Spilnota Detector Media

Викриття Росія завалює Захід дезінформацією

Журналіст американського онлайн-видання The Washington Post Лі Хокстейдер стверджує, що Росія почала активно поширювати дезінформацію в Європі ще напередодні виборів до Європарламенту. У своїй колонці Хокстейдер пише, що у 2022 році Європа вже переживала масштабну російську дезінформаційну операцію: «Підконтрольна Москві організація клонувала вебсайти газет, журналів та інформаційних служб, зокрема британський Guardian і німецький Bild, розміщувала копії під схожими доменними іменами та наповнювала їх кремлівською пропагандою». 

Основні атаки російської дезінформації спрямовані проти України: «Сайт, що видає себе за Міністерство оборони Франції, оголосив, що 200 тисяч французьких новобранців шукатимуть для служби в Україні. Відомий німецький тележурналіст, відомий як «знавець Путіна» й такий, що симпатизує Москві, як виявилося, отримав понад 600 000 доларів від російського мільярдера, пов’язаного з Кремлем». 

Війна Росії проти України усунула перешкоди для використання Москвою різних інструментів дезінформації. США можуть зіткнутися з подібним або навіть більшим викликом цієї осені напередодні президентських виборів. За словами Хокстейдера, якщо Європа не відповість на цей виклик, «що виглядає дедалі ймовірнішим, то деінде картина виглядатиме ще похмурішою. Особливо в Сполучених Штатах, де дисфункціональна політика та гарантії Першої поправки роблять відстеження російських витівок ще складнішим».

Викриття Нібито французький сайт Republican Resistance поширює російські наративи про війну в Україні

Цей ресурс поширює фейкові новини, зокрема про «загибель солдат французького іноземного легіону на війні в Україні», критикує французький уряд, публікує карикатури на президента Макрона, просуває проросійські фейки та підтримує правих радикалів. Про це пишуть у Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки при МКІП. 

Resistancerepublicaine.com зареєстрований і розміщений у Москві ― саме тому було обрано домен «.com», а не «.fr», призначений для французьких онлайн-ресурсів. Це встановили дослідники з Insight News Media.

На думку розслідувачів, матеріали цього сайту мають на меті поширити хаос, розпач і протестні настрої у Франції, підірвати французький уряд і підтримати правих радикалів, прихильних Москві. Раніше ми спростовували інформацію, що Франція нібито прийняла офіційне рішення відправити свої війська в Україну. 

Фейк Британці нібито налякані загрозою вторгнення Росії і спустошили полиці супермаркетів

Пропагандисти поширюють у медіа інформацію, нібито пересічні британці налякані загрозою вторгнення Росії та через це роблять запаси, спустошуючи полиці супермаркетів. Мовляв, уряд Великої Британії почав готувати населення до можливих надзвичайних ситуацій, розгорнувши інформаційну кампанію. Заступник прем'єр-міністра Олівер Доуден запустив урядовий сайт з підготовки до нещасних випадків, перелічивши 100 можливих загроз, включаючи „повномасштабне вторгнення Росії” та порушення транспортних зв'язків дронами. Газета Daily Mail стверджує, що заклики до створення „антикризового комплекту” нібито викликали паніку серед британців. Утім це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту The Insider. Вони з'ясували, що 22 травня на урядовому сайті з’явилася сторінка Get prepared for emergencies («Готуйтесь до надзвичайних ситуацій»), де розміщені поради щодо евакуації, зберігання важливих телефонних номерів та речей, які слід мати вдома: ліхтар, портативний зарядний пристрій, радіо, аптечка, дезінфектор для рук, бутильована вода та консерви. Заступник прем'єра Олівер Доуден виступив на Лондонській конференції з безпеки, де представив урядовий підхід до готовності до надзвичайних ситуацій. Він згадав про „Національний реєстр ризиків”, який містить можливі загрози для жителів Великої Британії, включаючи природні катастрофи, техногенні аварії, терористичні атаки та військову загрозу. Повідомлень про панічні закупівлі товарів з урядового списку в британських медіа немає. Daily Mail лише закликала покупців не повторювати панічні закупівлі, які мали місце під час пандемії COVID-19.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати іноземців та викликати зайву паніку серед європейців.

Меседж В Україні нібито немає війни, бо вона далі веде торгівлю та бере участь у "Євробаченні"

Польськомовні користувачі фейсбуку опублікували картинку про Україну. У ній зазначено: «Як країна, охоплена "війною", може: експортувати товари, брати участь у "Євробаченні", брати участь у спортивних змаганнях, торгувати з усім світом, розважатися в Києві та інших місцях, де ховаються боягузи? Щось тут не сходиться, і при цьому вимагати допомоги від усього світу. Брехня, погоджуєтеся?». На цей кейс звернули увагу польські фактчекери з проєкту Demagog.

У відповідь на питання «Як країна, охоплена "війною", може: експортувати товари, [...] торгувати з усім світом?» вони посилаються на дослідження докторки Марії Грінберг з MIT. Вона стверджує, що зв'язок між торгівлею та збройним конфліктом є складним і неоднозначним. Війна руйнує торговельні зв'язки між країнами, але не ліквідує їх повністю. Україна експортує метали, машини, хімікати, але головним чином – сільськогосподарську продукцію. Війна призвела до зниження експорту цих товарів і підвищення їх цін. За даними Світового банку, експорт товарів і послуг в Україні значно знизився у 2022 році. Однак у 2023 році Україна досягла певної стабілізації, хоча експорт зменшився приблизно на 20% через нижчі ціни на світових ринках, а не через зменшення обсягу продажів.

Щодо участі у спортивних і музичних змаганнях, є багато прикладів країн, які відправляли свої команди на різні турніри під час збройних конфліктів. Наприклад, на Олімпіаді 2012 року в Лондоні брала участь команда Сирії, де тривала громадянська війна. У 2016 році на Олімпіаді в Ріо-де-Жанейро змагалися команди Іраку та Лівії. У 2020 році (яка фактично відбулася в 2021 році через пандемію COVID-19) на Олімпіаді в Токіо брали участь команди М'янми та Сомалі.

Україна також не перша країна, яка брала участь у "Євробаченні" під час війни. Наприклад, Хорватія та Боснія і Герцеговина — в першій половині 90-х років під час воєн у Югославії. У 2022 році переможцем конкурсу став український гурт Kalush Orchestra, але через війну він 2023 року був проведений у Ліверпулі (Великобританія).

Фотографії українців, які прогулюються вулицями Києва, не є доказом відсутності війни. Наприклад, під час Другої світової війни люди також продовжували займатися своїми справами, як свідчать архівні фотографії.

