Spilnota Detector Media

Фейк Компрометуючі фото та відео з Рустемом Умєровим

Низка анонімних телеграм-каналів, що поширюють проросійську риторику, опублікували фото та відео, на яких нібито міністр оборони Рустем Умєров мастурбує на камеру та звертається до потенційної партнерки. Автори таких дописів стверджують, що подібні дії ставлять під загрозу репутацію України, особливо на міжнародних переговорах, та показують недоліки добору кадрів в українському уряді. У публікаціях із цими матеріалами пропагандисти використали зневажливу лексику щодо самого Умєрова. Проте ці фото та відео є фейковими. 

На це звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. За допомогою сайтів Search4faces та PimEyes вони зʼясували, що на відео насправді росіянин Давид Касаєв. Зокрема, у відкритому доступі можна знайти фото Касаєва з фоном, який видно у «злитих» відео. Також деякі телеграм-канали вказували, що відео та фото з нібито Рустемом Умєровим були зняті задовго до початку його карʼєри. Однак якщо порівняти фото справжнього Умєрова 12-річної давнини та опубліковані росіянами відео, то видно різницю. Зокрема можна побачити відмінності у формі носа, обличчя та розрізу очей. Тембр та манера мови на відео не збігаються з голосом Умєрова. Крім того, подібні дії не є характеристикою професійної діяльності політика, і оцінювати за ними репутацію не варто, тим паче з використанням принизливої лайки. 

Використовуючи такі фейки, пропагандисти мали на меті особисто дискредитувати Умєрова перед його призначенням на посаду міністра оборони України та запобігти цьому. Вони продовжують свої особисті атаки на нього, зокрема поширюючи фейкові цитати Умєрова, про які ми писали раніше. 

Фейк Рустем Умєров закликав мобілізувати підлітків

Пропагандисти активно поширюють в анонімних телеграм-каналах нібито цитату міністра оборони України Рустема Умєрова, де він буцімто закликає мобілізовувати до ЗСУ 16-річних підлітків, бо «чому хлопці можуть робити дітей з 16 років». Втім це – фейк. 

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони зʼясували, що Умєров не робив такої заяви, і згадок про неї немає на акаунтах міністра оборони в соцмережах. Крім того, на фото з «цитатою» зображено логотип медіа УНІАН. Насправді на сайті чи сторінках у соцмережах УНІАНу цієї цитати також немає. Видання не веде рубрику «Цитати дня» в телеграмі з 11 березня 2022 року. Теперішнє українське законодавство, зокрема Закон України «Про військовий обовʼязок і військову службу», дозволяє проходити військову службу лише з 18 років. 

Використовуючи подібні фейки, пропагандисти хочуть викликати паніку серед українців та навмисно перебільшити темпи мобілізації. Мовляв, в Україні все настільки погано, що їй доводиться мобілізовувати підлітків. «Детектор медіа» вже спростовував низку фейків та маніпуляцій на тему мобілізації в Україні.  

Фейк Російські війська збили український вертоліт Мі-8

На пропагандистських ресурсах почали публікувати дописи про «збиття» гелікоптера повітряних сил України в районі тимчасово окупованого Лимана без жодних доказів. Мовляв, зʼявилися «перші кадри» успішного відпрацювання російських військових по вертольоту Мі-8 ЗСУ. Проте це — фейк. 

Спростували цей кейс дослідники проєкту StopFake завдяки інструменту зворотного пошуку зображень від Google. Як виявилося, зазначена інформація не відповідає дійсності. На цих «перших кадрах» видно тільки вертоліт, який горить у небі. Вони не мають жодного стосунку до нібито збитого українського вертольота. Ідентична фотографія використовується різними ЗМІ не перший рік. Найдавніші публікації, знайдені пошуковиком, датуються 2020 роком. 

Також вдалося знайти відео, з якого агітпроп і взяв свій «доказ» буцімто знищення української техніки. Британський телеканал SkyNews ще в лютому 2020 року опублікував відео з такими ж кадрами, але із зовсім іншим підписом. За словами їх журналістів, на ньому зображено збитий повстанцями сирійський військовий вертоліт. Зрозуміти, що це саме той вертоліт, можна з однакового загоряння фюзеляжу (місця, де можуть розміщуватися паливо, шасі, двигуни) літального апарату та кольору неба.  

