Spilnota Detector Media

Фейк В Україні продають православну книгу, згідно з якою вбивати росіян — не гріх

Пропагандисти поширюють в анонімних телеграм-каналах із проросійською риторикою фото книги «Війна і Біблія», де один із розділів нібито має назву «Вбивати росіян — не гріх». Проте це — фейк.  

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони зʼясували, що ця книга продається в інтернет-магазині «Ковчег». На його сайті можна знайти її зміст, де розділу «Вбивати росіян — не гріх» немає. Натомість розділ на 67-ій сторінці насправді має назву «Хто переможе у майбутній війні», що суперечить зображенню, яке поширюють автори дописів.

Поширюючи такі фейки, пропагандисти хочуть виправдати дії Росії та звинуватити українців у «богохульстві» та спаплюженні релігії. Мовляв, українська влада утискає справжню щиру віру і підлаштовує її під свої політичні цілі. «Детектор медіа» писав і про інші приклади використання цього меседжу, зокрема про фейк з почорнілими хрестами у Києво-Печерській лаврі. 

Фейк Гумористична газета Charlie Hebdo зобразила на обкладинці «розлючену» українську шаблістку Ольгу Харлан

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно французький сатиричний тижневик Charlie Hebdo нібито розмістив на обкладинці ілюстрацію, присвячену нещодавній ситуації на чемпіонаті світу з фехтування в Мілані. Тоді українська шаблістка Ольга Харлан відмовилася потиснути руку суперниці з Росії, яка програла. У повідомленнях дописують, мовляв, автори висміяли вчинок української спортсменки. Це — неправда.

Фактчекери проєкту StopFake дослідили цей кейс і визначили, що такої обкладинки не існує. Згідно з архівом на офіційному сайті видання, газети з такою першою шпальтою не існує. Несправжню обкладинку зробили за допомогою фотошопу.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України й підтримує Росію.

Фейк Індійський журнал Ananda Vikatan зобразив на обкладинці Зеленського в образі Ґолума з «Володаря перснів»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно індійський журнал опублікував обкладинку з зображенням Володимира Зеленського в образі персонажа «Володаря перснів» Ґолума. Також на обкладинці є напис: «Жоден перстень не допоможе приховати правди». Це — фейк. 

Фактчекери Центру протидії дезінформації при РНБО дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. На фейковій обкладинці вказано, що випуск запланований на 2 серпня 2023 року. Проте на офіційному сайті видання опублікували анонс журналу із зовсім іншою обкладинкою.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють в інших великих країнах. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України. 

Фейк Американське видання The Nation опублікувало обкладинку з Володимиром Зеленським, який тримає на повідках леопардів

У грузинському та російському сегменті фейсбуку поширюють нібито обкладинку американського видання The Nation, на якій Володимир Зеленський тримає на повідках трьох наляканих леопардів, поряд з ними лежать міни, а трішки далі під деревом — російські військові в шоломах з літерою «Z». Леопарди буцімто уособлюють передані Україні танки Leopard, які начебто не можуть прорвати російську лінію оборони. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту Myrh Detector. Вони встановили, що видання The Nation ніколи не публікувало таку обкладинку. Ба більше, фактчекери зв’язалися з виданням, де підтвердили, що така карикатура не виходила в жодному номері журналу.

Російські пропагандисти систематично поширюють фейкові обкладинки іноземних видань. У такий спосіб вони намагаються висміяти Володимира Зеленського та українську владу й показати, що Захід не підтримує Україну. Раніше ми спростовували фейк, що гумористичний журнал LeMan зобразив на обкладинці Зеленського, прив'язаного до стовпа з палаючою військовою технікою.

Фейк ЦРУ розсекретило документ, у якому стверджується, що Степан Бандера був шпигуном Адольфа Гітлера

Користувачі американського сегменту фейсбуку і твітеру поширюють скриншот і посилання на нібито документ, який розсекретили ЦРУ. У ньому йдеться, що український герой Степан Бандера буцімто був «професійним шпигуном Гітлера, відомим як Консул ІІ». Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери медіа Reuters. Центральне розвідувальне управління США (ЦРУ) розмістило на своєму вебсайті переклад російськомовної статті з журналу. А користувачі фейсбуку і твітеру помилково сприйняли текст як дані самого ЦРУ. Також дехто з дописувачів поділився обрізаним скриншотом, де не видно частину, яка ідентифікує документ як переклад.