Війна в Україні залишається реальною загрозою для багатьох людей. За даними Місії ООН з моніторингу прав людини в Україні, впродовж двох років війни було підтверджено понад 10 тисяч смертей серед цивільного населення внаслідок російських атак. Найважчі бої йдуть на сході країни, але атаки відбуваються і в інших регіонах.

Пропагандисти використовують цей меседж, щоб викликати серед поляків скепсис щодо допомоги та підтримки Україні та її громадянам. 

Фейк Нібито обкладинка The Economist із ексміністром оборони Росії

Російські телеграм-канали поширюють нібито обкладинку журналу The Economist із зображенням колишнього міністра оборони РФ Сергія Шойгу. На "обкладинці" є заголовок "Останні 120 днів", а у дописі додається, що "остання фаза конфлікту вже почалась". Пропагандисти стверджують, що журнал нібито опублікував матеріал про вирішальні події, які найближчими місяцями призведуть до перемоги Росії. Насправді це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на офіційному сайті журналу в розділі "Усі випуски" немає номера із зображенням Шойгу. Крім того, на обкладинці немає дати публікації. Російські та проросійські ресурси почали поширювати "обкладинку" 14 травня, хоча того дня The Economist не випускав нових номерів. Обкладинки за 4, 11 та 18 травня значно відрізняються від фейкової, а теми в цих випусках не стосуються завершення війни "за 120 днів" чи за будь-який інший термін. У соціальних мережах The Economist також немає цього зображення Шойгу.

Крім того, у фейковому дописі додали посилання на телеграм-канал "The Экономист". Цей канал не є офіційним каналом The Economist, оскільки видання взагалі не має телеграм-каналу. Фейковий канал імітує британське видання, копіюючи його опис та логотип.

Це не перший випадок, коли росіяни використовують західні бренди для поширення дезінформації. Вони беруть назву західного видання, його логотип і через підроблені фото та відео просувають вигідні для Росії наративи. Авторитетність видання надає інформації фіктивної "легітимності" і створює враження, що нібито навіть західні журналісти визнають невідворотність поразки України.

Фейк Польську журналістку нібито звільнили з роботи через розслідування про «українських нацистів» серед військових

Пропагандисти поширюють репортаж, нібито створений виданням Deutsche Welle, в якому йдеться про те, що польську журналістку Агату Гжибовську звільнили через публікацію власного розслідування у виданні Rzeczpospolita. Згідно з ним, Гжибовська заявила, що європейські медіа посилено редагували відео з українськими військовими, щоб приховати нацистську символіку на їхній формі. Однак це — неправда.

На фейк звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що насправді Deutsche Welle не публікувало подібного відео на своєму офіційному сайті або в соціальних мережах. На сайті польського видання Rzeczpospolita також немає такого розслідування.

Зворотний пошук зображень у Google показав, що для фейкового репортажу використали уривки з інших відео. Наприклад, кадр з Агатою Гжибовською взято з презентації її робіт у культурній установі Dom Spotkań z Historią у Варшаві. Фотографію, на якій поліція затримує її, зроблене у 2020 році під час протестів жінок проти заборони абортів у Варшаві. Відео з 59-ю бригадою зняли в Краматорську в лютому 2024 року.

Агата Гжибовська — польська фотографка. На своїй сторінці у фейсбуці вона висвітлює події в Україні, зокрема Революцію гідності та російське повномасштабне вторгнення. У коментарі Білоруському розвідувальному центру Гжибовська спростувала інформацію про своє звільнення та публікацію розслідування. Вона пояснила, що не займається написанням статей, оскільки за професією є фотожурналісткою.

Пропагандисти поширюють цей фейк, щоб знову підсилити свій меседж про «українських нацистів» та «потребу денацифікації». Таким чином вони виправдовують злочини росіян проти українських цивільних.

Фейк Роботеса Софія нібито порадила українцям здатись

Пропагандисти поширюють репортаж, створений нібито німецьким телеканалом Deutsche Welle про виставку Gisec Global, яка відбулася в Дубаї з 23 по 25 квітня. Відео стверджує, що роботеса Софія, відповідаючи на питання про перемогу України, нібито сказала: «Очевидно, що українцям треба здатися, бо це єдиний шанс врятуватися як нація. Українці не мають жодних шансів перемогти, але вони створюють зворотну картину. Закликаю їх прийняти реальність і зробити те, на що від них чекає весь світ». Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на офіційному сайті Deutsche Welle та на офіційних акаунтах каналу в соцмережах немає такого відео.

Зворотній пошук зображень у Google показав, що фейкове відео складається з уривків різних відкритих джерел. Наприклад, відео з роботесою Софією взяте з випуску американського токшоу «The Tonight Show Starring Jimmy Fallon», яке вийшло у квітні 2017 року. Кадри з дослідником штучного інтелекту Беном Герцелем взято з інтерв’ю для Discover Crypto, опублікованого в березні 2024 року.

Хоча з 23 по 25 квітня 2024 року в Дубаї справді проходила виставка Gisec Global, присвячена кібербезпеці, немає жодних повідомлень про участь роботеси Софії в цьому заході. Натомість вона була присутня на виставці The Global AI Show 16-17 квітня, що відбулась також у Дубаї. Відео, де роботеса Софія нібито закликає українців здатися, змонтовано з уривків її інтерв’ю виданню Aletihad під час цієї виставки. В інтерв’ю Софія насправді закликала ОАЕ інвестувати в дослідження та розробки для інновацій у сфері штучного інтелекту. Вона не закликала українців здаватися і не згадувала Україну.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб викликати зневіру в українців та переконати їх у тому, що світ нібито більше їх не підтримує.

Фейк Reuters нібито оприлюднило відео про новий законопроєкт Зеленського про анулювання паспортів та водійських посвідчень українців за кордоном

Пропагандисти поширюють відео, нібито оприлюднене виданням Reuters, в якому йдеться, що Президент України Володимир Зеленський може ухвалити закон про анулювання паспортів та водійських посвідчень українців за кордоном. Згідно з відео, ці норми почнуть діяти з 1 червня, що зобов'яже всіх українських чоловіків віком від 18 до 60 років повернутися в Україну. Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що на сайті чи в соцмережах Reuters немає такого відео. Також на сайті Верховної Ради немає відповідного законопроєкту, а українські медіа не повідомляли про можливість ухвалення такого рішення.

Крім того, відео є нарізкою кадрів, які є у вільному доступі. Перший кадр з Володимиром Зеленським узятий з його виступу у Верховній Раді 1 липня 2022 року, де він не згадував про анулювання паспортів чи водійських посвідчень і взагалі не говорив про чоловіків призовного віку, які перебувають за кордоном. Кадри з пункту пропуску машин у 2022 році поширювали українські медіа, посилаючись на Західне регіональне управління Держприкордонслужби України. Кадри, де українці стоять у черзі до паспортних столів, публікували міжнародні медіа та українські військові у квітні 2024 року.