Раніше ми також задокументували схожий фейк про росіян, які «масово знищують» танки M1 «Abrams», хоча вони на той час ще навіть не були поставлені в Україну. Ми спростовували й інформацію про те, що росіяни знищили перший танк «Leopard» на полі бою. Це також виявилося неправдою.

Фейк Президента Польщі Анджея Дуду внесли до бази «Миротворець»

Російські медіа, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що президента Польщі Анджея Дуду українці нібито внесли до бази «Миротворець», що публікує відомості про ворогів України та є центром дослідження ознак злочинів проти національної безпеки України, миру, безпеки людства та міжнародного права. До цієї бази він потрапив буцімто через «участь в актах гуманітарної агресії проти України» та «поширення кремлівської пропаганди». ЗМІ також пишуть, що «винна пшениця та яблука». Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери Центру протидії дезінформації. Вони встановили, що на сайті бази «Миротворець» немає згадок про президента Польщі. Отже, російські пропагандисти скористалися фоторедактором, аби створити фейковий скриншот.

У такий спосіб агітпроп намагається дискредитувати українців, посіяти розбрат між дружніми державами Україною та Польщею і зменшити допомогу поляків. Раніше ми спростовували фейк про те, що Франція привітала Україну з Днем Незалежності білбордом з картою без Криму.

Фейк У Румунії продають місця, де найкраще споглядати за прильотами дронів та ракет по Україні

Російські ЗМІ, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що нібито «румуни продають найкозирніші місця з видом на прильоти дронів і ракет по Україні». Також користувачі російського сегменту соцмереж поширюють скриншоти буцімто з відмітками цих місць. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту StopFake. На карті Google Maps вони виявили місце, яке агітпроп використав для створення фейку. Фактчекери встановили, що мітку на фейковому скриншоті поставлено поблизу місця, де на початку вересня впали дрони внаслідок російської атаки на Ізмаїл та Рені.

Самої ж відмітки на Google Maps немає. Проте дослідивши карту, фактчекери знайшли мітку на тому ж місці, де нібито можна спостерігати «бомбардування України». Підписана вона російською мовою з помилкою як «наблюдательная пдощадка» та не містить жодної додаткової інформації. Отже, з цього випливає, що мітку про місце «бомбардування України» або додали у фоторедакторі, або створили в режимі приватного списку, який не можуть побачити інші користувачі.

Ба більше, в румунських медіа та соцмережах немає згадок про подібні місця. Самі ж румунські військові посилено наглядають за наземним та повітряним простором Румунії, а румунські прикордонники забороняють фотографувати та знімати на відео Україну з берега Румунії.

У такий спосіб російський агітпроп намагається дискредитувати Румунію та її мешканців і транслювати думку про те, що румуни не підтримують Україну. Мовляв, для них ракетні удари по нашій державі схожі на шоу та спосіб розважитися. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що НАТО готується до поразки України та окупації західної частини українських територій Румунією та Польщею.

Фейк На Одещині затримали військового за зґвалтування 10-річної дівчинки

Російські пропагандисти в анонімних телеграм-каналах стверджують, що 5 вересня Суспільне нібито опублікувало новину «На Одещині за підозрою у зґвалтуванні 10-річної дівчинки затримали військового». Мовляв, злочинцем є військовий 41-ї механізованої бригади. Це — фейк.

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони зʼясували, що станом на 12 вересня у статті був інший заголовок, а саме «На Одещині за підозрою у зґвалтуванні 10-річної дівчинки затримали чоловіка». Ні поліція, ні Суспільне не називали підозрюваного військовим. Резервна копія новини станом на ранок 10 вересня показує такий самий заголовок. Отже, пропагандисти відредагували скриншот новини.  

Використовуючи цей фейк, Росія хоче дискредитувати українських військових і викликати в населення недовіру до них. Мовляв, у ЗСУ служать лише ґвалтівники та нездорові люди. У такий спосіб росіяни виправдовують свою агресію проти України. «Детектор медіа» розвінчував також інші фейки щодо українських військових. 

