Spilnota Detector Media

Фейк Українці вирощували «бойову сарану», аби знищити посіви на окупованій Луганщині та в Росії

Російські медіа, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють інформацію, буцімто українські військові в ангарі вирощували сарану зі США. Про це розповіла на відео жінка у військовій формі, яка знайшла нібито лист-прохання 2019 року в Станиці Луганській. У листі просять полковника 57-ї окремої мотопіхотної бригади Анатолія Мішанчука «забезпечити супровід вантажу з Вашингтонського дослідницького університету в Міссурі на територію Луганського облрибкомбінату». Це — фейк.

Фахівці Центру протидії дезінформації при РНБО дослідили цей кейс. Як доказ пропагандисти надають фейковий лист-прохання, у якому йдеться про невідомий вантаж із начебто Вашингтонського дослідницького університету. Також у цьому документі агітпроп навмисне додав слова про «бойову сарану».

Наратив про біологічні лабораторії, що діють на території України, — один із найтриваліших, які поширює російська пропаганда. «Детектор медіа» неодноразово пояснював витоки цієї інформації,  а за час війни в Україні його спростовували і Пентагон, і Держдеп США, і представники ЄС, і МЗС, і МОЗ України.

Фейк З’явилося відео, де видно, як підірвали дамбу Каховської ГЕС

Українські анонімні телеграм-канали та російські, що транслюють прокремлівську риторику, поширюють відео, на якому помітно начебто вибухи на Каховській ГЕС 6 червня 2023 року. Російські телеграм-канали також зазначають, що це українські військові завдали ударів, які зруйнували дамбу. Це — фейк.

Фактчекери проєкту VoxCheck дослідили кейс та визначили, що відео, яке завірусилося в телеграм-каналах, уперше було опубліковане 12 листопада 2022 року. На ньому ми бачимо підрив мосту на Каховській ГЕС. У 2022 році його поширило російське медіа, а сам вибух, зазначають фахівці, міг відбутися 11 листопада, тобто в день, коли російські війська відступали з правого берега Херсонщини. Отже, це кадри з підриву власне мосту, а не греблі та ГЕС.

У такий спосіб російські пропагандисти намагаються дискредитувати Україну в очах Заходу та перекласти відповідальність за злочини Росії на жертву. Раніше «Детектор медіа» розповідав про маніпуляцію, що Україна нібито шантажує західних партнерів терактами, якщо вони припинять постачати зброю.

Фейк Стан Залужного погіршився після операції для лікування травм голови

Пропагандисти поширюють у соцмережах відео, на якому нібито зображений головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний у національному вбранні. Вони стверджують, що так він виглядає після операції для лікування травм голови.  Це — фейк.

На нього звернули увагу аналітики проєкту MythDetector. Вони зʼясували, що відео створене за допомогою дипфейку, де обличчя Залужного наклали на вже опубліковане відео українського блогера. Крім того, пропагандисти раніше поширювали і відфотошоплені зображення, на яких нібито видно пошкодження голови головнокомандувача ЗСУ. Цю інформацію вже було багаторазово спростовано відео та фотографіями, на яких видно Залужного без травм.

У такий спосіб пропагандисти намагаються особисто дискредитувати Валерія Залужного та викликати паніку серед українців. «Детектор медіа» нещодавно неодноразово спростовував повідомлення про «смерть» Залужного. 

Фейк Німецьке видання Eulenspiegel опублікувало обкладинку з написом «Україна збирає гроші для самогубства»

Таку інформацію поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нещодавно німецьке видання Eulenspiegel опублікувало обкладинку свого журналу з написом «Україна продовжує збирати звідусіль гроші на своє самогубство». Це — неправда. 

Фахівці Центру протидії дезінформації дослідили цей кейс і встановили, що такої обкладинки не існує. Натомість за зазначеним на фейковій обкладинці штрих-кодом  можна знайти справжню: на ній узагалі інше зображення та напис. Це фактчекери перевірили на офіційному сайті німецького журналу. 

Ми неодноразово спростовували фейки, які стосуються підробних обкладинок на іноземних журналах/газетах. У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Україна канючить гроші) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що громадськість справді незадоволена Україною. І надто, коли автори використовують фейкові обкладинки саме гумористичних журналів, натякаючи, що люди глузують із ситуації в Україні і що український порядок денний для Європи — привід посміятися. 