У фейковому відео також зазначено, що з 22 квітня до України повернулося близько 50 чоловіків призовного віку, проте джерело цих даних не вказано, а Державна прикордонна служба не надавала такої статистики. Відомство щотижня повідомляє лише загальну кількість тих, хто перетнув кордон, без зазначення віку і статі.

Російські ресурси створюють подібні фейки, видаючи їх за публікації авторитетних міжнародних медіа, щоб викликати паніку серед українців як в Україні, так і за кордоном, а також зірвати процес мобілізації. «Детектор медіа» спростовував й інші фейки на цю тему.

Фейк Ватиканський кардинал нібито звинуватив Дмитра Кулебу в геноциді українців

Російські пропагандисти поширюють у телеграм-каналах сюжет, нібито оприлюднений італійським виданням Il Messagero, у якому ватиканський кардинал Маріо Зенарі звинувачує голову українського МЗС Дмитра Кулебу в «геноциді» власного народу. Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що кардинал Зенарі не робив таких заяв, а сюжет не публікувався в жодному італійському виданні.

На відео видно логотип. Пошук цього логотипа в Google Images показав, що він належить італійській щоденній газеті Il Messaggero. Однак це видання не публікувало такого сюжету ні на своєму сайті, ні на своїх сторінках у соціальних мережах. Росіяни часто використовують логотипи відомих медіа для додання своїм фейкам більшої правдоподібності. До того ж, оригінальні відео Il Messaggero мають логотип у правому нижньому куті, а на вертикальних відео логотип не додають взагалі.

Пропагандисти стверджують, що першочергово кардинал Зенарі критикував Кулебу на телеканалі Vatican News. Однак Vatican News — це новинний портал Святого Престолу, який має лише радіо та ютуб-канал, але не має власного телеканалу. На ютуб-каналі Vatican News не було такого сюжету. Остання новина про Маріо Зенарі на сайті Vatican News з’явилася 10 квітня 2024 року і стосувалася життя цивільних у Сирії, тоді як аналізоване відео росіяни почали поширювати 26 квітня.

Крім того, російські дезінформатори змонтували відео з різних, не пов’язаних між собою записів. Наприклад, фрагмент, де кардинал виступає в чорному одязі, взято з його інтерв’ю 2022 року про проєкт «Відкриті лікарні» в Сирії, де він не згадував Україну. Частину відео з Дмитром Кулебою взяли із запису його зустрічі з міністром закордонних справ Угорщини Петером Сійярто 29 січня 2024 року.

Росіяни також спекулюють на темі змін до мобілізаційного закону, наводячи цитату з допису Кулеби щодо обмеження консульських послуг чоловікам призовного віку за кордоном. Ідеться про оформлення паспортів, які чоловіки від 18 до 60 років тепер можуть отримати тільки в Україні. Однак ці обмеження не стосуються осіб з інвалідністю, батьків дітей з інвалідністю, постраждалих від дій Росії, які виїхали на лікування, тощо.

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти намагаються зірвати процес мобілізації в Україні. «Детектор медіа» спростовував й інші фейки на цю тему.

Фейк В Україні дітей нібито продають на органи або в сексуальне рабство

Пропагандисти знову поширюють фейки про українську систему охорони здоров’я, зокрема про трансплантацію органів. Вони заявляють, що колишній агент ЦРУ Ларрі Джонсон в інтерв'ю на ютуб-каналі Judging Freedom нібито повідомив, що в Україні дітей продають на органи або віддають у сексуальне рабство. Втім його твердження не є правдою.

Це з'ясували фахівці проєкту VoxCheck. Вони знайшли інтерв'ю з Ларрі Джонсоном, де він заявив, що Захід продає українських дітей, щоб вилучати в них органи або використовувати в сексуальному рабстві. Проте Ларрі Джонсон не є надійним джерелом інформації. Він систематично дискредитує Україну, поширюючи фейки про знищення систем ППО, так званих «найманців» та про підтримку російських умов для завершення війни. Ведучий каналу Judge Napolitano — Judging Freedom Ендрю Наполітано також підтримує кремлівську пропаганду, зокрема звинувачуючи США у «прямій війні з Росією».

Раніше Уповноважений з прав людини в Україні зазначав про поодинокі випадки незаконного вивезення дітей з України, але не повідомлялося про їх продаж у західних країнах. Жодних підтверджень про торгівлю дітьми з метою вилучення органів немає.

Європейська група експертів із заходів протидії торгівлі людьми (GRETA) у своєму звіті за 2023 рік повідомила, що у 2022 році в Нідерландах двоє українок, імовірно, стали жертвами сексуальної експлуатації, але невідомо, чи були серед них неповнолітні. У Польщі розслідували п'ять випадків торгівлі людьми, де двох 17-річних українок змушували надавати сексуальні послуги. Один випадок був підтверджений. У звіті немає інформації про продаж дітей на органи в ЄС, і Ларрі Джонсон не надав жодних доказів своїх заяв.

Пропагандисти поширюють подібні дезінформаційні висловлювання медійних осіб, щоб створити «хибне підтвердження» своїм меседжам. Мовляв, якщо це сказав іноземець, то це правда.

Викриття Розвідка США: Кремль активізував дезінформаційну кампанію проти Зеленського

Американські спецслужби зауважують, що впродовж останніх місяців російська пропаганда посилила дискредитаційні меседжі щодо президента України Володимира Зеленського. Про це повідомляє «Європейська правда» з посиланням на CNN

Російська дезінформація фокусується на двох темах: відході українських сил з Авдіївки, а також відтермінуванні президентських виборів в Україні. Перше росіяни прагнуть подати не як стратегічне рішення, а як поразку, а друге ― що нібито Зеленський уже не є легітимним. Водночас повідомлення про нелегітимність чинного Президента України ми вже неодноразово спростовували.

Американські спецслужби вважають, що за цією кампанією стоять російські розвідувальні служби, які поширюють дезінформацію через прокремлівські ЗМІ, підставні сайти та соціальні мережі. 

• Читайте також: Фейк про те, що син Сирського нібито привітав Росію зі взяттям Авдіївки

Новомова Як Росія розмиває реальність за допомогою новомови: «іноземні агенти»

У Росії «іноземний агент» — це особа, яка вважається за таку, що отримує фінансування з-за кордону й бере участь у політичній діяльності країни, поширює інформацію як ЗМІ на території РФ або збирає військово-технічну інформацію. Путінський режим останні роки систематично проводить репресії в Росії, наприклад, запроваджуючи цензуру в ЗМІ чи забороняючи мітинги. Після повномасштабного вторгнення в Україну переслідування інакодумства в Росії ще більше посилилося, а неугодних владі громадян дедалі частіше стали вносити до так званого реєстру «іноземних агентів». Тобто, цей термін використовується для атаки на опозицію зокрема. 