Насправді ж джерело цієї статті про Бандеру як шпигуна Гітлера — випуск 1951 року періодичного видання «Соціалістичний вісник», яке видавали меншовики закордоном.

Агітпроп систематично просуває фейки про Степана Бандеру, аби переконати весь світ у тому, що українці — нацисти. Це дискредитує Україну та українську владу. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що в Україні нібито приховують справжню світлину Степана Бандери з німецьким керівництвом.

Фейк Гумористичний журнал LeMan зобразив на обкладинці Зеленського, який прив'язаний до стовпа з палаючою військовою технікою

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно турецький гумористичний журнал опублікував обкладинку із зображенням Володимира Зеленського, який прив'язаний до стовпа з палаючою військовою технікою. Також на обкладинці є напис, нібито Зеленський вигукує: «Як чудово, що ми скоро будемо в НАТО!» Це — неправда. 

Фактчекери Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. На фейковій обкладинці вказано, що це 26-ий випуск 2023 року (2023\26). Хоча насправді випуск з таким номером, що вийшов друком 12 липня, має зовсім іншу обкладинку. 

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України.

Фейк Німецьке видання Handelsblatt опублікувало обкладинку з Володимиром Зеленським, який не може потрапити у двері НАТО

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють обкладинку німецького сатиричного видання Handelsblatt із зображенням Володимира Зеленського. Президент України стоїть перед дверима, на яких намальована емблема НАТО. Пропагандисти просувають меседж, що Україні туди ніколи не потрапити. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери Центру протидії дезінформації. На офіційному сайті газети такої обкладинки немає. Штрихкод, позначений на номері з Володимиром Зеленським, належить іншому випуску. Ба більше, на обкладинці зазначено номер 134, проте такого випуску не існує.

Агітпроп систематично поширює фейкові обкладинки іноземних журналів та газет. У такий спосіб російські пропагандисти прагнуть показати, що Захід насправді не підтримує Україну, не поважає та висміює Зеленського, а український порядок денний — хороший привід посміятися. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що американський журнал The Nation присвятив обкладинку Зеленському, назвавши його «злим хлопчиком».

Фейк На протестах у Франції використали зброю, раніше передану ЗСУ

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що на протестах у Франції нібито використали зброю, яку раніше передали українським військовим. Агітпроп додає скриншот статті з текстом такого змісту. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Вони зазначають, що статті з таким заголовком, на яку посилається агітпроп, не існує. До того ж на скриншоті не вказано ні назву видання, ні дату публікації, ні ім’я автора. А саме фото вперше поширили у 2012 році. Надійні французькі та світові медіа не писали подібних статей, а міжнародні партнери не повідомляли про перепродаж зброї.

Деякі російські пропагандисти посилаються на видання Agoravox, проте це медіа від самого початку займається поширенням російських наративів та дискредитує Україну.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати українську владу та зірвати постачання зброї Україні. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що українці брали участь у протестах у Франції за гроші.

Фейк Журнал Courrier іnternational опублікував обкладинку з Зеленським та Макроном

Пропагандисти в соцмережах поширюють інформацію, нібито на обкладинці нового видання французького тижневика Courrier іnternational зображені Президент України Володимир Зеленський та Президент Франції Емманюель Макрон. Зокрема, на ній Макрон відкачує жінку зі словами: «Зупиніть заворушення! У моєї дружини проблеми із серцем». Зеленський же нібито каже: «Зупиніть заворушення! Усі гроші підуть на ремонт, а мають на допомогу Україні». Це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони не змогли знайти подібної обкладинки ані в соцмережах видання, ані на його сайті. Хоча в публікаціях пропагандистів значиться номер випуску 1705, насправді це число журналу мало обкладинку із заголовком «Франція: коріння гніву». Courrier international — це французький тижневик, де перекладають та публікують фрагменти статей іноземних видань, сайтів, блогів та газет. На його сайті, як наголошують аналітики VoxCheck, є розділ «Війна в Україні», де видання засуджує російську агресію проти України та висміює російське керівництво. 