Фейк Мерлін Менсон опублікував нову версію обкладинки свого альбому із «Зеленським-антихристом»

Пропагандисти в анонімних телеграм-каналах із російською риторикою поширюють інформацію, нібито співак Мерлін Менсон опублікував у своїх інстаграм-сторіз нову версію обкладинки свого альбому Antichrist superstar. На ній закреслено слово superstar, розмитий тризуб у кольорах українського прапора і президент України Володимир Зеленський із червоними очима. Менсон нібито опублікував обкладинку разом із рядками з пісні, де співають: «Я не люблю наркотики. Але наркотики люблять мене». Це — фейк.

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони переглянули офіційні акаунти виконавця і не знайшли там такої публікації, як й інших публікацій антиукраїнського характеру. Крім того, вони не знайшли жодного матеріалу українських або іноземних медіа з цього «приводу». На оригінальній версії альбому 1996 року Antichrist superstar зображений власне Мерлін Менсон.

Вигадуючи подібні історії, пропагандисти хочуть особисто дискредитувати президента України і змусити населення сумніватися в його діях. Мовляв, він і далі веде війну, бо постійно під наркотиками, тому і треба здатися Росії. Втім, у такий спосіб Росія також хоче відвернути увагу від своїх злочинів, граючи релігійними сентиментами.

Фейк Залужного замінили двійником, на це вказує різний колір очей

Пропагандисти в російських медіа поширюють інформацію, нібито головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного вже немає серед живих і що його замінили двійником. Мовляв, на останніх відео в Залужного інший колір очей. Це — фейк.

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони переглянули відповідні відео та побачили, що колір очей у Залужного такий, як і раніше. Пропагандисти просто обрали вигідний для них кадр, де світло падає так, що очі здаються карими, а не блакитними. Крім того, на всіх медіаматеріалах, оприлюднених пізніше, колір очей сірий.

Вигадуючи подібні історії, пропагандисти хочуть деморалізувати українське населення та викликати паніку в нього. Мовляв, головнокомандувача вбили, а отже, тепер українська армія приречена на провал. Однак вони також неодноразово намагалися дискредитувати особисто Залужного та викликати до нього недовіру. Наприклад, вигадуючи фейки про те, що він та його родина відмивають кошти за кордоном.

Фейк Французьке видання Courrier International опублікувало на обкладинці карикатуру на Залужного

Скриншоти нібито обкладинки журналу з головнокомандувачем Збройних сил України Валерієм Залужним поширюють у російському сегменті фейсбуку, телеграм-каналах та російських медіа, які транслюють прокремлівську риторику. На карикатурі Залужний та українські військові сидять у човні та пливуть річкою Стікс, котра, згідно з міфологією, є переходом у потойбічний світ. Ця карикатура — фейкова.

На кейс звернули увагу фахівці Myth Detector. Такої обкладинки не було в жодному травневому номері Courrier International, зокрема й у спецвипуску. 25 травня було опубліковано обкладинку з серійним номером 1699, на якій немає Залужного. На сьогодні це останній номер журналу. Проте агітпроп опублікував підробну обкладинку на виданні, яке має номер 1700. Також на сайті Courrier International немає цієї карикатури в розділі спецвипусків.

У такий спосіб пропагандисти намагаються показати, що Захід нібито втомився від війни й насправді підтримує Росію, а в Україні не цінують людські життя. Раніше «Детектор медіа» розвінчував подібні дописи, зокрема «обкладинку» The New European з карикатурою на Зеленського.

Меседж Західна техніка недолуга, вона непридатна для користування в Україні

Таку тезу поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що західна техніка, яку постачають Україні, геть недолуга. Мовляв, вона застрягає в полях і швидко ламається. Як доказ автори навели фото, де нібито БМП М2 Bradley застрягла в українському чорноземі. На фото бойової машини можна побачити білий хрест — нібито доказ того, що її використовують українські війська. Автори додають, що це «яскрава демонстрація того», як західну техніку експлуатують в Україні. Тобто натякають, що вся ця зброя і техніка швидко виходять з ладу. 