Російський закон про «іноземних агентів», ухвалений ще у 2012 році, вимагає, щоб будь-яка некомерційна організація, що буцімто отримує фінансову підтримку з-за меж Росії чи перебуває під «впливом» інших країн, зареєструвалася й оголосила себе «іноагентом». Що саме слід вважати за іноземний вплив, російське законодавство не уточнює. Закон зазнав серйозної критики як у Росії, так і на міжнародному рівні як такий, що порушує права людини, і як інструмент, що використовується для придушення громадянського суспільства — особливо груп, які виступають проти Путіна. Також ідеться і про тиск на свободу преси в РФ, адже до реєстру внесені проєкти, наприклад, «Радіо Свободи», «Голосу Америки» тощо.

Сьогодні подібний закон під назвою «Про прозорість іноземного впливу» намагаються ухвалити в парламенті Грузії. За нього вже навіть проголосували грузинські депутати в другому читанні. До остаточного прийняття законопроєкт ще має пройти третє фінальне читання, а також подолати вето президентки країни. Однак ще 7 березня 2023 року в Грузії розпочалися масові мирні протести, які тривають і до сьогодні, через підтримку парламентом закону про «іноземних агентів», ініційованого грузинською партією «Сила народу». Мітингувальники називають його аналогом російського закону про «іноагентів» та вважають, що він віддалить Грузію від вступу в ЄС.  

Раніше в російський реєстр «іноземних агентів» потрапляли лише організації, але з кінця 2020 року туди почали заносити й фізичних осіб, які нібито перебувають під іноземним впливом — встановлювати ж сам факт фінансування з-за кордону вже необов'язково. Станом на квітень 2023 року в реєстрі «іноземних агентів» було понад 260 осіб. Майже половина «іноагентів», за версією російської влади, — це журналісти: їх у реєстрі на той час було 119. Наприклад, вже у квітні 2024 року до реєстру «іноземних агентів» внесли російського журналіста Івана Філіппова, який веде телеграм-канал з авдиторією на 61,5 тис. підписників. Зокрема, у ньому містяться критичні огляди публікацій російських провоєнних телеграм-каналів. Ще одна велика група в реєстрі — політичні та громадські діячі: 79 осіб.

Також статус «іноагента» в Росії набули 18 правозахисників, адвокатів та юристів; 14 представників шоубізнесу; 13 політологів, істориків, соціологів та філософів; 11 публіцистів та видавців; 5 художників, режисерів та кінопрокатників; 5 бізнесменів та економістів; 2 спортсмени й навіть один учений-фізик. 

Отже, сьогодні російська влада дозволяє собі переслідувати не тільки організації, а й неугодних їй громадян, які працюють у галузі освіти, культури, охорони здоровʼя, екології, захисту прав людини тощо, ставлячи на них клеймо «іноземного агента». Використання цього терміна має на меті дискредитувати цих осіб та їхні погляди та діяльність в очах громадськості.

Фейк Індійський телеканал нібито повідомив, що українські чоловіки викупили всі квитки до Європи через нові рішення МЗС

Пропагандисти знову спробували підірвати авторитет українських біженців, розповсюджуючи інформацію, нібито індійський телеканал WION опублікував відео, в якому стверджує: 93% українських біженців чоловічої статі придбали квитки до Азії через Європу. Мовляв, сервіс бронювання готелів Booking фіксував збільшений попит на перельоти з 23 квітня 2024 року. У відеоролику пояснюється, що це сталося внаслідок наказу Міністерства закордонних справ України щодо обмеження консульських послуг чоловікам. Але це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що канал WION фактично не мав такого відео, а замість цього пропагандисти змонтували його з різних джерел. Прикладом цього є відео, в якому виконавча директорка Human Rights Watch розповідає про права жінок. Воно було взяте з іншого інтерв'ю ще з 2023 року та не має жодного стосунку до українських біженців. Більше того, сервіс Booking не підтвердив жодних змін у попиті на квитки.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати процес мобілізації в Україні. «Детектор медіа» неодноразово спростовував й інші фейки проти нього.

Фейк Німецький журнал Handelsblatt нібито вдався до чорного гумору щодо українських чоловіків за кордоном

Російські пропагандистські ресурси поширюють інформацію, нібито на обкладинці свого крайнього номера німецький журнал Handelsblatt зобразив скривавлений український паспорт, а також відрубану кисть руки й підписав це все словами: «Так, мертвий. Але з новим паспортом». Так видання нібито відреагувало на рішення МЗС України обмежити українських чоловіків за кордоном в отриманні консульських послуг.

Скриншот із пропагандистського телеграм-каналу

Насправді ця інформація є фейковою, адже німецький журнал Handelsblatt не випускав номер із такою обкладинкою. Переконатися в цьому можна, заглянувши на офіційний сайт видання. Крім того, на обкладинці, яку поширюють російські пропагандисти, вказано випуск журналу від 4 травня 2024 року під номером 87, однак справжній випуск журналу під цим номером датується 6 травня 2024 року й має іншу обкладинку. 

Цей фейк — реакція російської пропаганди на тимчасове припинення надання консульських послуг українським чоловікам за кордоном. У МЗС України наголосили, що рішення про призупинення процесу надання консульських послуг визначеній законом категорії українських громадян є тимчасовим кроком, зумовленим, зокрема, необхідністю розв'язати питання щодо військового обліку громадян мобілізаційного віку, які перебувають за кордоном.

• Читайте також: Німецький журнал Handelsblatt зобразив на обкладинці знищений танк Leopard

Фейк Euronews нібито повідомив про українську шахрайку в Польщі, яка відкрила салон краси з комарами, що висмоктують жир

Пропагандисти поширюють у соцмережах відеоролик з символікою європейського інформаційного телеканалу Euronews, у якому заявляється, що біженка з України нібито створила в Польщі салон краси з комарами, укус яких мав позбавити її клієнтів від целюліту. У відеоролику повідомляється, що після того, як один з пацієнтів потрапив до лікарні Гданська з алергією, польська поліція нібито затримала за шахрайство Катерину Іванченко — жінку, яка, за свідченнями пропагандистів, організувала цей бізнес. «На звичайних комарах, які, як вважалося, відсмоктують жир, українка заробила 1 мільйон злотих», — зазначається в публікаціях. Насправді ця інформація не відповідає дійсності.

