Spilnota Detector Media

Фейк На Тисі нібито створили стихійний меморіал чоловікам, які загинули при спробі перетину кордону

Російські пропагандисти поширюють зображення, які нібито було зроблено на березі річки Тиса. Мовляв, на них показано стихійний меморіал, який призначений для вшанування пам'яті чоловіків, "розстріляних прикордонниками" під час нелегального перетину кордону України. У воді можна побачити квіти, паперові кораблики, а також написи "Тиса – Стікс" та "Пробачте нас за все". Пропагандисти також стверджують, що ці знимки були опубліковані новинним агентством Reuters. Втім це - неправда.

На кейс звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що попри те, що на зображеннях присутні водяні знаки Reuters, їх не знайдено на вебсайті агентства. Пошук за ім'ям фотографа, яке вказано у дописах із зображеннями, належать ці знімки — Horatiu Negrescu — не дав жодних результатів. Крім того, немає жодних джерел, які підтверджують існування такого "меморіалу". На скриншоті, який поширюють пропагандисти, зазначено, що зображення з річки Тиса були опубліковані на сайті Reuters 26 травня і були включені до рубрики "Фотографії дня". Однак ця рубрика з'являється на сайті лише в будні, а 26 травня було неділею, отже, зображення за цей день не було опубліковано. У понеділок, 27 травня, в рубрику потрапили три знімки з України, які показують наслідки обстрілу Харківщини та дії українських військових. Таким чином, немає достовірних доказів того, що ці фотографії були зроблені біля річки Тиса — ймовірно, зловмисники створили знімки в будь-якому місці та додали логотип агентства Reuters у фотошопі.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати процес мобілізації в Україні та викликати паніку серед місцевого населення. "Детектор медіа" спростовував й інші фейки на цю тему.

Фейк Українських чоловіків старше 18 років нібито не пускають до супермаркетів "АТБ" без військового квитка

У соцмережах поширюють інформацію, буцімто з 1 червня чоловіків старше 18 років без військового квитка не пускають до супермаркетів мережі “АТБ”. Мовляв, про це свідчить оголошення, яке запустили на екранах крамниці у Житомирі. Це повідомлення підхопили й російські пропагандисти. Однак це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту "По той бік новин". Вони з'ясували, що жодних обмежень для відвідування крамниць "АТБ" не запроваджували. Крім того, у своєму спростуванні вони послалися на офіційну заяву "АТБ" щодо фейку:

“Сфабриковане оголошення - чергова спроба низькопробних комунікаторів хайпанути за рахунок бренду на топовій темі. Просимо всіх бути пильними, не вестися на такі провокації та перевіряти інформацію на офіційних інформаційних каналах компанії!” — закликав директор з комунікацій “АТБ” Сергій Демченко.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати процес мобілізації в Україні та викликати паніку серед місцевого населення. "Детектор медіа" спростовував й інші фейки на цю тему.

Фейк Базу даних «Резерв+» нібито продають у даркнеті

У соціальних мережах, зокрема у Threads, поширюють фото, на якому нібито зображені дані зі «злитої» бази даних «Резерв+». Вона містить інформацію про 1 млн людей, і її вже начебто продають на чорному ринку. 

Скриншот VoxCheck

Насправді це ― фотофейк, пишуть фахівці з проєкту VoxCheck. Якщо уважно розглянути скриншот, то можна помітити неточності, що вказують на фейковість «злитої бази даних “Резерв+”». 

Наприклад, у стовпці «військове звання» можна побачити такі звання як «старшина», «прапорщик» та «старший прапорщик», проте їх давно скасували в Україні, з жовтня 2020 року діє інший перелік звань. 

Також «таблиця» містить помилку, де написано «в/с строк служби». Навіть якщо це справді механічна помилка, то українською правильно буде «термін служби». Існують і помилки в оформленні. Наприклад, найменування військової частини вказане по-різному: як разом із приписом «в/ч», так і лише код частини. Деякі прізвища повністю написані великими буквами, тоді як інші — ні. Також помітний різкий перехід між стовпцем з іменами та номерами телефонів. 