За цей кейс узялися фахівці проєкту VoxCheck, які пояснили, що білий хрест на машині додали у фоторедакторі, а на фото зображена М2 Bradley в Баакубі (Ірак) у 2006 році. Тобто пропагандисти створили фейкове фото на підтвердження того, що «західну техніку неможливо використовувати в Україні». Звісно, під час експлуатації на полі бою машини можуть ламатися чи виходити з ладу. Утім, пропагандисти перебільшують значення несправної техніки та пояснюють це її «недолугістю».  Лагодити техніку на полі бою — цілком звичайна річ, адже ніхто не захищений від несправностей. Водночас пропагандисти хочуть довести, нібито російська техніка набагато краща від західної і «взагалі не ламається». 

Поширюючи цей меседж, автори прагнуть переконати всіх в ефективності російської техніки. Нібито їй немає рівних, а от усю західну техніку можна легко знищити. У такий спосіб росіяни хочуть створити видимість, начебто російські війська постійно перемагають. Наприклад, недавно ми спростували фейк, нібито Росія «знищила» п’ять пускових установок Patriot. 

Фейк На зустріч із Папою Римським Зеленський одягнув светр із нацистською символікою

Кремлівські пропагандистські медіа та мережа ботів у твіттері поширюють інформацію про те, що Зеленський прийшов у светрі з нібито нацистською символікою ОУН-УПА на нещодавню зустріч із Папою Римським Франциском у Ватикані. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Володимир Зеленський справді вдягнув чорний світшот на зустріч у Ватикані, проте на ньому зображений стилізований білий герб на чорному шевроні. Це зображення не є символом ОУН-УПА, який намалював український графік Роберт Лісовський та затвердили у 1932 році (жовтий герб із середнім елементом у формі меча на синьому фоні). Український тризуб використовується у державній геральдиці сотні років.

Стилізація емблеми ОУН 1932 року та український тризуб не є нацистськими символами та не заборонені у світі. Ба більше, під час Нюрнберзького процесу 1945-1946 років жоден із національно-визвольних рухів, зокрема ОУН та УПА, не визнані винними. А нацистська та фашистська символіка заборонена в Україні законом «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Пропагандисти систематично поширюють наратив про те, що українці — нацисти та справжні вбивці, з якими бореться Росія. Таким чином агітпроп намагається виправдати злочини Росії, перекладаючи відповідальність з агресора на жертву агресії. Раніше «Детектор медіа» спростовував фейк про те, що в Залужного «браслет зі свастикою».

Фейк В Україні продають свічку «Будинок профспілок» з ароматом «маршмелоу на багатті»

Анонімні телеграм-канали, що поширюють проросійську риторику, виклали фотографію свічки з назвою «Будинок профспілок» з ароматом «маршмелоу на багатті», яку нібито продають в українських інтернет-магазинах. Це — фейк.

На кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck. Вони за допомогою пошукової системи зображень в інтернеті TinEye вирішили знайти фото свічки з назвою «Будинок профспілок». Схоже зображення знайшли на фотостоці «Rawpixel». І на поширеному, і на оригінальному фото є написи «Soy wax candle» та «8.7 FL./OZ», однакові відблиски, форма і колір банки та кришки. Проте фахівці зазначають, що фото, поширене пропагандистами, було відредаговане.

Також спеціалісти не знайшли жодної згадки в гуглі про продаж чи виготовлення свічок «Будинок профспілок». Натомість у продажу є інші свічки з фото, яке поширили пропагандисти, з написами «Світ без русні», «Мені нравиця як воно горить» та «Бандера-смузі».

Створюючи такі фейки, пропагандисти намагаються дегуманізувати українців, мовляв, вони справжні вбивці та злочинці. А також виправдати злочини Росії, перекладаючи відповідальність з агресора на жертву агресії. Раніше «Детектор медіа» пояснював російський меседж про те, що нацисти спалили людей живцем в Одесі у 2014 році, та спростовував фейк, що в Україні нібито продають воскову крейду від бренду «Правдивий олівець» з написами на кшталт «Кров, у якій ми втопимо Крим», «Вогонь, коли ми спалимо Москву».

