Spilnota Detector Media
«Детектор медіа» у режимі реального часу збирає та документує хроніки Кремлівської дезінформації навколо військового наступу на Україну. Україна роками страждає від кремлівської дезінформації, проте тут ми фіксуємо наративи, меседжі та тактики, які Росія використовує з 17 лютого 2022 року. Нагадаємо, що 17 лютого почалося значне збільшення обстрілів підконтрольної Україні території з боку бойовиків, в яких російська пропаганда звинувачує українські війська.

15 Липня станом на 872 день повномасштабної війни наша редакція зафіксувала:

2262
Фейк
710
Маніпуляція
667
Меседж
467
Викриття
Русскій фейк, іді на***!

Фейк Макрон нібито може подати у відставку за тиждень до Олімпіади — відеосюжет BBC

У мережі поширюють відео видання BBC — у ньому з посиланням на Bellingcat стверджують, нібито Еммануель Макрон може подати у відставку за тиждень до Олімпіади. Причинами такого рішення називають перемогу праворадикальної партії на виборах до Європарламенту та оголошення позачергових парламентських виборів у Франції, а також високий ризик терористичних загроз та неготовність до Олімпійських ігор.

Аналітики VoxCheck пояснили, що  BBC та Bellingcat не поширювали подібну інформацію. Адже фейковий «репортаж» створили з окремих кадрів, які не пов’язані між собою.

Зворотний пошук фото у гуглі показав, що для фейку пропагандисти використали окремі фото та відео з відкритих джерел. Зокрема, фото з Еммануелем Макроном взяли з інстаграму офіційного фотографа президента Франції.

Автор: Орест Сливенко,

Фейк Фейковий сюжет про похоронний бізнес в Україні

Російські ресурси поширюють сюжет від імені BBC про те, що нібито журналісти Bellingcat з'ясували наступне: «похоронний бізнес в Україні монополізувала компанія, основним акціонером якої є персональний ексасистент Хантера Байдена, другого сина Джо Байдена». 

Однак ця інформація не відповідає дійсності. Про це повідомляють у Центрі протидії дезінформації при РНБО. Насправді цей сюжет є черговим фейком російських пропагандистів. На офіційних сторінках Bellingcat відсутні будь-які матеріали щодо згаданої теми. Крім того, відповідного сюжету немає й на офіційних ресурсах BBC

Вже не вперше російська пропаганда поширює свої фейки від імені авторитетних західних видань у намаганнях надати їм більшої правдоподібності. Так, усі фейкові відео мають схожі шаблони з використанням графіки міжнародних медіа й титрів без озвучування тексту. Раніше ми аналізували подібний відеофейк від імені того ж BBC про розслідування Bellingcat, в якому журналісти нібито зʼясували, що голова ОП президента Андрій Єрмак заплатив 27 мільйонів доларів за місце в рейтингу 100 найвпливовіших людей світу Time.

Скриншот із фейкового сюжету. Джерело: Центр протидії дезінформації

Фейк Розслідування Bellingcat ніби довело, що Єрмак заплатив Time за місце у рейтингу найвпливовіших людей року

Російські медіа пишуть, ніби голова Офісу президента Андрій Єрмак начебто заплатив 27 мільйонів доларів за місце у рейтингу 100 найвпливовіших людей світу Time. Як доказ пропагандисти наводять короткий ролик BBC News, де переказують результати «розслідування» Bellingcat. Це — брехня. 

Аналітики StopFake з’ясували, що ні Bellingcat, ні BBC News не повідомляли, що місце у рейтингу дісталося посадовцю корупційним шляхом. Це доводить банальний пошук по вебсайтах обох медіа. 

Пропагандисти вже не вперше посилаються на Bellingcat, аби надати своїм словам авторитету, попри те, що ця організація визнана «іноагентом» та «небажаною» в Росії, а самих розслідувачів пропагандисти регулярно звинувачують у політичній заангажованості та маніпуляціях. 