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти регулярно намагаються переконати всіх у тому, що закордонна авдиторія та медіаспільнота вже не на боці України та відкрито виступають проти допомоги їй. «Детектор медіа» неодноразово спростовував подібні «обкладинки», як-от нещодавно у випадку гумористичного журналу Humor Times.

Фейк Гумористичний журнал Humor Times зобразив на обкладинці Зеленського, якого б’ють на боксерському ринзі

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно гумористичний журнал опублікував обкладинку із зображенням Володимира Зеленського, якого б’ють на боксерському ринзі. Нібито це роблять Ілон Маск та Марк Цукерберг.  Це — неправда. 

Фактчекери Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Там пояснили, що на офіційному сайті видання останній наявний випуск вийшов друком під номером 375. А на фейковій обкладинці вказаний номер 376.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України.

Фейк Гумористичний журнал Humor Times зобразив сім’ю Сімпсонів, які обурені на Україну

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно гумористичний журнал опублікував обкладинку із зображенням сім’ї з мультсеріалу «Сімпсони», яка залишилась без дивана, бо він «пішов на потреби України». Це — неправда. 

Фактчекери проєкту VoxCheck дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Вони пояснили, що на фейковій обкладинці вказано випуск за травень 2023 року. Однак ні на сайті видання, ні на офіційних сторінках у соцмережах нема фото з такою обкладинкою.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що весь світ налаштований проти України. 

Фейк Міноборони Польщі закликало вступати до Війська Польського, щоб захистити Європу від Євгенія Пригожина

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, та користувачі російського сегменту соцмереж поширюють фотографію нібито рекламного плакату керівника ПВК «Вагнер» Євгенія Пригожина з написом: «Польща — це щит Європи. Захистіть Польщу від божевільного росіянина!». Після того, як угруповання «Вагнер» перебазувалося до Білорусі, Міністерство національної оборони Польщі буцімто розпочало рекламну кампанію служби за контрактом у польській армії. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту StopFake. Зображення було відредаговане. На запит фахівців пресслужба Міноборони Польщі повідомила, що жодне з їхніх відомств, відповідальних за набір кандидатів до Війська Польського, не є авторами цього плаката. Вони зазначили, що логотип було «незаконно використано або сфальсифіковано». Також у пресслужбі додали, що вступати до Війська Польського Міноборони заохочує тільки добровільно.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються посіяти паніку серед поляків перед «божевільним росіянином» та його бойовиками, а також дискредитувати їх. Мовляв, поляки агресивні та готові піти війною. Раніше «Детектор медіа» спростовував маніпуляцію, що Польща готується до військового перевороту в Білорусі.

Фейк Іспанський журнал El jueves опублікував обкладинку, на якій Грета Тунберг сварить Володимира Зеленського

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють обкладинку нібито іспанського сатиричного журналу El jueves, на якій зображені президент України Володимир Зеленський та екоактивістка Грета Тунберг, котра сварить його через велику кількість втрат під час контрнаступу. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фахівці Центру протидії дезінформації. На офіційних сторінках видання El jueves у соцмережах неможливо знайти випуск із такою обкладинкою. На обкладинці останнього випуску журналу, що вийшов 28 червня під №2.389 — 03, зображено президента Росії Путіна та ватажка ПВК «Вагнер» Пригожина.

Висміюючи президента України, російський агітпроп намагається показати, що його зневажають на Заході. Також російські пропагандисти прагнуть посіяти паніку серед українців через контрнаступ, з якого нібито сміються у Європі. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк, що журнал El jueves опублікував обкладинку, на якій українські військові відмовляються від контрнаступу.

Фейк У мережі шириться фото, де у Джозефа Байдена три руки

В американському сегменті твітеру поширюється скриншот із відео, де Джозеф Байден стоїть біля трибуни, його дві руки трохи підняті над нею, а третя рука — притиснута до краю трибуни. Зображення супроводжується текстом: «Коли ви думали, що бачили все…». Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери медіа Reuters. Вони встановили, що фото було відредаговано. Скриншот зробили зі звернення президента після вторгнення Росії в Україну в лютому 2022 року, де видно лише дві руки. Саме відео завантажено Білим домом.

У такий спосіб президента США намагаються дискредитувати та викликати до нього недовіру. Раніше «Детектор медіа» спростовував низку фейків про Джо Байдена, зокрема, що він нібито попросив «людину-невидимку» не стрибати під час свого виступу.