Зрештою, за ІПН фактчекери з VoxCheck встановили, що частина осіб у переліку є старшою 60 років, і відповідно, їм не потрібно оновлювати дані, адже з військового обліку їх знято. Це можна перевірити за допомогою Порталу державних послуг та внесенням ідентифікаційного коду з «таблиці». А ще незрозуміло, чому адреси та номери телефонів розмили, адже якщо дані правдиві та вже «злиті» в даркнет, то немає сенсу їх приховувати.

Фото начебто злитої бази даних «Резерв+». Джерело: VoxCheck

Фейк Нібито обкладинка The Economist із ексміністром оборони Росії

Російські телеграм-канали поширюють нібито обкладинку журналу The Economist із зображенням колишнього міністра оборони РФ Сергія Шойгу. На "обкладинці" є заголовок "Останні 120 днів", а у дописі додається, що "остання фаза конфлікту вже почалась". Пропагандисти стверджують, що журнал нібито опублікував матеріал про вирішальні події, які найближчими місяцями призведуть до перемоги Росії. Насправді це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на офіційному сайті журналу в розділі "Усі випуски" немає номера із зображенням Шойгу. Крім того, на обкладинці немає дати публікації. Російські та проросійські ресурси почали поширювати "обкладинку" 14 травня, хоча того дня The Economist не випускав нових номерів. Обкладинки за 4, 11 та 18 травня значно відрізняються від фейкової, а теми в цих випусках не стосуються завершення війни "за 120 днів" чи за будь-який інший термін. У соціальних мережах The Economist також немає цього зображення Шойгу.

Крім того, у фейковому дописі додали посилання на телеграм-канал "The Экономист". Цей канал не є офіційним каналом The Economist, оскільки видання взагалі не має телеграм-каналу. Фейковий канал імітує британське видання, копіюючи його опис та логотип.

Це не перший випадок, коли росіяни використовують західні бренди для поширення дезінформації. Вони беруть назву західного видання, його логотип і через підроблені фото та відео просувають вигідні для Росії наративи. Авторитетність видання надає інформації фіктивної "легітимності" і створює враження, що нібито навіть західні журналісти визнають невідворотність поразки України.

Викриття Масштабна дезінформаційна кампанія Росії з метою дискредитувати проведення евакуації українською владою на Харківщині

Пропагандисти почали широкомасштабну дезінформаційну кампанію у зв'язку з ескалацією бойових дій у Харківській області. Наприклад, через агітпроп було розповсюджено інформацію про те, що на Харківщині нібито не відбувається евакуація місцевого населення з Вовчанська. Мовляв, «нацистські групи використовують мешканців міста як живий щит». Про це пише StopFake.

Пропагандисти стверджують, що «місцеві жителі домовилися з волонтерами, проте нікого не пустили до міста і не випустили з нього». Подібні публікації супроводжуються скриншотом переписки, в якій невідома особа пише, що «ніхто не прибув» і «нас не пускають». Не вказано, про яких саме волонтерів ідеться, а також чиє це листування.

Однак інформація про блокування евакуації харків'ян є неправдивою. Вивіз населення прикордонних населених пунктів триває, і за останні дні з Харківщини було евакуйовано близько 6000 осіб. 13 травня Вовчанськ відвідав голова Харківської обласної адміністрації Олег Синєгубов, контролюючи процес евакуації місцевих мешканців.

Центр протидії дезінформації також відзначив, що мета цієї кампанії полягає у створенні дестабілізаційної ситуації в регіоні та дискредитації Збройних сил України, які активно протистоять російським окупантам на Харківському напрямку.

Фейк В Україні нібито можна купити браслет із молитвою від ТЦК

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито в Україні можна придбати браслети з молитвами, які захищають від територіального центру комплектування (ТЦК). Текст на них закликає до Богородиці, архістратига Михаїла та ангела-охоронця, а також прохання до всіх святих. Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Зворотний пошук за фото показав, що в Україні продаються схожі браслети, але з іншою молитвою — «Отче наш» іспанською.

У тексті правильної молитви не згадуються ТЦК та релігійні фігури, про які йшлося в оманливому описі. Також подібні браслети продаються в російських магазинах, на AliExpress та Alibaba.

Крім того, «текст» на браслетах, імовірно, перекладено з російської мови, адже фраза у пропагандистському тексті «мого улюбленого» українською буде «мого коханого».

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати українську владу та процес мобілізації загалом. «Детектор медіа» неодноразово спростовував й інші фейки проти нього.