Автор: Орест Сливенко,

Фейк Президента Франції нібито змушують до ескалації російсько-української війни, шантажуючи його

Проросійські ресурси поширюють «відеорепортаж» нібито новинного каналу Euronews про те, що президента Франції Емманюеля Макрона погрозами змушують до ескалації російсько-української війни. Посилаючись на журналістів Bellingcat, автори повідомляють, що Макрона «шантажують інтимним відео».

Проте насправді це — фейк. Ні Euronews, ні Bellingcat не публікували подібного відеорепортажу. Про це повідомляють фахівці з проєкту VoxСheck. На сайтах Euronews та Bellingcat немає новини про те, як шантажують президента Франції. 

У «репортажі» Euronews всі кадри взяті з відкритих джерел. Так, якщо перевірити перші кадри з відео у зворотному пошуку, то виявиться, що їх зробили 15 березня 2024 року під час зустрічі лідерів Франції, Німеччини та Польщі — Макрона, Шольца й Туска — в Берліні. 

Кадр із фейкового відеорепортажу
Зустріч Макрона, Шольца й Туска у 2024 році. Джерело: «Голос Америки»

Ще один кадр із Макроном узяли з його інтерв’ю «60 minutes» у 2022 році.

Кадр із фейкового відеорепортажу
Кадр з інтерв’ю Макрона у 2022 році. Джерело: «60 minutes»

Крім того, у підробленому репортажі також цитують французького політолога Олів’є Паке, який нібито підтверджує, що американська розвідка регулярно застосовує шантаж проти інших політиків. Проте політолог не робив такої заяви — принаймні її немає у відкритих джерелах

Раніше Bellingcat спростовував, що його розслідувачів згадували в іншому фейковому відео, яке видавали за репортаж BBC. Використовуючи логотипи провідних світових медіа (Euronews, Politico, Reuters), подібні підробки про Україну або Захід створюють регулярно. Поширюючи конкретно це фейкове відео, агітпроп намагається мінімізувати міжнародну підтримку України у війні проти Росії. Раніше ми спростовували інформацію, що Euronews нібито показав сюжет про те, що заява Посольства України у Франції розлютила французьких фермерів.

Фейк Валерій Залужний нібито отримав $53 млн за відмову від своїх політичних амбіцій

У мережі поширюють нібито сюжет від ВВС, у якому йдеться, що Валерій Залужний буцімто отримав 53 млн доларів за відмову «від своїх амбіцій у політиці». А журналіст-розслідувач Bellingcat Христо Грозєв буцімто вивчив деталі цієї домовленості й також підтверджує інформацію про отримання грошей. Це — брехня. 

Аналітики VoxCheck дослідили кейс і з’ясували, що фейкороби вирізали частини з різних записів та змонтували в одне відео. Журналіст Еліот Хіггінс також назвав запис фейковим.

Насправді ВВС не публікувала такого сюжету на жодних своїх сторінках у соціальних мережах. Також ми не знайшли цього запису на сторінці розслідувачів Bellingcat. Тоді як керівник Bellingcat Еліот Хіггінс на своїй сторінці в Х назвав це відео фейковим. Щобільше, в іншому дописі Хіггінс вказав, що Христо Грозєв понад рік не працює в Bellingcat. Тож він і не міг від імені організації будь-що коментувати. 

Фейк Bellingcat нібито знайшов докази того, що Гантер Байден є монополістом виробництва церковного приладдя в Україні

Пропагандисти, що транслюють проросійську риторику в соцмережах, поширюють відео, нібито зроблене командою британського мовника ВВС. У ньому стверджується, нібито розслідувачі Bellingcat отримали документи щодо зв'язків сина президента США Джо Байдена Гантера Байдена з виробництвом церковного приладдя в Україні. За цими даними, Гантер Байден за допомогою свого помічника, який співпрацює з українським виробником ритуальних товарів, монополізував сферу їх продажу у 2020 році. Однак це — фейк.  

На нього звернули увагу фактчекери VoxCheck. Вони з’ясували, що засновник Bellingcat Еліот Гіґґінс відреагував на це відео, назвавши його ще одним російським фейком. Крім того, на офіційному вебсайті Bellingcat та офіційному ютуб-каналі ВВС немає жодної інформації про це, хоча фейковий ролик оприлюднено 6 січня 2024 року. До того ж дизайн британського медіа має зовсім інакший вигляд. Наприклад, в оригінальних відео від ВВС чорний текст розташований на білому фоні, в рамці червоного кольору.  