Фейк Мурахи винесли ікону Ісуса Христа зі зруйнованого будинку в Макіївці

У російському сегменті тіктоку поширюють відео, де нібито мурахи несуть ікону Спасителя «із розбитого снарядом будинку в Макіївці, де загинули всі мешканці». Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту VoxCheck. На відео, яке вдалося знайти, видно, що зображення Ісуса Христа додали у фоторедакторі. Насправді мурахи несли печиво. Також раніше фактчекери з Reuters спростовували це відео. Згідно з їхнім дослідженням, воно з’явилося ще у 2019 році, тобто до повномасштабного вторгнення Росії в Україну.

Раніше ми розповідали про маніпуляцію, що нібито через богохульство Києва над містом кружляють зграї темних птахів.

Фейк Борис Джонсон «зіганув» у Львові під час вручення вченого ступеня

Російські медіа, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють фотографію, де колишній прем’єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон нібито «зіганув» під час візиту до України. Сталося це буцімто у Львівському університеті ім. Івана Франка, де йому присвоїли вчений ступінь. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту StopFake. Вони встановили, що фото було відредаговано у фоторедакторі. На оригінальному фото у Бориса Джонсона опущені руки, а інші учасники церемонії тримають одну руку біля серця.

Ба більше,  Кримінальним кодексом України (стаття 436) заборонене нацистське вітання чи «зігування» як публічне використання символіки тоталітарного нацистського режиму.

У такий спосіб російський агітпроп продовжує просувати наратив про те, що в Україні — нацизм, з яким нібито борються росіяни. Раніше ми спростовували фейк, що в дитячому таборі «Азовець» діти читають «Mein Kampf» Адольфа Гітлера.

Фейк Українців в Ірландії екстрадують для служби в ЗСУ

У чатах українців в Ірландії поширювали «листи» Міністерства юстиції Ірландії, у яких стверджувалось про запити на екстрадицію українців для служби у Збройних силах. Згідно з «листом», його адресати повинні були зʼявитися до суду для «слухання щодо запиту про екстрадицію» у жовтні. У випадку невиконання «вказівки» «може бути виданий ордер на арешт». Ці листи — фейк.

Про нього повідомляли фейсбук-користувачі та видання The Irish Times. Вони наголошують, що хоч бланк і нагадує справжній за виглядом, однак адреса на зображенні «листа» є радше випадковою, оскільки за нею не проживають українці. Крім того, Міністерство юстиції Ірландії заявило, що не отримувало жодних запитів про екстрадицію та не надсилало таких листів. Також воно закликало одержувачів звернутися за спеціальним телефонним номером задля фіксування фейку. 

За допомогою нього Росія хоче викликати паніку серед українських біженців та підтримати наратив про «провал контрнаступу». Мовляв, в України все так погано, що вона змушена мобілізувати своїх біженців з-за кордону. «Детектор медіа» вже спростовував фейк про «екстрадицію» українців із Польщі.

Фейк Українських біженців у Німеччині закликають вчити лексику прибиральників, щоб знайти роботу

Анонімні телеграм-канали, що поширюють проросійську риторику, опублікували фото, на якому зображена брошура із закликом до українських біженців у Німеччині. На ній можна побачити «певну лексику» для пошуку роботи перед приїздом до країни. «Лексику» становлять здебільшого слова на тему прибирання. Під публікаціями «українці» скаржаться, що німці нібито навіть не думають щодо високооплачуваної та кваліфікованої праці для біженців. Однак це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики проєкту StopFake. Вони зʼясували, що на сайті інтернет-платформи Handbook Germany, логотип якої пропагандисти використали для створення фейку, немає таких «порад». Крім того, на її фейсбук-сторінці зазначено, що всі їхні матеріали доступні лише в цифровому форматі — на їхньому сайті або офіційних акаунтах у соцмережах. 

За допомогою цього фейку Росія хоче принизити українських біженців та завдати репутаційного удару організаціям, які їх підтримують. «Детектор медіа» вже писав про те, як російський агітпроп вепонізує біженців та їхні проблеми задля своїх цілей. 

Фейк Французьке видання Franc-Tireur опублікувало обкладинку із Зеленським біля будинку, складеного з тіл українських військових

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють обкладинку нібито французького видання Franc-Tireur із заголовком «Будинок, який побудував Зеленський». На ній зображено Володимира Зеленського, що стоїть біля дверей будівлі, та закривавлені тіла українських військових. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери Центру протидії дезінформації. Видання з такою обкладинкою не існує, а 95-й номер видання насправді має інакшу обкладинку, яка опублікована на сайті журналу.

