним навіть коли зникне електроенергія.

Після цього людині надходить код – якщо назвати його злочинцям, вони отримають доступ до мобільних додатків банків, соцмереж тощо.

Викриття Шахраї обіцяють українцям зимові виплати від Євросоюзу

В українському сегменті фейсбука поширюють повідомлення, що Євросоюз нібито виділив 600 мільйонів доларів на допомогу українцям під час зими. Мовляв, кожен українець та кожна українка отримають виплату, яка сягає 13 280 гривень. Як доказ користувачі мережі прикріплюють ймовірний скриншот від застосунку «Дія», на якому зображено процес оформлення заявки на отримання грошової допомоги. Однак насправді таких виплат для українців немає. 

Як повідомляють фахівці Voxcheck, жодних згадок про окремі виплати людям від ЄС в офіційних джерелах немає. До того ж, прийом заявок на отримання допомоги від міжнародних організацій здійснюється через програму «єПідтримка» або у визначених банках. 

Поширюючи такі повідомлення шахраї намагаються набрати аудиторію на свої канали, адже метод розсилок вигідний адміністраторам спільнот у соцмережах, щоб збільшити активність та кількість коментарів у їхніх чатах та під дописами. 

Викриття Що писали анонімні телеграм-канали про візит Зеленського у США

На тлі новин про візит українського президента Володимира Зеленського до США в інформаційному полі, зокрема, в анонімних телеграм-каналах, які транслюють проросійську позицію, виникло чимало дезінформаційних меседжів, за допомогою яких Росія просуває на аудиторію свій порядок денний. Аналітикині й аналітики «Детектора медіа» виокремили найпоширеніші з них.

1.     Зеленський не досягнув мети візиту в США

Автори повідомлень стверджували, що Зеленський не досягнув мети візиту до Вашингтона. Мовляв, він їздив до США, щоб отримати потужнішу зброю і посилити наступальні дії на фронті. Проте на думку телеграм-анонімів,  ознак того, що Зеленському вдалося переконати Байдена надати Україні таку зброю, немає. Доказів своїм твердженням автори телеграм-каналів не надають, як і не пояснюють, на яких підставах роблять такі висновки.

2.     Зеленський думає про дипломатію і готується до перемовин з Путіним

Автори дописів з таким меседжем стверджують, що оскільки «не було ознак», що йому вдалося «випросити» в США високоточну зброю, яка допоможе продовжити контрнаступ, український президент готовий на дипломатичні кроки. Зокрема, на перемовини з Росією. Автори-аноніми додають, що влада США ніби чекала від Зеленського відповіді на питання в якій позиції зараз перебуває Україна, щоб пришвидшити процес мирних переговорів. У деяких дописах стверджується, що президент США Джо Байден своєю промовою нібито схиляв Зеленського до перемовин. Однак насправді публічно Байден не озвучував тезу, що Україна повинна сісти за стіл переговорів і погодитися на умови Кремля. Навпаки — він укотре висловив підтримку Україні в її боротьбі, й сказав, що переконаний в тому, що Путін програє війну.

3.     Мета Зеленського в США — вибити найбільше грошей

Також в анонімних телеграм-каналах ширили тезу, що Зеленський їде в США виключно для того, щоб «вибити» ще більше грошей, однак це, на думку анонімних авторів, буде зробити не так просто, адже американські конгресмени ставляться до Зеленського вороже. Мовляв, конгресмени примусять Зеленського відповідати на незручні питання щодо тієї допомоги, яку Україна вже отримала й жодного «солодкого приймання» для українського президента не буде. Поширюючи такі тези, пропагандисти хочуть створити видимість того, що найближчим часом Україна залишиться без підтримки. Мовляв, у США вже Зеленського не охоче приймають і ставлять незручні запитання. Щоб ще більше розхитати ситуацію й посіяти в суспільстві відчуття зневіри, у таких повідомленнях додають, що без грошей Вашингтона на Україну чекає цілковитий хаос.   

4.     Поїздку Зеленського до США пролобіювало «збройне лобі»

Така теза з’явилася також в анонімних телеграм-каналах, які транслюють проросійську риторику. Мовляв, ініціатором та спонсором поїздки Зеленського до США стало так зване «збройне лобі». Так у проросійських телеграм-каналах називають людей, які нібито заробляють мільярди на постачанні західної зброї в Україну. Натомість Україну в таких повідомленнях називають лише інструментом для «збройного лобі», мета якого, на думку авторів повідомлень, піарити своє озброєння для просування на світовий ринок. Поширюючи такі меседжі російська пропаганда намагається нівелювати ту підтримку, як збройну, так і фінансову, яку Україна отримує від західних партнерів. Мовляв, насправді тим, що США надає Україні зброю, вона не підтримує українців, а лише продовжує війну й просуває свою зброю на ринок, намагаючись витіснити з нього Китай.