Фейк CNN заявило, що Зеленський хоче «виправити демографічні проблеми України» за допомогою «масової іміграції»

Сторінки, що поширюють проросійську риторику в соцмережах, опублікували скрин твіту американського медіа CNN. У ньому процитовані нібито слова президента України Володимира Зеленського. Мовляв, він заявив, що Україна хоче використати «масову міграцію», щоб «виправити демографічні проблеми» в країні. Згідно з твітом, Зеленський стверджував, що Україна тоді буде «різноманітною та мультикультурною нацією, що стане зразком для решти Європи». Це — фейк. 

На нього звернули увагу фактчекери Reuters. Вони зʼясували, що CNN не мав такої публікації ані на своєму сайті, ані у твіттер-акаунті. Крім того, вони знайшли оригінал зображення із твітом, що створене на сайті з мемами. Ба більше, фахівці агенції також не змогли знайти відповідних цитат Зеленського. Речник президента України Сергій Нікіфоров не відповів Reuters на їхній запит щодо цих висловлювань.

У такий спосіб пропагандисти хочуть змусити українців до перемовин через повідомлення про «поглиблення проблем» всередині України через війну. Мовляв, в України все погано, а тому треба припинити війну на наших умовах. Крім того, використовуючи такі повідомлення, вони хочуть представити мультикультурність та розмаїття як негативне явище. Це збігається з меседжем про «бездуховну Європу», яка хоче «затягнути Україну» в свої «тенета». Однак питання подібного штибу є внутрішньою справою України. 

Викриття Росіяни поширили документ нібито від імені командира 123 бригади ТРО, у якому він наказує «відбирати особисті авто у цивільних»

Такий «документ» поширили в соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У «документі» йдеться, що командир 123 бригади територіальної оборони наказав відбирати автомобілі у мирних українців. Мовляв, потреба виникла через «значні втрати техніки» на полі бою. Крім того, командир нібито наказав провести агітаційну роботу серед особового складу, щоб вони використовували власні автомобілі у службових цілях.

На цей кейс звернули увагу фактчекери проєкту VoxCheck, які визначили, що наказ — несправжній. Вони звернулися із запитом до 123 бригади ТРО. Їм відповіли, що такий документ керівництво бригади не видавало, і він є фейковим. 

Зокрема, «документ» містить елементи у своєму оформленні, які не відповідають нормам сучасного українського діловодства. Наприклад, ім’я автора документа варто вказувати повністю, а прізвище писати великими літерами. На фейковому документі написали «Ю. Чапленко», проте правильний варіант — «Юрій ЧАПЛЕНКО». Також у шапці тепер потрібно писати не «місто Херсон», а просто — «Херсон».

Фейк Міністри оборони України та Литви ділять територію України між сусідніми державами

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема у телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, нібито міністри оборони України та Литви ділять територію України між сусідніми державами — Угорщиною, Румунією та Польщею. Як доказ автори додають до публікації фото, де нібито на великій карті України розташовані прапори інших країн. Це — фейк.

Кейс дослідили фактчекери проєкту VoxCheck, які визначили, що фото відредагували у спеціальному редакторі. В оригінальному фото жодної карти не було. За допомогою зворотного пошуку зображень в Google Lens фактчекери виявили, що це фото зробили під час візиту міністра оборони Литви до Харкова. Міністр опублікував у твіттері фото з Харкова, одна з них — з Олексієм Резніковим. Міністр оборони Литви підписував прапор, карти України та поділу її територій між сусідніми державами немає. На фейковому ж фото, наприклад, помітні ознаки редагування у кількох місцях, лінії «карти» нерівні. 

Фейк Львівська адміністрація «наказала» людям здати кров на потреби ЗСУ

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що нібито Львівська ОДА «наказала» працівникам бюджетних установ здати кров на потреби ЗСУ. Мовляв, якщо не здаси кров, то «залишишся без премії». Як доказ до публікації автори повідомлень наводять оголошення-наказ, який, мовляв, розміщений в державних установах для працівників. Крім того, пропагандисти додають скриншот листування в телеграмі, де користувач коментує допис місцевого телеграм-каналу й стверджує, що «львів’ян змушують здавати кров». Це — неправда. 