На це звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що розповсюджуване в мережі відео імітує дизайн відеороликів Euronews — зокрема, в правому верхньому куті відео можна помітити логотип компанії. Однак ні на офіційному вебсайті, ні в соціальних мережах медіакомпанії немає подібного сюжету. На те, що ця історія є повністю вигаданою, вказує і той факт, що жодне з польських медіа також не повідомляло про подібні випадки шахрайства з боку українки.

Для створення фейкового відео зловмисники використали відеофрагменти з безкоштовних стокових відео. Для ілюстрації вигаданого затримання власниці салону краси був узятий відеофрагмент затримання підозрюваної у підпалі торгового центру в Гданську. Цей випадок стався в липні 2020 року і не має жодного стосунку до описаного у фейковому ролику інциденту.

Мета цього фейку — дискредитувати біженців з України в очах поляків. «Детектор медіа» неодноразово спростовував й інші російські фейки щодо українських біженців.

Фейк В Україні жінки нібито вчаться робити накладні животи, щоб уникнути мобілізації

«Українки активно готуються ухилятись від мобілізації», — з таким заголовком пропагандисти масово поширюють у соцмережах відеоролик, на якому жінка накладає штучний живіт для імітації вагітності. «Ці лайфхаки вже користуються великою популярністю. Все зроблено як слід — чоловіки в перуках, а жінки зі штучними животами», — пишуть користувачі, які поширюють цей відеоролик. Утім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що незважаючи на написи українською мовою «pov: почула про мобілізацію жінок» та «Записуйте, дівчатка!», цей відеоролик поширюється виключно проросійськими групами та Z-каналами в телеграмі. Немає жодних доказів, що це відео популярне серед українок.

Журналістам StopFake вдалося дослідити, що це відео вперше з'явилося в мережі ще до повномасштабного вторгнення Росії в Україну, у червні 2021 року, на ютуб-каналі «Надія Коробейникова». На ньому, очевидно, відсутні написи «pov: почула про мобілізацію жінок» та «Записуйте, дівчатка!». В описі до оригінального відео зазначається, що цей відеоролик є короткою інструкцією, як «власноруч» зробити штучний живіт для імітації вагітності. За зазначеним в описі номером телефону журналістам StopFake вдалося знайти більш докладну інформацію про цей профіль на ютубі.

Цей номер телефону також зазначений у контактах сторінки на фейсбуку, яку використовують для промозамовлення штучних животів для імітації вагітності. Переглянувши їхні публікації, журналістам не вдалося знайти жодної, яка рекламувала б штучні животи як засіб ухиляння від мобілізації. На сайті, зазначеному в описі сторінки, йдеться, що штучні животи для імітації вагітності підійдуть для магазинів одягу, тематичних фото- та відеозйомок, для пар, які звертаються по допомогою із сурогатного материнства або вирішили всиновити дитину.

Повідомлення про те, що українки вчаться робити штучні животи для «ухиляння від мобілізації», не є реалістичними. Справа в тому, що в Україні жінки можуть мобілізуватися лише добровільно. Президент України Володимир Зеленський заявив на підсумковій пресконференції у грудні 2023 року, що мобілізації жінок в країні під час воєнного стану не буде. Зараз військовий облік поширюється лише на тих жінок, які здобули освіту за медичними та фармацевтичними спеціальностями, але й вони можуть служити лише за власним бажанням.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати мобілізацію в Україні та викликати паніку серед місцевого населення. «Детектор медіа» неодноразово спростовував інші російські вигадки про мобілізацію в Україні.

Фейк Сорос нібито заявив, що "тільки Росія піклується про українців"

Пропагандисти активно розповсюджують конспірологічні теорії про американського філантропа Джорджа Сороса. За даними російських медіа, Сорос нібито дав велике інтерв'ю про Україну. Агітпроп цитує Сороса, мовляв він висловив думку, що доля українців «цікавить лише Росію» - «РФ не зможе залишити українців помирати з голоду та замерзати насмерть у руїнах». Утім це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що скриншот, який поширюють пропагандисти до цієї новини, походить із сайту zavtra.ru. Для створення цього фейку вони використали інтерв'ю американського фінансиста, опубліковане в німецькому політичному журналі Cicero ще у 2014 році, на фоні початку вторгнення Росії в Україну. Ще 10 років тому Сорос попередив керівництво ЄС про занадто м'який курс стосовно Росії і закликав світ мобілізувати всі доступні засоби для протистояння російській агресії, оскільки вона може поширитися: «Напад Росії спрямований не лише на Україну, але й опосередковано на всю Європу», - наголосив Сорос у 2014 році.

Відповідно до заяв Сороса для німецького щотижневика, російський пропагандист Олександр Заполькіс у 2014 році написав для Regnum.ru повну колонку про нього, де назвав вторгнення Росії в Україну «європейською війною» і там же повторив стійкий російський наратив про «братський український народ», який відкрито вбиває російська армія. Саме Заполькісу належить цитата, яку агітпроп приписав Джорджу Соросу. «Росія вважає українців своїми... Росія не може залишити українців вмирати з голоду та замерзати насмерть у руїнах. Європа "виграє" навіть у випадку, якщо від усієї України залишиться лише одна велика руїна, завалена смердючими трупами. Тому що Росія візьметься його відновлювати, а людей - рятувати», - писав тоді пропагандист Заполькіс про вторгнення Росії в Україну.

Російський агітпроп систематично приписує Соросу неіснуючі висловлювання та обвинувачує в розпалюванні ненависті до Кремля. При цьому російські медіа в просуванні демократії та захисті прав людини, чим і займаються організації Сороса, бачать виключно «загрозу традиційним цінностям Росії».

Викриття Як прихильники Трампа дискредитують Володимира Зеленського у циклі програм на американському телебаченні

Нещодавно було оприлюднено першу серію проєкту Zelenskyy Unmasked: Who is Volodymyr Zelenskyy? («Зеленський без маски: Хто такий Володимир Зеленський?»). На нього звернув увагу журналіст Сергій Мамаєв та зробив детальний розбір на своєму ютуб-каналі «Спецпроєкти Сергія Мамаєва». 

Ведучим циклу програм є Бен Свонн, який називає себе журналістом-розслідувачем. Але це не зовсім так. Мамаєв з’ясував, що насправді він був телевізійним спортивним продюсером, а згодом — новинним журналістом, продюсером і головним редактором філій мережі FOX і Russia Today America. На основі випущеного розбору, «Детектор медіа» представляє основні меседжі, співзвучні з російською пропагандою, які можна знайти у рамках першої серії проєкту.