5.     Зеленський навмисно вилетів з країни, щоб здавання Бахмута «повісити» на Залужного

Анонімні телеграм-канали поширюють тезу, що під час візиту президента Зеленського до США в Україні «здадуть» Бахмут. Мовляв, в Офісі президента навмисно підлаштували все так, щоб після повернення Зеленський міг звинуватити у недбалості й здаванні важливого міста генерала Залужного. У повідомленнях також додають, що через те, що президент залишив країну, в Бахмуті почнеться ще більше пекло. Насправді пропагандисти вже не вперше роздмухують конфлікт між Зеленським та Залужним і запевняють, що український президент не задоволений роботою головнокомандувача Збройних Сил, тож і чинить різні провокації, щоб «було за що зачепитися» й звільнити його з посади. Однак жодних фактів, які б підтверджували цю тезу, в дописах у телеграм-каналах не надають. Також стверджуючи, що пекло в Бахмуті розпочнеться через від’їзд Зеленського з країни, автори дописів перекладають відповідальність за те, що коїться в місті, з російської армії на українського президента. Адже саме Росія напала на Україну й саме через дії ворожої армії ситуація в окремих українських містах і селах стає пекельною.

6.     Зеленського навмисно покликали в Білий дім, щоб «промацати» ґрунт і зрозуміти, як його можна надурити

Ще одна теза проросійських анонімних телеграм-каналів. Мовляв, у Білому домі вирішили покликати Зеленського, щоб уточнити драфти й зрозуміти, де вони можуть «нахилити» Україну. У повідомленнях додають, що у Байдена та Зеленського нібито є розбіжності в баченні того, як має розв’язатися війна в Україні. Буцімто Байден турбується, щоб все не зайшло «надто далеко». Й, мовляв, Байден постійно натякає Зеленському на мирне врегулювання й запитує його, який це повинно мати вигляд. Поширюючи такі меседжі, пропагандисти прагнуть застовпити думку, що очільники країн Заходу воліють більше не підтримувати Україну в її боротьбі, а вбачають єдиний шлях завершення війни — мирні перемовини, адже бояться ескалації проблем з Росією. Проте причин вважати, що США чи будь-яка інша країна найближчим часом перестане підтримувати Україну, якщо Зеленський не сяде за стіл перемовин, немає. Очільники держав не робили публічних заяв такого змісту.

7.     Приїзд Зеленського в США — відвернення уваги

У повідомленнях телеграм-каналів, які транслюють російську риторику, також йшлося, що приїзд Зеленського був вигідний для американських демократів. Ще й надто, приїзд, на думку анонімних авторів, організувало «збройне лобі», Адміністрація Байдена нібито намагалася змістити якісь внутрішні акценти з проблем всередині країни на проблеми глобальні. Тобто в таких меседжах Україну вкотре виставляють лише інструментом для США задля досягнення своїх цілей. Також у таких повідомленнях не згадують, що приїзд Зеленського до США насамперед вигідний Україні, щоб формувати домовленості, згідно з якими Україна й далі зможе отримувати допомогу від США на боротьбу з агресором. Такі повідомлення вигідні Росії та її прихильникам, адже завдяки їм формується думка, що США грають у свою гру, лише удаючи, що допомагають Україні.

Нагадаємо, раніше в телеграм-каналах ширили меседж, що поїздка Зеленського до Бахмута — це постановка напередодні відрядження до США. Мовляв, він навмисно хотів продемонструвати, що нібито їде в місто, яке постійно обстрілюють, що через день в Конгресі мати вигляд героя.

Викриття На Рівненщині підприємці отримують фейкові листи про грошові збори на українську армію

Такі листи з проханням взяти участь у «програмі надання благодійної грошової допомоги ЗСУ» розсилають від імені начальника Рівненської обласної військової адміністрації.

Брехливі листи виявили у Рівненській ОВА.

Шахраї обіцяють, що за цю допомогу бізнес нібито отримає зменшення податку на прибуток пропорційно внесеної благодійної суми, повідомили

«Це — робота аферистів. Ними вже займаються правоохоронні органи», – запевнили в Рівненській ОВА і наголосили, що вони ніколи не розсилають подібних звернень. Гуманітарна діяльність адміністрації проводиться максимально публічно.

У Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки просять бути уважними та в разі отримання подібних листів рекомендують повідомляти правоохоронців.

Викриття Державні російські ЗМІ поширювали контент, наданий ФСБ

Журналісти видання The New York Times проаналізували зламаний хакерами та викладений архів електронної пошти Всеросійської державної телевізійної і радіомовної компанії (ВДТРК), і виявили, що російські телеканали, зокрема «Росія 1» та «Росія 24» використовували матеріали, які їм надсилало ФСБ. Весь дамп має обсяг 750 гігабайтів,  більшість якого пов’язана з підготовкою до російського вторгнення в Україну та початком війни – листування тривало з січна по березень 2022 року. Дослідникам вдалося підтвердити  адреси поштових скриньок, а також особи людей, які отримували листи.

Як з’ясували журналісти, російські пропагандисти створювали контент  за тими темами, які обговорювалися в  листах від співробітників ФСБ та Міністерства оборони Росії. В листах представники ФСБ називали співробітників російських каналів «колегами». Одним з матеріалів, який надіслали співробітники ФСБ російським каналам – розповідь жінки, що стверджувала, що Маріупольській драмтеатр  начебто підірвали українські військові.

Окрім того, задля створення у глядачів враження численних «перемог» російської армії та політики загалом, вони використовували  матеріали з консервативних західних ЗМІ, зокрема Fox News, публікації китайських ЗМІ з вигідними наративами, а також маловідомі акаунти у Telegram і YouTube, які також давали змогу створити викривлену картинку  російської «величі».