Фейк Чоловікам призовного віку нібито треба оновити дані у ТЦК, щоб зняти готівку

Пропагандисти поширюють у соціальних мережах інформацію, поширюється інформації, буцімто чоловікам призовного віку встановлено ліміт на зняття готівки з банкомата у розмірі 100 гривень на день. Мовляв,  для того, щоб зняти більше, необхідно оновити дані у територіальному центрі комплектування (ТЦК). Втім це - фейк.

На нього звернули увагу фахівці StopFake. Вони з’ясували, що Національний банк України дійсно встановив певні обмеження щодо зняття готівки, але ці обмеження стосуються усіх громадян та становлять не більше 100 тисяч гривень на добу. Також в залежності від банку, є певні додаткові обмеження зняття готівки у банкоматі. Наприклад, у «ПриватБанку» можна зняти не більше 20 тисяч гривень за один раз, а для отримання більшої суми необхідно повторити  операцію не раніше ніж за три години. Стосовно видачі готівки чоловікам призовного віку жодної заяви не було. Такого також немає і в новому законі про мобілізацію, прийнятому 16 квітня.

Російська пропаганда створила цей фейк для того, щоб спровокувати паніку серед громадян, зірвати мобілізацію та порушити довіру до влади шляхом створення штучного попиту на готівку. У такий спосіб, пропагандисти намагаються викликати негативні емоції та соціальну напругу. «Детектор медіа» вже неодноразово спростовував й інші російські фейки, які стосуються мобілізації в Україні.

Фейк Бригада ЗСУ нібито використала слова Путіна в своїй рекламі

Пропагандисти звинуватили українських військових у плагіаті. Вони розпочали розповсюджувати інформацію, що Третя окрема штурмова бригада ЗСУ нібито використала у своїй рекрутинговій рекламі слова самопроголошеного президента Росії Володимира Путіна. Публікуючи цю "новину", агітпроп додає фотографію реклами бригади зі словами "Навіщо нам такий світ, якщо там не буде України?" і інтерв'ю Путіна з майже ідентичними словами.

Після поширення цієї інформації StopFake перевірив, чи дійсно одна з бригад ЗСУ взяла слова Путіна для своєї рекламної кампанії. Вони з'ясували, що пропагандисти самі додали "цитату" на рекламі, звинувачуючи українських військових у плагіаті.

Зворотний пошук за зображенням в TinEye показав, що фотографія, яку поширюють пропагандисти, з'явилася в Інтернеті наприкінці квітня 2024 року на французькому новинному сайті France24. На сайті можна побачити, що її зробила кореспондент Reuters Аліна Смутко 23 квітня 2024 року в київському метро. Її оригінал також є в фотобанку Reuters з повним описом. Оригінальна фотографія відрізняється від тієї, яку використовує агітпроп. Цитата Путіна була додана на зображення в фоторедакторі. На оригінальній фотографії видно зовсім інші слова: "Зажигай в Третій штурмовій (Запалюй у Третій штурмовій)".

StopFake також виключив можливість того, що фото, яке використовували пропагандисти, могло випадково засвідчити рекламу в різних місцях київського метро. Якщо порівняти деталі фейкового фото та фото Reuters, то можна переконатися, що це - одне і те ж зображення. Придивившись до стіни на тлі, можна побачити підфарбовані елементи, які розташовані однаково на обох фотографіях.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб показати хибну близькість українців та росіян. Мовляв, ми мислимо однаково і діємо однаково. Однак насправді Україна та Росія є зовсім різними.

Фейк Росіянин нібито шкодує, що отримав громадянство України, бо тепер не може з неї виїхати й буде воювати

Пропагандисти поширюють допис, у якому росіянин нібито висловив свою негативну думку про отримання громадянства України. За його словами, він переконався у своїй помилці, оскільки тепер, маючи український паспорт, він втратив можливість покинути країну і йому загрожує відправка на фронт. Утім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що вперше цей пост з'явився в Х (раніше — Twitter) 19 квітня і був розміщений користувачем @KirriloUA, на акаунті якого можна побачити здебільшого пропагандистські матеріали.