У відео також згадується підприємство «Рось-Вінниця», яке пов'язують з Гантером Байденом та називають монополістом на ринку церковного приладдя, але в інтернеті можна знайти багато оголошень про продаж церковного начиння від компаній, що не є її дочірніми структурами. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, серед власників «Рось-Вінниця» немає сина Байдена чи його представників. 

Пропагандисти поширюють цей фейк, щоб підтримати свій наратив щодо «корупції Байденів» в Україні. Особливо актуальним він є в контексті передвиборчої кампанії до президентських виборів у США у 2024 році. «Детектор медіа» писав про теорію змови щодо цього.  

Фейк Україна нібито витратила 1,2 мільярда на фейки

Пропагандисти, що транслюють проросійську риторику в соцмережах, поширюють відеоролик із символікою британської мовної корпорації ВВС, де стверджується, що Україна нібито витратила 1,2 млрд доларів у 2023 році «на створення фейків про перемоги української армії на фронті». Замовлення, згідно з відео, виконувала одна з «найбільших PR-компаній Британії». Пропагандисти стверджують, що за результатами голова Офісу Президента України Андрій Єрмак нібито «відмовився продовжувати контракт на 2024 рік з британцями», оскільки їхня діяльність «ніяк не допомогла підвищити привабливість мобілізації в Україні». Мовляв, гроші вилетіли в трубу або «були розкрадені за давньою українською традицією». У відеоролику стверджується, нібито цю інформацію виявила незалежна міжнародна група дослідників Bellingcat. Утім це — фейк.

На нього звернули увагу аналітики проєкту StopFake. Вони зʼясували, що ВВС ніколи не публікувала подібного відео у своїх соцмережах. Цей ролик, імовірно, є підробкою. Зловмисники використали логотип британської телекомпанії та її дизайн у пропагандистських цілях. Для створення ролика взяли відеозаписи з відкритих джерел (зокрема, зображення Офісу Президента України, Володимира Зеленського та Андрія Єрмака) і стокові відео (зокрема, з людьми в костюмах, які обмінюються рукостисканнями). Пропагандисти також використали архівні фотографії з українськими військовими, зняті ще до початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну.

Фрагмент відео, на якому, як вважається, Еліот Хіггінс, засновник Bellingcat, розповідає про своє «розслідування», був узятий з його інтерв'ю для DW у рамках програми #ConflictZone (випуск за грудень 2022 року), де насправді Хіггінс розказував про російську дезінформацію проти України та діяльність російських шпигунів на Заході. Офіційна інформація на ресурсах Bellingcat також не містить жодних повідомлень про розслідування, на яке посилаються пропагандисти. Раніше Хіггінс у своєму акаунті в X (колишньому твітері) зазначив, що пропаганда вже кілька разів приписувала Bellingcat вигадані заяви.

Від початку повномасштабного вторгнення з метою приховати воєнні злочини російської армії в Україні та створити хибне уявлення світової громадськості про невдачі ЗСУ на полі бою кремлівська пропаганда активно поширює наратив про те, що Україна продукує фейковий контент щодо цієї війни. Мовляв, Україна бреше своїм громадянам, а отже, нема сенсу їй довіряти. 

Фейк Проти Давида Арахамії нібито розпочато розслідування через його «причетність» до продажу зброї ХАМАСу

Таку інформацію поширюють прокремлівські ресурси. У цих «новинах» агітпроп посилається на британську корпорацію мовників BBC, яка буцімто опублікувала відповідне відео. Сама інформація поширюється в кількох версіях. У першій агітпроп прикріплює нібито відеоролик BBC з текстом про звинувачення на адресу голови фракції «Слуга народу». Там написано, що справу, ймовірно, розслідує Міжнародний кримінальний суд, а інформацію про це отримали якраз-таки BBC, а також дослідницька група Bellingcat. У другій версії прикріплюють лише скриншот із того самого відеоролика. Все це виконано у фірмовому стилі британського мовника. Втім це — фейк. 