Володимир Зеленський не знав української та прийшов до влади у нечесний спосіб

Автори фільму допустили багато неточностей у біографії Президента України, що вказує на недостатньо ретельну підготовку матеріалу. Зокрема, вони також зазначили, що Кривий Ріг знаходиться на півдні України, хоч і мапа, яку вставили у відео, спростовує це. За версією творців проєкту, Зеленський нібито взагалі не знав української до свого президентства. Однак насправді він лише не використовував українську в побуті.  

Крім того, автори демонізували як створення «Кварталу 95», перехід «Кварталу» на «1+1», так і серіал «Слуга народу», створення партії «Слуга народу» та участь Зеленського у президентських виборах. Мовляв, він не є тим, за кого себе видає. 

Ситуація на Донбасі є очікуваною, бо це — історично російський регіон

Автори проєкту повторили російські штампи агітпропу щодо Євромайдану та війни на Донбасі з 2014 року. Вони навмисно не згадали про справжні причини Революції гідності та розстріли студентів. Ведучий також замовчував анексію Криму та оркестрування Росією створення так званих «ЛНР» та «ДНР». Автори проєкту не говорять про катування і розстріли росіянами проукраїнських активістів на Донбасі. Натомість все це узагальнюють меседжем про те, що Донбас насправді нібито є історично російським регіоном. Однак Мамаєв наголошує на тому, що велика частина мешканців східних областей на переписі населення ідентифікували себе саме як українці.

Зеленський поширює в Україні ультранаціоналізм

Ведучий каже, що Зеленський нібито зрадив рідну російську мову і налаштував українське суспільство на ультранаціоналізм. Мовляв, про дискримінацію проти російськомовних українців свідчать і законодавство про обмеження російської музики та літератури. Нібито саме це стало одним із приводів для вторгнення. Утім автори не згадують про те, що Укази про квоти на українську музику та акти про обмеження розповсюдження російської літератури вийшли вже після повномасштабного вторгнення.

Росія лише хоче відновити СРСР, а НАТО та США насправді спровокували її на напад на Україну та саботували процес мирного врегулювання

Автори виправдовують російську агресію тим, що Росія «просто хотіла відбудувати Радянський Союз» та подала це твердження у позитивному значенні, ніби те, що Україна проти, виглядає дивно. Крім того, за словами ведучого, саме США і НАТО спровокували Росію на вторгнення в Україну, оскільки НАТО нібито оточило Росію з усіх боків. Але, навіть, тут автори суперечать собі, оскільки показують карту, де членами НАТО позначені держави, які вступили до Альянсу вже після нападу Росії на Україну. 

Далі автори розповідають, як навесні 2022 року Україна і Росія майже домовилися про мирну угоду. Однак, за версією ведучого, мир зірвався нібито через США та Європу, які підштовхували Україну до продовження війни. Мовляв, саме через них Україна нібито зірвала всі домовленості та продовжує репресії всередині країни  Втім насправді перемовини було припинено після злочинних дій російських військ у Бучі. А «»репресіями«» Росія називає будь-які дії, направлені проти порушення законодавства щодо співпраці з окупантами, навмисно драматизуючи ситуацію.

Пропагандисти в якості експертів проєкту

Свої коментарі для першої серії надала низка людей, яка регулярно підігрує російській пропаганді. Серед них — Андрій Теліженко – колишній український дипломат, який був частим гостем каналів Медведчука, де просував відповідні наративи. Свого часу, за словами Мамаєва, він також намагався допомогти просувати ідею тоді ще президенту Трампу, що Зеленський нібито співпрацює із Демократичною партією США. 

Ще однією дійовою особою у рамках проєкту є Гонсало Ліра, про історію якого ми неодноразово писали раніше. У проєкті повторюють історію щодо «»незаконності«» його затримання. Мовляв, насправді він у в’язниці через критику Зеленського. Однак СБУ під час ув’язнення Ліри наголосила, що основним обвинуваченням для цього є виправдання російської агресії проти України. 

Зеленський знищує релігію в Україні

Автори проєкту повторили російський меседж, бідкаючись на те, що Зеленський намагається узурпувати під себе релігію у державі, намагаючись делегалізувати УПЦ МП. Однак вони замовчують те, що священники цієї конфесії виправдовували вторгнення в Україну та наводили ракети на цивільних. І ні слова, що в Україні існує своя церква. Автори створюють враження, ніби Зеленський забороняє православ’я в Україні в цілому, хоча це і не так.

У США вже робили фільми про Україну, де поширювали співзвучні з російською пропагандою меседжі. Зокрема, режисер Олівер Стоун свого часу почав знімати кінокартини про диктаторів. Зокрема, в 2016 році випустив роботу «Україна в огні», де взяв інтерв'ю у Медведчука. А за рік — записав інтерв'ю з Путіним.

Консервативні медіа Сполучених Штатів надалі поширюють скептицизм щодо України, зокрема і за допомогою поширення конспірологічних теорій. Все це має особливий контекст, враховуючи те, що перший імпічмент тоді ще президенту США Дональду Трампу було оголошено через скандал із телефонним дзвінком із Володимиром Зеленським. З того моменту прихильники Трампа називають тему України «токсичною» та всіляко намагаються примирити Україну з Росією. Це добре помітно в соцмережі Трампа Truth Social, де ми раніше знайшли велику кількість антиукраїнської риторики. Така «інформаційна бульбашка» не допомагає Україні, а антиукраїнські меседжі підтримуються цільовою аудиторією цих медіа — нещодавні опитування від CBS News показують, що 61% громадян США, які ідентифікують себе як республіканці, виступають проти надання допомоги Україні.

Фейк Такер Карлсон нібито повідомив, що Зеленського заарештували

Користувачі соцмереж поширюють знімок екрану, який, нібито показує Такера Карлсона. Мовляв, на ньому повідомляє про захоплення та ув'язнення Президента України Володимира Зеленського. Однак цей знімок є фальсифікацією, створеною з використанням існуючих зображень обох чоловіків.

На нього звернули увагу фактчекери видання Reuters. Представник Карлсона повідомив Reuters, що пости є фейковими і його ім'я та зображення використані без його дозволу.

Знімок екрану з'явився у соціальних мережах з підписом: "СЕНСАЦІЯ! ТАКЕР ВИПУСТИВ ВІДЕО ПРО ЗАТРИМАННЯ ЗЕЛЕНСЬКОГО... ЙОГО ТРАНСПОРТУЮТЬ ДО В'ЯЗНИЦІ "ЧОРНИЙ ДЕЛЬФІН" (РОСІЯ) З ВЕЛИКОЮ КІЛЬКІСТЮ ОХОРОНИ...". Фейковий знімок екрану містить зображення Зеленського, який тримає знак з номером "003856" разом з українським текстом "Голобородько В.П.". Проте це сцена з телесеріалу Зеленського "Слуга народу", яка з'явилася в першому епізоді третього сезону та була завантажена на офіційний YouTube-канал серіалу 9 квітня 2019 року.