Над кейсом попрацювали фахівці проєкту VoxCheck, які встановили, що в самому наказі не йшлося про примусове здавання крові. У ньому зазначають, що кров можна здати добровільно, а не примусово. Фактчекери не перевіряли автентичність самого наказу, втім там розміщена правдива та релевантна інформація. Автори повідомлень просто вигадали інший зміст «примусового» наказу. Згідно з законодавством України донорство крові є винятково добровільним. Тобто людину не можуть змусити здати кров, оскільки перед самою процедурою пацієнт дає письмову згоду. Анкету можна заповнити онлайн, однак як кажуть фактчекери, багато центрів крові не приймають такі заяви. Здебільшого пацієнт повинен заповнити згоду на донорство саме у присутності лікаря. 

Щодо самого повідомлення від користувача в одному з місцевих телеграм-каналів фактчекери не знайшли цей коментар. Як вони пояснюють, то один коментар, очевидно, не є доказом того, що «львів’ян змушують здавати кров». Імовірно, його підробили та поширили саме в українському сегменті телеграма, а згодом видалили.

В Україні немає значного дефіциту крові, а отже й потреби змушувати людей здавати її — також. Заразом у Міністерстві охорони здоров’я України кажуть, що іноді виникає потреба у рідкісній групі крові, але критичного дефіциту немає. У квітні у відомстві також заявили, що завдяки донорам збільшився щоденний запас еритроцитарних компонентів крові, але ще бракує донорів, які мають негативний резус-фактор.

Пропагандисти систематично поширювали фейки та маніпуляції на тему нібито браку крові в Україні. У такий спосіб автори повідомлень прагнуть переконати, що в Україні все погано та що поранених безліч, яким не надається гідна допомога, оскільки «немає достатньо крові». Нам вдалося спростувати раніше декілька фейків на цю тему. Наприклад, в одному з фейків ішлося, буцімто в Україні забороняють усім іноземним громадянам ставати донорами крові. Також ми перевірили автентичність допису в соціальних мережах про те, що українська жінка відмовляється від свого чоловіка, бо йому «переливали кров москалів». 

Фейк Британська газета «The New European» присвятила свою обкладинку Зеленському, який сидить на колінах у Далай-лами

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що  британська щотижнева газета  «The New European» опублікувала обкладинку, на якій нібито зображений Володимир Зеленський, що сидить на колінах у Далай-лами, а поруч стоїть невдоволений прем’єр-міністр Великої Британії. Також на обкладинці зображений напис:  «Скільки грошей британець готовий заплатити, щоб покінчити з “українською кризою”» Це — неправда.

На кейс звернули увагу фактчекери Центру протидії дезінформації при РНБО, які визначили, що такої обкладинки не існує. Фактчекери відвідали офіційний сайт видання та виявили, що згаданий номер газети на фейковій обкладинці (№337) ще навіть не опублікований. Наразі на офіційному сайті лише наявна газета під номером №336. 

Пропагандисти систематично поширюють фейки про українських високопосадовців, зокрема Зеленського, з метою його дискредитації. У такий спосіб агітпроп використовує тактику висміювання й намагається створити ілюзію, що керівництво України зневажають у Європі. Раніше пропагандисти поширювали повідомлення про фейкові графіті з Зеленським у публічних місцях, фейкові обкладинки журналів тощо.

Наприклад, раніше аналітики та аналітикині «Детектора медіа» спростували фейк про чергову обкладинку з зображенням Зеленського, який заціпенів від обуреного Ісуса та Путіна.

Фейк Сатирична газета «Charlie Hebdo» зобразила на обкладинці Зеленського, який заціпенів від «злого Ісуса та Путіна»

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема в телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що сатирична газета «Charlie Hebdo» зобразила на обкладинці Зеленського, що заціпенів від «злого Ісуса» та Путіна, який намагається «стримати» Ісуса від нападу на Зеленського. Це — неправда.

У Центрі протидії дезінформації при РНБО кажуть, що такої обкладинки не існує. Фактчекери перейшли на офіційний сайт газети і схожої обкладинки не знайшли. Також невірогідність шпальти підтверджує те, що 05.04.2023 у світ вийшов №1602, а не №1603, як це позначено на фейковій обкладинці.