Експерти з проєкту StopFake дослідили цей кейс. Їм вдалося зʼясувати, що інформація не відповідає дійсності. Журналісти з Newtral і Checkyourfact, які перевіряли відеоролик, також дійшли висновку, що він фейковий.

По-перше, на згаданому відео сказано, що один із тих, хто отримав інформацію про розслідування, — журналіст BBC Шаян Сардарізаде (Shayan Sardarizadeh). Варто зауважити, що такий журналіст справді існує, і він займається фактчекінгом. Проте на своїй сторінці в соцмережі X сам журналіст повідомив, що поширюваний відеоролик є фейковим.

По-друге, неправильне написання прізвища Давида Арахамії у відеоролику вказує на імовірну фейковість матеріалу. У супровідному тексті пише «Arahmia», тобто «Арахмія», але англійською мовою прізвище голови фракції «Слуга народу» слід писати як «Arakhamia». Крім того, пошук на офіційному сайті BBC за прізвищем «Arahmia» не дає жодних результатів.

По-третє, на тому ж офіційному сайті BBC, в соціальних мережах X і Facebook, на YouTube не існує відеопублікації, що видається агітпропом. Пропагандисти вкотре використали фірмовий стиль провідних світових ЗМІ, у цьому випадку BBC, для створення чергового фейку про Україну. 

Агітпроп уже не вперше використовує фірмовий стиль оформлення авторитетних іноземних ЗМІ для публікації своїх фейків. Раніше ми спростовували інформацію, що німецьке медіа Deutsche Welle нібито поширило відео про антиукраїнський флешмоб, що проходив у Польщі.

Фейк Росія поки що не застосовувала касетні боєприпаси в Україні

Російські медіа, які транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що Путін заявив, нібито Росія досі не застосовувала касетні боєприпаси в Україні. «Якщо їх застосовуватимуть проти нас, ми залишаємо за собою право на дзеркальні дії», — заявив президент Росії. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери медіа The Insider. 25 лютого 2022 року міжнародна правозахисна організація Human Rights Watch повідомляла про удар російської балістичної ракети 9M79, випущеної комплексом «Точка-У», по лікарні у Вугледарі. Вона була обладнана боєголовкою, начиненою касетними боєприпасами 9N123K. Внаслідок цього загинуло 4 людини.

28 лютого 2022 року журналісти-розслідувачі Bellingcat відстежили застосування Росією касетних боєприпасів на території України. А вже в кінці березня 2022 року голова ради з прав людини ООН Мішель Бачалет заявила, що касетні боєприпаси Росія на той момент застосувала 24 рази. Удар по Краматорському вокзалу 8 квітня 2022 року, коли загинуло 58 цивільних осіб та було поранено близько 100, також було здійснено «Точкою-У».

Росія дискредитує Україну та намагається зробити винною у війні. Мовляв, саме українці є агресорами, а Росія була вимушена вступити у війну та застосовувати касетні боєприпаси. Раніше ми спростовували фейк про те, що Україна не має права застосовувати касетні боєприпаси, бо у 2008 році підписала конвенцію.

Викриття Всі фото, що начебто доводять створення Україною «брудної бомби», не мають стосунку до України

Під час свого брифінгу начальник військ радіаційного, хімічного та біологічного захисту ЗС РФ генерал-лейтенант Ігор Кирилов він показав слайди з фото, які начебто мали довести, що Україна створює «брудну бомбу». Наступного дня одне з фото впізнали, як фото радіоактивних речовин  зі Словенії – воно було зроблено  у 2010 році та належало Словенському агентству з радіоактивних відходів (ARAO). Про це повідомив Уряд Словенії в Twitter.

Однак виявилося, що й решта світлин з цієї презентації не мають жодного стосунку до України. Це з’ясували директор з розслідувань Центру інформаційної стійкості Бенджамін Стрік та засновник Bellingcat Еліот Хіггінс. Ще й надто: на двох фото – російські дослідницькі об’єкти, які міністерство оборони Росії  видає за «науково-дослідні реактори» України. На одній фотографії – Білоярська атомна електростанція імені Курчатова, що у Свердловській області, на іншій — Новосибірський завод хімконцентратів, який спеціалізується з випуску ядерного палива для енергетичних і дослідницьких реакторів.