Зеленський тоді грав роль Василя Петровича Голобородька від 2015 до 2019 року у серіалі "Слуга народу", де згідно з сюжетом вчитель школи обирається президентом країни. Логотип кінокомпанії Зеленського Kvartal 95 Studio видно на зміненому зображенні у верхньому правому куті. Зображення Карлсона, що розташоване внизу праворуч на фейковому знімку екрану, було взяте з відео, яке було опубліковане його офіційним акаунтом на соціальній мережі Х 6 червня 2023 року. Це відео було першим епізодом нового шоу Карлсона на Х.

Офіс Президента наразі не відповів на запит Reuters щодо коментарів.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб особисто дискредитувати Зеленського, використовуючи авторитетну серед консервативних кіл особу. "Детектор медіа" вже писав про те як Такер Карлсон повторює меседжі російської пропаганди у власному контенті.

Фейк Українських військових нібито годують цвілим хлібом

У соціальних мережах поширюється відео, де невідомий чоловік скаржиться на те, що українських військових нібито годують цвілим хлібом. Утім це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту "По той бік новин". Вони стверджують, що ця історія виглядає як провокація, спрямована на деморалізацію українців. У їхній публікації відзначають, що хліб, який показаний на відео, насправді виготовлений ще до створення відео. Також немає доказів, що людина на відео є військовим, оскільки не показано жодних знаків (наприклад, шевронів), що вказували на це.

Це відео поширюється зі сторінки "Все буде Україна", яка на перший погляд виглядає патріотичною, але в дійсності наповнена низькосортним контентом. За один день на цій сторінці публікують десятки відео, переважно з тіктоку, присвячені гумору, життю під час війни та будням переселенців. Серед цього "легкого" контенту просочуються і теми корупції, мобілізації та роздуми псевдоекспертів щодо ситуації в країні. Ці відео, хоч і не повторюють проросійську позицію, проте сприяють російській пропаганді.

Такі "патріотичні" спільноти з емоційним та клікбейтним контентом збирають навколо себе людей, які керуються не фактами, а емоціями, і ними легко маніпулювати. Ці спільноти активно поширюють неперевірену інформацію, а навіть чутки та панічні настрої. При цьому вони щиро впевнені, що допомагають і розповсюджують "правду, яку приховують". У конкретному випадку з хлібом, багато глядачів засумнівалися в правдивості відео, висловлюючи сумніви і наводячи аргументи, але часто стикалися з ворожнечею та обвинуваченнями у байдужості до військових. Таким чином, такі "патріотичні" спільноти замість поширення достовірної інформації, розповсюджують сумнівні матеріали, які можуть підірвати довіру до армії та викликати негативні емоції серед громадян.

Викриття Як росіяни поширюють пропаганду, маскуючись під українські державні структури

Фахівці проєкту «НотаЄнота» з'ясували, що останнім часом на українському фейсбуці пропагандисти ведуть антиукраїнську інформаційну кампанію, маскуючись під державні структури. Наприкінці грудня 2023 року з'явилася сторінка під назвою «Центр інформаційної оборони» (абревіатура ЦІО). Ця сторінка не має жодного стосунку до державних організацій, але створює ілюзію офіційності. Насправді вона м’яко дискредитує ЗСУ та владу. Хоча кількість підписників на сторінці невелика, але публікації мають значне охоплення, а коментарі залишають реальні користувачі, а не боти.

Автори сторінки використовують болючі теми для українського суспільства, такі як мобілізація, телемарафон, вибори й інші. Поширюються правдиві факти, які потім перетворюються на абсурд та підтримують довіру тільки до телемарафону. Наприклад, одна з публікацій про конфлікти між ТЦК та цивільними. Тема дискусійна і скандальна, але в дописах на сторінці стверджується, що всі інциденти, пов'язані з ТЦК, — це вигадка та російська пропаганда.

Також дискредитуються медіа, які публікують правдиві факти, додаючи коментарі в стилі доведення до абсурду, щоб стверджувати, що це нібито лише наратив російської пропаганди.

Проблеми, які обговорюються на сторінці, справді існують, і їх важко спростувати. Тому фахівці «НотиЄнота» закликають зберігати холодний розум і не вестися на провокації.

Фейк Австралійське видання Daily Telegraph нібито повідомило, що німецька поліція нейтралізувала найбільшу мережу злодіїв за останні десять років, у якій були українські біженці

Пропагандисти, посилаючись на австралійське видання Daily Telegraph, поширюють інформацію про те, що поліція Німеччини нібито заявила про нейтралізацію «найбільшої мережі злодіїв у магазинах за останні 10 років». Згідно з цими повідомленнями, група шахраїв, які крали товари в магазинах у 12 містах Німеччини, включала українських біженців, а за шість місяців вона накрала на суму 2,7 млн євро. На підтвердження цієї інформації пропагандисти поширюють відповідні скриншоти та відеорепортаж Daily Telegraph. Утім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці StopFake. Вони з'ясували, що Daily Telegraph ніколи не розміщувало це відео у своїх соціальних мережах, а на їхньому сайті немає відповідної новини. Останні згадки про Україну та українців, які можна знайти на сайті Daily Telegraph, стосуються регулярних обстрілів російськими військами цивільних в Україні.

Хоча зловмисники використали логотип Daily Telegraph у відео, справжні відеоматеріали медіакомпанії виглядають інакше: вони не мають логотипу видання, написи роблять на білому або чорному фоні, а також усі відео супроводжує голос журналіста, тоді як у поширеному в мережі відеоролику є лише музичний супровід. Зловмисники намагалися наслідувати фірмовий стиль Daily Telegraph, використовуючи стилістику колажів видання, які вони публікують у своїх соціальних мережах. Проте ця спроба виявилася неуспішною, оскільки шрифт у фейковому відео значно відрізняється від того, який використовує Daily Telegraph.

Новина про нейтралізацію групи українських біженців, які, за твердженнями, вчиняли крадіжки в магазинах у Німеччині, також є вигадкою. Жодне з поважних німецьких медіа не повідомляло про подібний інцидент. Фейкові повідомлення поширюються виключно російськими новинними сайтами та анонімними телеграм-каналами.

Пропагандисти поширюють подібні меседжі, щоб дискредитувати українських біженців за кордоном та викликати в іноземців неприязнь до них. «Детектор медіа» вже неодноразово спростовував інші російські вигадки проти українських біженців у Європі.