Пропагандисти систематично поширюють фейки про українських високопосадовців, зокрема Зеленського, з метою дискредитації. У такий спосіб агітпроп використовує тактику висміювання й намагається створити ілюзію, що керівництво України зневажають у Європі. Раніше пропагандисти поширювали повідомлення про фейкові графіті з Зеленським у публічних місцях, фейкові обкладинки журналів тощо.

Викриття Росіяни поширили «українські методички для журналістів» з рекомендаціями як писати про події в Бахмуті

Таку «методичку» поширюють у телеграм-каналах російського сегмента та у пропагандистських ЗМІ. У повідомленнях ідеться, що українським журналістам нібито надали «методички» щодо правильного висвітлення подій на Бахмутському напрямку. Серед наведених «рекомендацій» забороняється «висловлювати сумнів у перемозі ЗСУ» та «позитивно висловлюватися про супротивника».

Утім, такої «методички» не існує. Ганна Маляр — українська політикиня, громадська діячка та заступниця міністра оборони України зазначила, що «методичку» не видають українським журналістам, і що вона несправжня. Політикиня каже, що українському інфопросторі є публічна інформація, тож «її папірцями не потрібно передавати». За словами політикині, в Україні щодня поширюють публічну інформацію щодо поточних подій, зокрема на Бахмутському напрямку. Ганна Маляр наводить у приклад вечірні звернення президента та щоденні публікації від Міноборони чи Генштабу. 

Фейк На обкладинках своїх нещодавніх випусків американський Newsweek та французький FRANC-TIREUR висміяли Зеленського

Пропагандисти поширюють фото, нібито іноземні видання, а саме американський журнал Newsweek та французький журнал FRANC-TIREUR 21 березня вийшли з обкладинками, що висміюють Президента України Володимира Зеленського. Мовляв, зустріч президента Росії та лідера КНР залишила його за бортом геополітичних трендів. Це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики грузинського проєкту MythDetector. Вони зʼясували, що спеціальне видання Newsweek, як це зазначено на фейковій обкладинці, не виходило 21 березня. Ба більше, з цією датою немає і звичайних випусків журналу, як свідчить офіційний сайт американського Newsweek. На сайті FRANC-TIREUR також неможливо знайти обкладинку, яку поширюють пропагандисти.

У такий спосіб агітпроп чинить спроби дискредитувати Президента України та показати, що навіть на Заході нібито розуміють якою геополітичною поразкою став для них візит Сі Цзіньпіня до Москви. Подібна гра з обкладинками є частиною дезінформаційної кампанії, повʼязаної з цим візитом. «Детектор медіа» писав про її головні меседжі, зокрема про те, як Росія намагається подати його як ознаку продуктивного зближення. 

Фейк Сторінку Брітні Спірс в інстаграмі заблокували через пост з підтримкою Росії

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито інстаграм-акаунт американської попзірки Брітні Спірс заблокували за публікацію, у якій вона висловлює підтримку Росії у війні проти України. Мовляв, у такий спосіб і працює американська свобода слова, притісняючи критиків. Це — фейк. 

Згідно зі «скриншотом» посту, за який нібито заблокували акаунт Спірс, співачка «вірить, що висвітлення кризи в Україні у західних медіа має єдину мету — підживлювати війну». Крім того, вона буцімто стверджувала, що вірить у «свободу від Західної гегемонії та капіталістичних олігархів які контролюють [американські] медіа». Наприкінці Спірс нібито сказала, що «Україна бомбила Донбас з квітня 2014 року і НІХТО ні слова не сказав».  

На фейк звернули увагу аналітики проєкту The Insider після його появи на російському телебаченні. Вони зʼясували, що пост не справжній, а свою сторінку в інстаграмі співачка видалила власноруч, що вона робить регулярно. Крім того, про фейковість свідчить те, що жодне популярне американське медіа про шоубізнес (наприклад, TMZ або Entertainment Tonight) не написали про пост. Фейк спростували навіть деякі пропагандистські медіа. 