У такий спосіб російський агітпроп намагається дискредитувати Володимира Зеленського. Російські пропагандисти систематично публікують фейкові обкладинки відомих іноземних видань, аби показати, що Захід нібито глузує з України, а Зеленський винен у війні, бо не хоче її зупинити. Раніше ми спростовували фейк про те, що американське видання Chronicles опублікувало обкладинку про перевагу Росії над Україною в авіації.

Фейк ЗСУ запустили кампанію «Освіта не врятує країну»

Російські медіа та анонімні телеграм-канали поширюють фото й відео, на яких зображені флаєри нібито для початку кампанії ЗСУ для посилення мобілізації. На флаєрах, які нібито роздавали в Харкові, є написи «Освіта не врятує країну! Приєднуйся до ЗСУ!» та «Оновлюй дані в ТЦК». Втім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту «НотаЄнота». Вони зʼясували, що флаєри насправді є фейковими, а першоджерелом інформації про них є російський анонімний телеграм-канал «з багатотисячною аудиторією». Звідти його почали поширювати в інших телеграм-каналах, «ВКонтакте» й тіктоку. Крім того, вони знайшли англомовну рекламу публікацій із цими флаєрами у фейсбуці. Зокрема, на флаєрах вказані недостовірні номери гарячих ліній, а стиль дизайну Харківського ОТЦК та СП не збігається з флаєрами. 

Створюючи та поширюючи цей фейк, на думку фахівців проєкту, пропагандисти хочуть дискредитувати нещодавно запущену Міноборони інформаційну кампанію «Оновлюй дані в ТЦК». Відбувається це на тлі законопроєкту про скасування відстрочення від мобілізації для чоловіків віком від 30 років, що здобувають додаткову вищу освіту. В Міністерстві оборони наголошують, що процеси оновлення даних та мобілізації є різними. Натомість російський агітпроп хоче їх поєднати для того, щоб викликати серед населення паніку. «Детектор медіа» вже спростовував низку фейків щодо мобілізації в Україні, зокрема і про «масову мобілізацію» українських студентів.

Фейк В українських бригадах ТрО створюють мобільні крематорії

Російські медіа та анонімні телеграм-канали поширюють фото, на якому нібито наказ командира 123-ї бригади ТрО про створення мобільних крематоріїв. У «документі» це рішення пояснюють буцімто великою кількістю втрат в української сторони та переповнені морги. Втім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони перевірили «документ» на наявність помилок і зʼясували, що в тексті вказано «сроком на 5 діб» замість «строком». Окрім того, формат імені не відповідає актуальним вимогам оформлення офіційної документації, згідно з яким у документі мало б бути не «Р.Токаренко», а «Роман ТОКАРЕНКО». Ба більше, оскільки 123-я бригада ТрО є формуванням територіальної оборони у Миколаївській області, подібні накази мали б видаватись у Миколаєві, а не Херсоні, як на фото. Повідомлень про передислокацію командування не було. Печатка також несправжня — організації з кодом ЄДРПОУ «07849800» не існує. Фахівці VoxCheck перевірили печатку за допомогою плагіну InVid та виявили ознаки того, що її додали у фоторедакторі. Також на фото помітно, що текст міститься над печаткою, а має бути під нею. 123-я бригада ТрО також спростувала фейк на своїй фейсбук-сторінці, назвавши його «черговим ІПСО російської пропаганди». 

Створюючи та поширюючи подібні фейки, пропагандисти хочуть перебільшити масштаб втрат і ситуації, а також деморалізувати українське суспільство. Мовляв, в української армії великі втрати, що свідчить про програш України. Однак такі фейки лише свідчать про те, що ними Росія хоче перекрити власні численні втрати та провали на фронті. «Детектор медіа» вже спростовував російський фейк із «відео "Київстару"» про втрати української армії.

Фейк Українці нанесли напис «орк» біля меморіальної дошки Ріхарду Вагнеру в Німеччині

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що українські біженці нібито нанесли напис «орк» біля меморіальної дошки композитору Ріхарду Вагнеру в Дрездені. До публікацій автори додають фотодоказ. Це — неправда. 