Фотографія, яка була використана в цьому дописі, насправді не належить автору, а взята з відкритих джерел та поширюється вже принаймні з 2020 року. Більш того, в Україні з 1 листопада 2016 року видають тільки ID-карти, а не паспорти у форматі книжечки, як на фото. Бланки останніх виведені з обігу, і тепер отримати паспорт зразка 1994 року можна лише через судовий процес.

Активне поширення цього матеріалу у проросійських медіа свідчить про те, що це може бути частиною організованої пропагандистської кампанії з метою дискредитації України.

Фейк Такер Карлсон нібито повідомив, що Зеленського заарештували

Користувачі соцмереж поширюють знімок екрану, який, нібито показує Такера Карлсона. Мовляв, на ньому повідомляє про захоплення та ув'язнення Президента України Володимира Зеленського. Однак цей знімок є фальсифікацією, створеною з використанням існуючих зображень обох чоловіків.

На нього звернули увагу фактчекери видання Reuters. Представник Карлсона повідомив Reuters, що пости є фейковими і його ім'я та зображення використані без його дозволу.

Знімок екрану з'явився у соціальних мережах з підписом: "СЕНСАЦІЯ! ТАКЕР ВИПУСТИВ ВІДЕО ПРО ЗАТРИМАННЯ ЗЕЛЕНСЬКОГО... ЙОГО ТРАНСПОРТУЮТЬ ДО В'ЯЗНИЦІ "ЧОРНИЙ ДЕЛЬФІН" (РОСІЯ) З ВЕЛИКОЮ КІЛЬКІСТЮ ОХОРОНИ...". Фейковий знімок екрану містить зображення Зеленського, який тримає знак з номером "003856" разом з українським текстом "Голобородько В.П.". Проте це сцена з телесеріалу Зеленського "Слуга народу", яка з'явилася в першому епізоді третього сезону та була завантажена на офіційний YouTube-канал серіалу 9 квітня 2019 року.

Зеленський тоді грав роль Василя Петровича Голобородька від 2015 до 2019 року у серіалі "Слуга народу", де згідно з сюжетом вчитель школи обирається президентом країни. Логотип кінокомпанії Зеленського Kvartal 95 Studio видно на зміненому зображенні у верхньому правому куті. Зображення Карлсона, що розташоване внизу праворуч на фейковому знімку екрану, було взяте з відео, яке було опубліковане його офіційним акаунтом на соціальній мережі Х 6 червня 2023 року. Це відео було першим епізодом нового шоу Карлсона на Х.

Офіс Президента наразі не відповів на запит Reuters щодо коментарів.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб особисто дискредитувати Зеленського, використовуючи авторитетну серед консервативних кіл особу. "Детектор медіа" вже писав про те як Такер Карлсон повторює меседжі російської пропаганди у власному контенті.

Фейк Україну нібито висміяли на вуличному графіті в Ізраїлі

Російські пропагандисти в анонімних телеграм-каналах розповсюджують фото, на якому нібито графіті з вулиць Єрусалиму, де українець зображений у стані бідності у своєму ліжку після того, як єврей нібито відібрав у нього всі гроші. Однак це зображення є підробкою.

На фейк звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що зображення було змінене за допомогою графічного редактора, а розповсюджуються ці фото переважно через російськомовні та деякі англомовні ресурси, що симпатизують Росії.

Вони виконали аналіз на ймовірність редагування за допомогою сервісу FotoForensics. За допомогою аналізу рівня помилок (ELA), який визначає зміни у зображенні шляхом виділення надмірно оброблених частин, вони помітили, що ділянки зображення, де українець без грошей і символіка Ізраїлю на одязі чоловіка, були, ймовірно, додані на зображення після його створення.

Російські телеграм-канали регулярно займаються розповсюдженням подібних випадків дезінформації задля того, щоб показати, що за кордоном нібито втомилися від теми України.

Фейк Deutsche Welle нібито написало про нове графіті у Берліні з відтятими головами Макрона та Зеленського

Пропагандисти поширюють у соцмережах інформацію, посилаючись на німецьке видання Deutsche Welle, нібито в Берліні з'явилося графіті з зображенням відтятих голів президентів України та Франції Володимира Зеленського й Емманюеля Макрона. Згідно з цими повідомленнями, автором роботи нібито є відомий німецький художник Ван Рей. Утім це - фейк.