Фейк Для Володимира Зеленського побудували персональне бомбосховище у Молдові

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширили фото Володимира Зеленського з переговорів у Молдові та заявили, що для нього побудували персональне бомбосховище. Також агітпроп стверджує, що сама зустріч проходила під землею. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Насправді переговори проходили не під землею, а на виноробні, в одній із кімнат старовинного замку «Мімі». Пропагандисти використовують фото, зроблені під час іншого засідання Європейської політичної спільноти, де взяли участь голови 45 держав та урядів.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати Володимира Зеленського, мовляв, він боїться російських ракет навіть за кордоном. Раніше «Детектор медіа» розповідав про тактику віддзеркалення, яку росіяни застосовують для відвернення уваги.

Викриття У мережі поширили фото Романа Вінтоніва під виглядом «іноземного найманця» з Міжнародного легіону ЗСУ

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширили фото журналіста Романа Вінтоніва, відомого також як Майкл Щур, з шевроном-прапором Канади і написали, буцімто за повідомленнями французьких джерел, «останніми днями Російська армія посилила удари по Міжнародному легіону ЗСУ, що формується з іноземних найманців, на території Луганської області». Це — неправда.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Вони знайшли фото Романа Вінтоніва у твітері, його він опублікував  8 травня 2022 року, подякував за нещодавній візит прем’єр-міністра Канади Джастіна Трюдо та позначив його в дописі. Роман Вінтонів служить у 112-ій бригаді Сил територіальної оборони ЗСУ та є громадянином України, а не іноземним добровольцем.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються створити видимість, що Росія воює проти колективного Заходу. Раніше «Детектор медіа» пояснював, як Росія розмиває реальність за допомогою новомови, називаючи іноземних бійців «іноземними найманцями».

Фейк Посольство України в Туреччині опублікувало документ щодо фінансування звільнених захисників Маріуполя

У російських медіа, які транслюють прокремлівську риторику, поширюють нібито документ посольства України в Туреччині. У ньому йдеться про виділення бюджетних коштів на перевищення суми витрат на проживання на території Туреччини п’ятьох звільнених з російського полону захисників Маріуполя. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери Центру стратегічних комунікацій. Посольство України в Турецькій Республіці офіційно спростувало цю інформацію на своєму сайті. Про те, що цей документ є підробним, «свідчать неіснуючі реєстраційні номери, використаний недійсний бланк Посольства, зокрема зазначено давно неіснуючий сайт Посольства (актуальний сайт: turkiye.mfa.gov.ua), порушені інші правила ведення службової кореспонденції».

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати українських військових та ускладнити співпрацю України з Туреччиною, націлену на звільнення українських військових із російського полону. Раніше «Детектор медіа» розповідав про маніпуляцію, що Росія знищила весь флот безпілотників Bayraktar в Україні.

Фейк Сатирична газета Charlie Hebdo випустила обкладинку з Зеленським та загиблим пасажиром підводного човна «Титан»

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють нібито обкладинку французької сатиричної газети Charlie Hebdo з карикатурою на Зеленського. На зображенні президент України тримає загиблого пасажира підводного човна «Титан», аби той перерахував гроші на допомогу Україні. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери Центру протидії дезінформації. Вони встановили, що такої обкладинки не існує. Останній випуск має номер 1613 та вийшов 21 червня, тоді як на фейковій обкладинці вказано номер 1614 і дату 23 червня.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати західних партнерів та переконати українців у тому, що на Заході Зеленського зневажають. Для цього агітпроп використовує тактику висміювання. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що німецький журнал Handelsblatt зобразив на обкладинці знищений танк Leopard.

Фейк Перша леді Олена Зеленська отримала паспорт Ізраїлю

Російські медіа та анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють фотографію нібито ізраїльського паспорта Олени Зеленської та пишуть, що перша леді отримала його під час останнього візиту до цієї країни. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Цей «документ» було відредаговано у фоторедакторі. На паспорті нібито Олени Зеленської дата видачі документа (Date of issue) вказана як 19/06/2023, а дата закінчення дії (Date of expiry) — 18/06/2023. Видати паспорт після закінчення його дії неможливо.