Кейс опрацювали фахівці проєкту VoxCheck, які визначили, що фото пропагандисти відредагували й насправді такого напису не існує. Фактчекери наголосили, що фото з написом поширюють лише в російському сегменті соціальних мереж. І при чому воно завжди однакове: без змін ракурсів, періоду доби тощо. Більш того, у німецьких медіа не знайдено згадок про ймовірний вандалізм з боку українців. За допомогою зворотного пошуку в Google фахівцям вдалося знайти фото, яке використовували автори фейкових повідомлень. Найбільш імовірно, що саме ця світлина слугувала для створення фейку. 

До того ж українське інформаційне агентство «Укрінформ» зв’язалося з місцевою владою Дрездена, щоб отримати актуальне фото меморіалу. На актуальному фото також нема жодних написів. 

Маніпуляція У польських інтернет-магазинах книгу Зеленського продають у розділі про нацистів

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію про те, що книгу з промовами Володимира Зеленського нібито продають у польських інтернет-магазинах у тому ж розділі, що й книги про нацистів. «У розділі "Вам може сподобатися" магазин автоматично пропонує книги про Волинську різанину, УПА та несподівано “Майн Кампф”», — йдеться у телеграм-каналі. Це — неправда.

Кейс дослідили фактчекери проєкту VoxCheck. Книга на скриншоті з інтернет-магазину належить автору Войцеху Рогачину та називається «Зеленський. Біографія», її випустило видавництво «Wielka Litera» про життєвий шлях Зеленського. Також на скриншоті, який поширюють пропагандисти, на сайті нібито написано «Może i się spodobać» — «Мені може сподобатися», хоча правильно буде «Może ci się spodobać» — «Можливо, вам сподобається». Фактчекери встановили, що, ймовірно, агітпроп поширив скриншот із сайту книгарні «Tania Książka». Відмінності теж є і в рекомендованих книгах, і в ціні, і в назві рубрик. Ба більше, на сайті не продають книгу Гітлера «Майн Кампф», а лише критичне видання з коментарями польського історика Євгеніуша Круля.

У такий спосіб російський агітпроп намагається дискредитувати Польщу та продовжує просувати наратив про те, що Володимир Зеленський — нацист, як і всі українці. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що у Польщі випустили марку із Зеленським в образі Гітлера.

Фейк Франція привітала Україну з Днем Незалежності білбордом з картою без Криму

У російському сегменті соцмережі «Х», раніше відомої як «Твіттер», та анонімних телеграм-каналах, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють фотографію білборду, який встановили нібито у Франції на честь Дня Незалежності України. На ньому зображена карта України без Криму, а кольори державного прапора розміщені навпаки. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту StopFake. За допомогою інструментів пошуку зображень вони визначили, що цей білборд насправді стоїть у Копенгагені й на ньому немає карти України. А журналісти «Укрінформу» виявили, що оригінальне зображення взяли з брендбуку данської компанії AFA JCDecaux. Ба більше, президент Франції Емманюель Макрон під час виступу на Кримській платформі 23 серпня ще раз підкреслив, що не визнає анексії Криму.

У такий спосіб агітпроп намагається дискредитувати західних партнерів та посіяти розбрат між Україною і Францією. Раніше ми спростовували маніпуляцію, що французьким інструкторам начхати на долю українських військових.

Фейк Боєць ПВК «Вагнер» виклав фото, яке доводить, що він на польському кордоні

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширили фотографію бійця ПВК «Вагнер», який нібито стоїть на польському кордоні. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту VoxCheck. Вони встановили, що фото було відредаговано за допомогою фоторедактора — додано вагнерівський шеврон та російський прапор. Насправді ж на оригінальному фото зображено польського військового. Це фактчекери визначили завдяки зворотному пошуку Google. Також уповноважений уряду Польщі з безпеки інформаційного простору Станіслав Жарин заявив, що фото є несправжнім та може бути використане для розповсюдження паніки.

Використовуючи передислокацію ПВК «Вагнер» та ватажка Пригожина до Білорусі після невдалого заколоту в Росії, агітпроп намагається посіяти паніку та створити приводи для нападу на Польщу. Раніше ми спростовували фейк про те, що Польща просить відкрити кордон із Росією для торгівлі.