На фото, підписаній як «Харківський фізико-технічний інститут, Інститут ядерних досліджень при Національній академії наук у Києві - термоядерні установки "Ураган", реактор BBP-M"», зображено російський реактор, розташований у Петербурзькому інституті ядерної фізики Костянтинова. При цьому на знімку знято момент, коли особисто Володимир Путін по відеозв'язку давав старт енергозапускання реактора.

Решта світлин не менш цікаві: на одній з них – художній сирійський державний фільм про «фальшування хімічних атак з боку “Білих касок”» Російська пропаганда вже використовувала ці кадри саме для доказу того, що у «Білих касок» є власний кіномайданчик для знімання «фейків» - хоча фактчекери  швидко з’ясували, що це кадри з художнього проасадівського фільму. Ще один кадр на згаданих слайдах –  паніка в Нью-Йорку 11 вересня.  Нарешті, останній кадр – примусове переміщення сирійців з Дамаска, яке організовували саме російські війська.

Фейку про «брудну бомбу», створеному Росією, не повірили у світі. Детальніше  про те, що таке «брудна бомба» і навіщо Путіну такий фейк – читайте тут.

Фейк Україна запустила ракети на торговий центр в Кременчуці, щоби отримати більше зброї та грошей від G7.

Російські медіа стверджують, що Україна сама завдала ракетного удару по ТРЦ “Амстор” у Кременчуці. Мовляв, це зробили для того, щоб президент України Володимир Зеленський, виступаючи на саміті “Великої сімки”, мав можливість розповісти про ще більші звірства Росії й аргументувати, чому саме Україні потрібно значно більше грошей та зброї від західних партнерів. Зокрема, так стверджував російський пропагандист Володимир Соловйов. Однак це — неправда.

Як пишуть фактчекери US vs DISINFO, є численні докази того, що саме російські льотчики вдарили по ТРЦ у місті Кременчук. Командування ВПС України встановило, що ракети Х-22 були запущені з бомбардувальників далекої дальності Ту-22 М3 в небі над Росією. Бомбардувальники вилетіли з аеродрому в Калузькій області і запустили ракети, пролітаючи над Курською областю Росії. Те, що Росія завдала ракетного удару по торговельному центру, у якому були цивільні відвідувачі доводить також і розслідування групи Bellingcat. Також у МВС України повідомили, що вже відомі імена російських пілотів, які завдали удару по торговому центру. Росія намагається будь-яким способом виправдати свою провину за ракетний удар по цивільному об’єкту, в якому перебували мирні громадяни. Версії подій у Кременчуці від медіа та офіційних джерел різняться. Зокрема, у Міноборони Росії визнали нанесення ракетного удару “високоточною зброєю” по місту Кременчук, хоча зазначили, що влучили у військовий об’єкт. За їх заявою, на складі вибухнула західна зброя, що спричинило пожежу в сусідньому торговому центрі, який був закритий. Але і ця версія — неправда, бо біля ТРЦ не було жодного військового об’єкта із західною зброєю. Нагадаємо, раніше російська пропаганда вже маніпулювала цією темою. Зокрема, пропагандисти стверджували, що ТРЦ загорівся внаслідок вибуху на заводі, розташованому поруч; запевняли, що ТРЦ не працював, а в ньому були склади західної зброї, які й були ціллю російських ракет тощо.

Фейк «Ще один предмет, замінований росіянами під час відступу»

Фото днями активно пошириювали в твіттері, проте розслідувачі Bellingcat встановили, що світлина з Лівії, а не України. Згідно з першоджерелом, іграшкового ведмедика з прив'язаною саморобною бомбою, яка містить мінометний снаряд, знайшли в Тріполі в червні 2020 року.

Над хронікою працюють Орест Сливенко, Артур Колдомасов, Віталій Михайлів, Олександра Котенко, Олександр С'єдін, Костянтин Задирака та Олексій Півторак. Координаторка — Леся Бідочко, авторка проєкту — Ксенія Ілюк.