Також фахівці знайшли у відкритих джерелах шаблон ізраїльського паспорта. Ймовірно, агітпроп використав саме його, а фото Олени Зеленської взяв з її офіційного телеграм-каналу.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати Олену Зеленську, викликати зневагу до влади серед українців і західних партнерів та позбавити Україну міжнародної підтримки. «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що з’явилися фотографії з відпочинку Олени Зеленської на нудистському пляжі в Ізраїлі.

Викриття У фейсбуці шириться реклама про Залужного, де стверджується, що МЗС нібито приховує його небоєздатність

Користувачі українського сегменту фейсбуку масово скаржаться на рекламу про Валерія Залужного. У рекламних постах поширюють скриншот нібито із сайту Міністерства закордонних справ України зі «спростуванням спекуляцій щодо головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного». Також у дописі йдеться про те, що це офіційна заява від міністерства і що в такий спосіб влада приховує, що із Залужним щось сталося, аби союзники продовжували надавати зброю. Також користувачі поширюють скриншот нібито допису Валерія Залужного, де він наголошує про «програш у війні», «неуспішний контрнаступ» та «відмову від відповідальності». Буцімто через це він зник з інфопростору. Це — неправда.

На сайті МЗС України немає «спростування спекуляцій», ба більше, у вебархіві його також немає. Отже, скриншот, який поширюють у фейсбуці з нібито заявою МЗС України про Валерія Залужного, — змінений у фоторедакторі.

На кейс також звернуло увагу видання «Еспресо». Вони визначили, що цю «рекламу» поширюють два акаунти — «Вернём» та «Stout Pugh», проте невідомо, кому вони належать.

Щодо постів від імені Валерія Залужного, то на його сторінці у фейсбуці немає подібних заяв. «Реклама», опублікована в соцмережі про нього, містить фотофейк та покликана дискредитувати головнокомандувача ЗС України, а також посіяти зневіру серед українців.

Фейк Німецьке видання Titanic опублікувало обкладинку з написом «Успішний контрнаступ собі в штани»

Таку інформацію поширили в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. На обкладинці німецького сатиричного журналу нібито зображений Зеленський з підписом «Успішний контрнаступ собі в штани», а самі пропагандисти поширюють публікацію, додаючи: «Зрада чи що, пані та панове». Це — фейк.

Фахівці Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки видання Titanic з Володимиром Зеленським не існує. Фактчекери перевірили журнал за порядковим номером та знайшли справжню обкладинку випуску. 

Російські пропагандисти систематично створюють підробні обкладинки іноземних видань. Поширюючи такі фейки, агітпроп намагається дискредитувати українську владу та розколоти суспільство, а ще переконати його в тому, що Захід повторює риторику росіян та глузує з українців. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про обкладинку німецького видання Eulenspiegel з написом «Україна збирає гроші для самогубства».

Фейк Українські оператори надсилали SMS-повідомлення з написом «Ласкаво просимо до Росії»

Пропагандисти в анонімних телеграм-каналах із проросійською риторикою поширюють зображення, на яких українські оператори звʼязку «Київстар» та Vodafone нібито надіслали SMS-повідомлення з таким текстом російською: «Ласкаво просимо до Росії, однієї з гостинних країн світу. Отримуйте задоволення від відпочинку, а про звʼязок подбаємо ми». Мовляв, такі повідомлення надійшли через масове відімкнення мобільного звʼязку. Це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони сконтактували зі згаданими мобільними операторами, які відповіли, що подібних повідомлень не надсилали і що збоїв, які могли би призвести до такого (наприклад, хакерських атак) не було. Крім того, «Київстар» наголосив, що повідомлення на зображеннях містять помилки та сліди редагування. До прикладу, у всіх рядків різна відстань, а слово «сьогодні» пропагандисти написали «сьгодні». Оператор також нагадав, що додає наприкінці дату, рік і точний час надсилання повідомлення. 

У такий спосіб пропагандисти хочуть викликати паніку серед українців. Вони користаються тим фактом, що подібні повідомлення приходять при перебуванні в іншій країні, і хочуть змусити населення повірити в те, що Росія нібито окупувала певні території. Проте подібні фейки легко спростувати завдяки наявності помилок у них.