Фейк Примусова мобілізація в Україні є спецоперацією Кремля

У російському сегменті фейсбуку поширюють скриншот нібито новини з сайту Deutsche Welle із заголовком «Примусова мобілізація у підконтрольних Києву областях України може бути спецоперацією Кремля». Також пишуть, що подібні публікації — це приклад роботи «західної пропаганди», яка намагається вибілити Україну та перекинути відповідальність на Росію. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту StopFake. Зображення було спеціально відредаговане, аби поширити дезінформацію. Насправді такої публікації ні на російськомовній версії сайту Deutsche Welle, ні іншими мовами не існує. Видання публікувало лише статті про примусову мобілізацію на окупованих Росією територіях. Також авторкою новини вказана Олеся Галкіна, проте ім’я цієї людини неможливо знайти у відкритих джерелах.

У такий спосіб агітпроп намагається дискредитувати Захід та західні медіа, які нібито вибілюють Україну. Мовляв, вони також поширюють фейки, аби створити Росії імідж суцільного зла. Раніше ми розповідали про маніпуляцію, що в Україні для вагітних жінок буцімто створили військову форму, аби відправляти їх на фронт.

Фейк Американське видання Chronicles опублікувало обкладинку про перевагу Росії над Україною в авіації

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють нібито обкладинку американського журналу Chronicles про перевагу Росії над Україною в авіації. На малюнку зображено російський винищувач, «мисливець на привидів», що полює на українського «привида Києва». Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту VoxCheck. Номера американського журналу Chronicles із такою обкладинкою не існує. На зображенні вказано, що це видання за серпень, проте на сайті Chronicles, де є обкладинки всіх номерів журналу, такої немає. А серпневий номер був присвячений виборам у США.

Російський агітпроп систематично публікує фейкові обкладинки світових видань. У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході, весь світ глузує з України, а Росія перемагає у війні. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що німецький журнал Handelsblatt зобразив на обкладинці знищений танк Leopard.

Фейк Командир 123 бригади ТрО намагається отримати згоду у військовослужбовців на кремацію

У російських медіа, що транслюють прокремлівську риторику, та в українському сегменті фейсбуку поширюють документ, у якому військовослужбовців 123 бригади ТрО змушують погодитися на кремацію у разі гибелі. У фальшивому наказі йдеться, що така необхідність виникла внаслідок «високої кількості втрат особового складу бригади» та «обмеженої логістики до тилових районів». Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту StopFake. Вони перевірили «документ» за допомогою інструменту аналізу фото InVID та встановили, що зображення печатки відрізняється від іншого тексту за ступенем стиснення, тож її, імовірно, додали в графічному редакторі. Також вказано неправильний номер ЄДРПОУ військової частини, а ще підпис її командира, полковника Романа Токаренка, виглядає інакше.

На своїй фейсбук-сторінці 123 бригада тероборони ЗСУ також повідомила, що документ є фальшивим. Також фактчекери StopFake взяли коментар у бригади, її представники повідомили: «Цей наказ — ІПСО держави-окупанта, спрямоване на деморалізацію особового складу бригади та українського суспільства. Жодних подібних наказів командування військової частини А7052 ніколи не віддавало».

У такий спосіб російський агітпроп намагається посіяти паніку серед цивільних та військовослужбовців, мовляв, в України багато втрат на фронті. Раніше ми спростовували фейк про те, що в Тернополі погрожують відключити газ та гарячу воду призовникам, які не прийдуть у ТЦК.

Фейк У Нью-Йорку встановили рекламний банер із Зеленським та написом, що «заробив він більше, ніж фільм "Барбі"»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що в Нью-Йорку встановили рекламний банер з Володимиром Зеленським із написом: «Я заробив у 10 разів більше, ніж фільм "Барбі"». Автори додають до повідомлень  фотодоказ. Це — неправда. 

Фактчекери Центру протидії дезінформації при РНБО визначили, що такого банеру не існує. Пропагандисти використали справжнє фото банера й наклали на нього фото Зеленського. Фахівці Генерального консульства України в Нью-Йорку підтвердили фактчекерам, що банер про Зеленського несправжній, і пояснили, що зараз зображено на ньому: реклама Lord of the Rings та Harry Potter Exhibition.