Маніпуляція Харків «готують до оборони», створюючи з житлових будинків «фортеці»

Росія активно поширює в медіа дезінформацію стосовно Харкова та продовжує підкріплювати паніку щодо ситуації в Харкові. Зараз вони стверджують, що Харків нібито готують до оборони, а саме — перетворюють житлові будинки на «фортеці». Такі «новини» супроводжуються вже традиційними повідомленнями про «масову евакуацію», підготовку мешканців до життя під час активних бойових дій, міграцію підприємств з міста тощо. Втім це — маніпуляція.

На неї звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що цю маніпуляцію створено на основі інтерв'ю генерал-майора запасу Збройних сил України Сергія Кривоноса телеканалу «Перший Західний», з якого пропагандисти вирвали цитату, щоб створити дезінформацію. Під час розмови ведучі запитали в генерала-майора, чи можуть росіяни захопити Харків, виходячи з Сумщини, на що Сергій Кривонос відповів, що Харків — не Авдіївка і не Бахмут, а місто значно більших розмірів — в десятки разів більше, «а по периметру Харків — практично 80 кілометрів, і щоб оточити або заблокувати таке місто, росіяни повинні мати необхідну силу та засоби».

«Ми з нашого боку повинні розуміти, що в тому ж самому Харкові велика кількість будинків різного призначення, і завдання готувати місто до оборони — це, мабуть, одне з найголовніших завдань, щоб не було у нас таких провалів у неготовності оборони, як це було в Бахмуті. Місто не було готове до оборони в військово-інженерному розумінні. Чим краще ми підготуємо, а кількість будинків у Харкові перевищує більше ніж 22 тисячі будинків, і кожний будинок, якщо буде фортецею, то ви зрозумієте, скільки його потрібно буде брати», — заявив насправді Кривонос, і він зауважив, що за правильної оборони Харків може стояти не один, і не два, а три роки. При цьому генерал-майор сказав, що українська армія не повинна відступати в глибоку оборону, а повинна продовжувати роботу з руйнування критичної інфраструктури тилу РФ.

Саме ці слова Кривоноса російські пропагандисти представили як уже доконаний факт, нібито в Харкові вже почали в буквальному сенсі перетворювати житлові будинки на «фортеці». Під час інтерв'ю Сергій Кривонос також сказав, що саме до такої оборони може й не дійти, якщо буде підірвана економічна здатність Росії українськими атаками.

Слід відзначити, що на Харківщині зведено кілька ліній фортифікаційних споруд. Раніше начальник Харківської обласної військової адміністрації Олег Синєгубов заявляв, що триває вже третій етап будівництва фортифікаційних споруд в області.

Пропагандисти поширюють такі маніпуляції, щоб викликати в населення паніку.

Маніпуляція Головнокомандувач ЗСУ Сирський нібито підтвердив "жалюгідний стан української армії"

Російські медіа, посилаючись на висловлювання головнокомандувача Збройних сил України Олександра Сирського, стверджують, що він нібито визнав "жалюгідний стан" української армії та готовність відступити з Харкова. Пропагандисти кажуть, що Сирський разом із західними союзниками втрачає довіру до успіхів Києва і все більше турбується про можливість російського нападу не лише на Харків, а й на українську столицю. Такі висновки російських медіа ґрунтуються на основі інтерв'ю Олександра Сирського для "Укрінформу". Втім це - маніпуляція.

На неї звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що насправді в цьому інтерв'ю Сирський жодного разу не згадав про "критичні проблеми" у структурі ЗСУ і не говорив про "стратегічну перевагу" ворога. Обговорюючи стан справ на фронті, Сирський зауважив її складність, але одночасно наголосив, що війна завжди вимагає великих зусиль. Також він ствердив, що Збройні сили України втратили менше позицій, ніж змогли повернути. Він зазначив, що незважаючи на перевагу Росії у кількості боєприпасів і особовому складі, це не дало їй стратегічних переваг, лише дрібні територіальні здобутки.

Сирський також вказав на ефективність України у знищенні живої сили та техніки противника, в тому числі Чорноморського флоту Росії, та успішне використання переваги у сфері безпілотників. Він зауважив, що у російських окупантів спостерігаються серйозні проблеми з управлінням та логістикою.

За словами Сирського, головна мета Збройних сил України полягає в тому, щоб не дозволити втратити контроль над українською територією, максимально виснажити ворога, завдати йому значних втрат і підготувати резерви для контрнаступу. Прокремлівські медіа випустили з уваги згадки про поразки Росії, спотворивши ці коментарі.

У тому ж інтерв'ю "Укрінформу" Сирський не робив маніпулятивних заяв щодо Харкова, підкресливши, що Україна серйозно ставиться до інформації про можливі наступальні операції ворога та готова належним чином відповісти на такі загрози. Він зазначив, що будь-яка спроба Росії атакувати Харків знову призведе до катастрофічних наслідків для неї, згадуючи про успішний досвід звільнення регіону в минулому.

Пропагандисти поширюють подібні маніпуляції, щоб дискредитувати Збройні сили України і викликати паніку серед місцевого населення. "Детектор медіа" спростовував й інші маніпуляції, спрямовані на дискредитацію ЗСУ.

Маніпуляція Українське МЗС нібито визнало "високоточність" російських ударів

Російські пропагандисти поширюють заяви про «точність» російських авіаударів по Україні, по-своєму інтерпретуючи статтю видання Financial Times. Вони стверджують, що МЗС України нібито визнало «влучність російських операцій», які спрямовані «проти українських військових об'єктів», та знову звинуватили Україну в «шантажі заради отримання зброї від Заходу». Втім це - маніпуляція.

На неї звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони знайшли статтю Financial Times, на яку посилаються пропагандисти, про використання Росією керованих авіабомб радянського виробництва у війні з Україною. Стаття описує, як ці бомби модернізують за допомогою додавання дешевих крил і системи GPS та випускають з літаків Су-34 і Су-35, що здатні досягати цілей за лінією фронту. У статті цитують коментар глави Міністерства закордонних справ України Дмитро Кулеба, який зазначає про інтенсивне використання Росією цих бомб для атак на українські військові позиції, наголошуючи, що збиття бомбардувальника, який переносить таку бомбу, є єдиним можливим захистом захистом. Тим не менш, Financial Times якраз спростовує міф про «високу точність» російських атак, вказуючи на їх використання проти цивільного населення і приклади значних руйнувань та втрат серед мирних жителів.

Автор статті також критикує російські твердження про «точність» ударів, нагадуючи про масштабне застосування ракет та дронів-камікадзе проти цивільної інфраструктури в Україні і підкреслює, що такі дії можуть бути кваліфіковані як воєнні злочини, які розглядаються у міжнародних судах. В контексті цих обвинувачень Міжнародний кримінальний суд видав ордери на арешт високопосадовців російської армії.

Пропагандисти поширюють подібні маніпуляції, щоб виправдати атаки росіян проти цивільного населення.