Фейк Іспанський журнал El jueves опублікував обкладинку, на якій українські військові відмовляються від контрнаступу

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно іспанський сатиричний журнал вийшов з обкладинкою з написом: «Який контрнаступ? Нам попереднє ще доїдати й доїдати!» На самій обкладинці зображені хробаки і скелет з амуніцією, який нібито символізує українського військового. Автори дописують, що весь світ насміхається з планів Зеленського про контрнаступ. Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Останній наразі випуск вийшов 3 травня під номером №2387, тоді як на відредагованій обкладинці вказано №2388. На офіційному сайті журналу також такої обкладинки нема.

Ми неодноразово спростовували фейки, які стосуються підробних обкладинок на іноземних журналах/газетах. У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Україна провалить контрнаступ) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що громадськість справді незадоволена Україною. І надто, коли автори використовують фейкові обкладинки саме гумористичних журналів, натякаючи, що люди глузують із ситуації в Україні та що український порядок денний для Європи — привід посміятися. 

Фейк З’явилися фотографії з відпочинку Олени Зеленської на нудистському пляжі в Ізраїлі

В анонімних телеграм-каналах, у російському сегменті фейсбуку та медіа, які поширюють прокремлівську риторику, виклали дві фотографії з нібито Оленою Зеленською. Перша леді буцімто відпочивала на нудистському пляжі в Ізраїлі, поки Володимир Зеленський «клянчив зброю в Європі». Світлини зробили начебто 25 квітня 2023 року. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту Myth Detector. На фотографії, яку поширюють російські пропагандисти, зображена не Олена Зеленська, а російська телеведуча Олена Леніна. У жовтні 2022 року це фото вже з’являлося у фейсбуці. Тоді цю заяву спростували фактчекери французького агентства AFP та визначили, що на фото зображена росіянка Леніна.

Ба більше, 26 квітня 2023 року Олена Зеленська взяла участь у церемонії дружби британської та української бібліотек разом із королем Чарльзом III і королевою-консортом Каміллою. А 27 квітня виступила під час прямого включення з Києва на Парламентській асамблеї Ради Європи, де розповіла про українських дітей, примусово вивезених до Росії.

Систематично поширюючи фейки про Олену Зеленську, агітпроп намагається дискредитувати її в очах українців і західних партнерів та позбавити міжнародної підтримки. Раніше «Детектор медіа» розповідав, як російські пропагандисти дискредитують Олену Зеленську.

Маніпуляція Ейфелеву вежу підсвітили кольорами прапорів Білорусі та Росії

4 червня 2023 року в грузинському сегменті фейсбуку поширили інформацію про те, буцімто дві ночі поспіль Ейфелеву вежу у Франції підсвічують кольорами російського та білоруського прапорів. Допис містить дві фотографії: на одній вежа підсвічена білим, синім і червоним кольором, а на другій — зеленим і червоним. Це — маніпуляція.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту Myth Detector. Вони визначили, що фото Ейфелевої вежі в червоно-зелених кольорах зроблено в 2016 році, а самі кольори символізують прапор Португалії., а не Білорусі. Під час фіналу Ліги європейських чемпіонів УЄФА телекомунікаційна компанія Orange запустила кампанію, за умовами якої підсвічувала Ейфелеву вежу в кольори країн-учасниць, які зберуть найбільшу кількість реакцій у соцмережах. Росія хоч і була однією з 24 команд-учасниць, проте в медіа немає жодної згадки про те, що вежу підсвічували в кольори прапора цієї країни.

Щодо російського прапора, то фактчекери знайшли в російському блозі фото вежі, підсвіченої червоним, білим і синім кольорами, ймовірно, відредаговане. Адже разом із ним у статті закликали ставити в соцмережах спеціальні гештеги, щоб Ейфелеву вежу таки підсвітили в кольори російського прапора.

У червні 2023 року Ейфелева вежа не підсвічувалася в кольори жодної країни — це можна перевірити в соцмережах. Щодо барв прапорів інших країн, то востаннє головна окраса Парижа була підсвічена кольорами українського стяга 23 лютого 2023 року, через рік після початку російсько-української війни.

Поширюючи подібні фейки, російські пропагандисти намагаються дискредитувати Захід, посіяти зневіру серед українського суспільства і показати, що підтримка міжнародних партнерів нібито ослабла. Раніше «Детектор медіа» розповідав про маніпуляцію, що Захід припинить підтримку України, якщо вона провалить контрнаступ.