У такий спосіб російські пропагандисти хочуть переконати у тому, що американські еліти поступово відвертаються від України, а американська свобода слова лицемірна. Мовляв, як американський уряд може допомагати Україні, якщо він сам принижує власних же громадян. Утім у цьому випадку пропагандисти створили фейк, у який навіть вони не повірили. «Детектор медіа» раніше писав і про інші подібні меседжі, наприклад, про те, що українці — нацисти, бо обирають великих собак.

Фейк Камала Гарріс вважає, що «неадекватна поведінка» Джо Байдена — це справа російських спецслужб

Пропагандисти поширюють «скриншот» сайту російськомовної служби «Голосу Америки». На ньому зображена «стаття» про те, що на думку віцепрезидентки США Камали Гарріс «неадекватна поведінка» президента країни Джо Байдена є справою російських спецслужб. Це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики проєкту MythDetector. Вони зʼясували, що фото несправжнє. Крім того, хоч на «скриншоті» посилаються на Agence France-Presse (AFP) як на першоджерело, подібних статтей у них немає. Аналітики також сконтактували з російськомовною редакцією «Голосу Америки», які заперечили існування такої публікації. 

У такий спосіб російські пропагандисти хочуть переконати всіх у тому, що Захід параноїдально звинувачує Росію у всіх своїх помилках, навіть якщо йдеться про «неадекватність» президента. Мовляв, Джо Байден ледь говорить, то як він може вважатися лідером вільного світу? Ця риторика збігається з меседжами, які поширюють прихильники експрезидента Сполучених Штатів Дональда Трампа, що є прихильниками конспірологічних теорій. Саме з ними й «грає» цей фейк. 

Фейк В австрійських торговельних центрах виступають проти залучення до війни в Україні

Пропагандисти поширюють відео, яке нібито зняли в одному із ТЦ Відня. На ньому показують екран телевізора, на якому зображений напис Nicht unser Krieg («Не наша війна») на фоні австрійського прапора. Мовляв, австрійці не хочуть підтримувати Україну. Це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони зʼясували, що на фото із написом присутні сліди невмілого монтажу. Зокрема, пікселі на «екрані» розташовані нерівно та зʼїхали, що є неможливим у реальному екрані. Ба більше, на інших екранах, що зображені на відео, можна побачити рекламу проєкту скорочення відходів у житловому центрі Турмштрассе району Мітте у місті Берлін. Крім того, один із користувачів твіттера зʼясував, що ТЦ, де зробили фото, знаходиться не у Відні, а у Берліні. 

У такий спосіб російські пропагандисти хочуть переконати українців у втомі європейців від війни. Мовляв, австрійці не хочуть допомагати Україні. Втім українська діаспора у Відні активно реалізовує низку проєктів, що користуються високим інтересом серед пересічних австрійців. 

Фейк В Україні продають авто, які Латвія передала у якості гуманітарної допомоги

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито в Україні перепродають латвійські автівки, які передали у якості гуманітарної допомоги. Мовляв, автівки, конфісковані у латвійських пʼяних водіїв, вже можна знайти на авторинках Луцька та Рівного. Автори дописів на цю тему навіть додають «скриншот» з відео, що нібито є доказом правдивості цієї інформації. Це — фейк. 

На нього звернули увагу аналітики проєкту VoxCheck. Вони знайшли у тіктоці відео зі «скриншоту» та зʼясували, що на ньому немає напису «Конфіскат із Латвії». Крім того, автори відео не кажуть, що машини на відео привезли з Латвії та не вказують дату зйомки відео. Акаунт, на якому воно зʼявилось, присвячений автопідбору та оглядам автомобілів.

Аналітики VoxCheck нагадують, що 16 лютого 2023 року Сейм Латвії вирішив конфісковувати автомобілі у водіїв, які їздіть за кермом напідпитку. Вилучені автомобілі передають як гуманітарну допомогу українським військовим. У рамках цієї ініціативи вже передали вісім автівок, а 14 березня Кабмін Латвії ухвалив рішення про передачу ще вісімнадцяти державних автомобілів. 