У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику також повторюють на Заході, щоб у людей складалося враження, ніби весь світ налаштований проти України й підтримує Росію.

Фейк Мобілізованим в Україні забороняють видавати боєприпаси

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють нібито наказ командира військової частини А-7053 (124 ОБрТрО). У ньому він буцімто забороняє видавати боєприпаси мобілізованим через те, що начебто почастішали випадки суїцидів. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери Центру протидії дезінформації. Вони визначили, що документ підроблений, тому що в тексті містяться помилки, а печатку додали за допомогою фоторедакторів.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати українську армію, посіяти зневіру серед українських військових. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про документ буцімто від імені ЗСУ, у якому рекомендують провести «профілактичні роботи» щодо гомосексуальності серед військовослужбовців.

Фейк У дитячому таборі «Азовець» діти читають «Mein Kampf» Адольфа Гітлера

Анонімні телеграм-канали, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють фотографію з дитячого табору «Азовець», де вихованці з шевроном «Азову» тримають у руках нібито книжки Адольфа Гітлера «Mein Kampf» («Моя боротьба») для дітей. Буцімто діти в строю читають цю книгу. Мовляв, українців із самого дитинства роблять нацистами. Це — фейк.

Фотографію, яку використали російські пропагандисти, було відредаговано. У пошуці Google Images ми знайшли оригінальне фото. На ньому діти тримають в руках брошури з написом «Азов». 

«Азовець» — табір для дітей, у якому навчають навичок, які можна отримати на уроках допризовної підготовки та історії у школах. Там викладають медицину і робототехніку, використовують мілітарну термінологію. Полк «Азов» і табір «Азовець» для дітей — різні речі, які пов’язує лідер руху Андрій Білецький. 

У такий спосіб російські пропагандисти продовжують просувати меседж про те, що «Азов» і все, що пов’язано з ним, навіть дитячий табір, є нацистськими організаціями.  Це продовження наративу, який просувають росіяни, що в Україні нацизм, а Росія бореться з ним. Раніше ми спростовували фейк, що німці просять українських військових не використовувати нацистську символіку.

Фейк Газопостачальна компанія «Нафтогаз» надає знижку на послуги, якщо абоненти нададуть інформацію про «ухильників політрежиму»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно на комунальних платіжках від газопостачальної компанії «Нафтогаз» користувачі знайшли напис про надання знижки. Як пояснюють автори, знижку можна отримати, буцімто якщо надати компанії інформацію про колаборантів та ухильників. До публікацій додають фото квитанції. Це — брехня. 

Фактчекери Центру протидії дезінформації при РНБО взялися за цей кейс і з’ясували, що фото відредагували за допомогою фотошопу, на оригінальну світлину квитанції наклавши текст про «надання знижки». У справжніх квитанціях такого напису немає. 

Поширюючи цей фейк, автори прагнуть показати, що в Україні нібито панує повний безлад, бо мирних людей просять ловити колаборантів та ухильників політрежиму «за будь-яку ціну». Більш того, пропагандисти натякають, мовляв, існує безліч людей, які проти політичного режиму України. І ніби більшість із них співпрацює з Росією, де ситуація «краща».

Фейк Французьке видання Charlie Hebdo опублікувало обкладинку з Володимиром Зеленським на фоні палаючого Кримського мосту

В анонімних телеграм-каналах, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють обкладинку, яку нібито опублікувало французьке сатиричне видання Charlie Hebdo, із зображенням Володимира Зеленського на тлі палаючого Кримського мосту. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Такої обкладинки жоден випуск Charlie Hebdo не мав. На фейковій обкладинці вказано, що це спеціальний випуск від 18 липня 2023 року, номер якого 1579. На сайті видання є архів усіх випусків, отож фактчекери знайшли газету під номером 1579. Вона вийшла ще 26 жовтня 2022 року й мала іншу обкладинку.

Агітпроп систематично поширює фейкові обкладинки відомих іноземних видань. У такий спосіб російські пропагандисти намагаються поглузувати з Володимира Зеленського та показати, що президента України не поважають в усьому світі. Раніше ми спростовували фейк, що американський журнал The Nation присвятив обкладинку Зеленському, назвавши його «злим хлопчиком».