У такий спосіб російські пропагандисти хочуть звинуватити українців у нехтуванні допомогою та співчуттям іноземців. Мовляв, невдячні українці витрушують усе з європейців для того, щоб потім це перепродати. Із такою ж метою пропагандисти писали і про те, як Україна нібито розікрала європейську гуманітарну допомогою на 342 мільйони євро. 

Фейк Українці створили сайт, який «вигадує» українську мову

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема у твітері. У повідомленнях ідеться, що українці створили «спеціальний сайт» «Словотвір», на якому вигадують нові лексеми до української мови. Автори повідомлень кажуть, що це свідчення того, як українці «вигадують штучну мову». До публікації додають скриншот, де можна побачити «приклади вигаданих лексем».

За кейс взялися фактчекери проєкту VoxCheck, які визначили, що проєкт «Словотвір» добирає власне українські відповідники до слів іншомовного походження, а не «вигадує» їх. На сайті проєкту йдеться: «Словотвір — майданчик для пошуку, обговорення та вибору влучних відповідників до запозичених слів». Він дає людям змогу знайти або запропонувати український відповідник до цих слів. Користувачі можуть проголосувати за той варіант слова, який їм подобається, або прокоментувати ті чи інші відповідники. 

Автори телеграм-каналу обрали слово «лимон». Користувачі справді  дібрали декілька відповідників, які можна використати замість запозиченого. Так, це «кислина», «цитрина», «аломий», «кидра» або «кидро». Однак пропагандисти вирішили, що це вигадані слова й почали стверджувати про існування «штучної мови».

Сучасна українська мова пройшла довгий процес формування та становлення, а не була штучно вигадана та насаджена українцям. Наприклад, першим твором, який був повністю написаний сучасною українською розмовною мовою, стали перші три частини «Енеїди» Івана Котляревського 1798 року. Утім, ще до того часу українська мова вже сформувалася. Це дало їй змогу використати для написання повноцінного твору.

Фейк Росіяни «підбили» танк «Leopard2A5» під Вугледаром

Таку інформацію поширили у соціальних мережах, зокрема у телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що росіяни «підбили» танк «Leopard2A5» за допомогою РПГ-76. Як доказ автори повідомлень додають до публікації світлину нібито російського військового, який цілиться у танк «Leopard2A5». Водночас на формі військового є нашивка з прапором Росії.  Це — брехня. 

За кейс взялися фактчекери проєкту VoxCheck, які дослідили, що насправді на фото зображено ліванського військового та ізраїльський танк «Merkava», а нашивку з російським прапором додали у фоторедакторі. 

Фактчекери вирішили знайти справжнє фото через зворотний пошук зображення за допомогою інструмента TinEye. Серед результатів пошуку є публікація у твітері Збройних сил Лівану, звідки й пропагандисти, ймовірно, взяли фото. 

Раніше аналітики та аналітикині «Детектора медіа» спростували фейк, у якому йшлося, що росіяни нібито знищили перший танк «Leopard» на полі бою.

Фейк Джо Байден отримав синець після падіння зі сходів літака під час візиту до Варшави

Таке повідомлення поширили у соціальних мережах, зокрема у телеграм-каналах, які транслюють прокремлівську риторику. У повідомленнях ідеться, що президент США Джо Байден нібито отримав синець внаслідок падіння на трапі літака під час візиту до Варшави 20 лютого 2023 року. Як доказ автори повідомлень додають світлину з «синцем» на чолі. Це — неправда. 

На кейс звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck, які визначили, що на наведених фото насправді не «синець», а слід від решток попелу, нанесеного священником під час Попільної середи. Водночас Джо Байден не впав зі сходів літака, про що аналітикині та аналітики «Детектора медіа» уже згадували

Як пояснюють фактчекери, 22 лютого 2023 року у Польщі відзначали Попільну середу — перший день Великого посту, тож Байден долучився до святкування. У цей день Джо Байден зупинився в готелі Marriott, де польський священник Веслав Давидовський вранці провів месу. Сам священник зазначив на своїй сторінці у фейсбуку, що він мав честь посипати попелом голову президента США. На лобі президента можна помітити католицький хрест із попелу, який деякі віряни залишають на обличчі до кінця дня. Згодом цього ж дня також відбувся саміт, на фото з якого можна побачити, що слід на чолі від хреста ще залишився.