Журналісти StopFake за допомогою зворотного пошуку зображень у Google виявили, що це фото поширюється виключно через російські анонімні телеграм-канали та сайти, які висловлюють проросійську позицію. Також вони з'ясували, що жодне надійне видання не повідомляло про появу в Берліні такого графіті.

Пропагандисти як підтвердження цієї інформації додають скриншот з новиною, нібито опублікованою на Deutsche Welle. Однак журналісти StopFake не змогли знайти матеріал з такою назвою на сайті видання. На скриншоті зазначено, що його авторкою є журналістка Люсія Шультен (Lucia Schulten), але серед опублікованих нею матеріалів на Deutsche Welle такого немає.

Інформації про це графіті також немає ані на сайті художника Ван Рея, ані в його соціальних мережах. На момент публікації цього тексту представник художника ще не відповів на запит StopFake.

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти хочуть підсилити свій меседж про те, що Європа нібито втомилась від України і не хоче більше її підтримувати. Мовляв, тема України стала токсичною, а всі ті, хто активно підтримують її, теж страждають від неприязні суспільства.

Фейк У Львові нібито не хочуть здавати квартири вихідцям зі сходу України

Російські пропагандисти почали поширювати в соцмережах інформацію, що у Львові місцеві жителі нібито відмовляються здавати житло в оренду внутрішньо переміщеним особам зі сходу країни. У таких повідомленнях пропагандисти додають нібито справжні зображення з українських порталів оголошень про оренду і коментують: «Здається, історія повторюється: у Львові не готові надавати житло біженцям з Харкова та Сум, в деяких випадках вимагаючи з них вдвічі більшу плату. Це розколює єдність народу». Однак це — фейк.

У відповідь на нього організація StopFake провела власне розслідування щодо наявності таких оголошень на українських платформах для пошуку житла. Вони з'ясували, що ця інформація не відповідає реальності.

Пропагандисти публікують скриншоти, приховуючи назви ресурсів і контактні дані орендодавців. Однак StopFake вдалося виявити ці оголошення, перевіривши відомі українські сайти оренди. Одне з них нібито було розміщено на Nedviga-Pro, а друге — на Rieltor.ua, на що вказують однакові фотографії, адреси, ціни та характеристики квартир, а також дизайн вебсайтів. Описи умов оренди у скриншотах пропагандистів і в оголошеннях, які було знайдено на сайтах, різняться. В оригінальних оголошеннях немає жодної згадки про відмову здавати житло мешканцям східної частини України.

StopFake також зв'язався з ріелтором з оголошення на Rieltor.ua, запитавши про можливість оренди квартири людьми з Харкова, і отримав відповідь, що «проблем з цим немає». Щодо оголошення від Nedviga-Pro, щодо нього не зверталися, оскільки квартира вже була здана на момент публікації матеріалу.

Отже, російські пропагандисти взяли справжні оголошення з українських порталів нерухомості і, змінивши їх опис, спробували сфабрикувати черговий фейк, метою якого було дискредитувати Україну та поглибити розкол в суспільстві.

Фейк Іспанський журнал нібито зобразив Зеленського, який «падає стрімко вниз»

У соцмережах поширюють нібито обкладинку іспанського сатиричного журналу El jueves, де зображений Зеленський на американській гірці, що «стрімко скочується вниз», натякаючи так на політичне майбутнє українського президента. Це — неправда. 

У Центрі протидії дезінформації пишуть, що на офіційних сторінках видання в соціальних мережах інформацію про номер з такою обкладинкою не публікували. Причому це був нібито березневий номер №2.398, але тоді вже був опублікований випуск за березень під номером 2.397.

Фейк У приватному листуванні дружини військових нібито розповідають про те, як командування ЗСУ приховує великі втрати та не виплачує кошти родинам загиблих

Пропагандисти поширюють в анонімних телеграм-каналах буцімто справжнє листування між дружинами військовослужбовців Збройних сил України. У цих повідомленнях стверджується, що керівництво ЗСУ нібито приховує реальні втрати серед військових та ухиляється від виплат сім'ям загиблих. Ця інформація є неправдивою.

На неї звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що це «листування» поширюють тільки російські та проросійські телеграм-канали. Тексти повідомлень мають формалізований характер.

З фотографій видно, що повідомлення відправлялись із регулярними інтервалами по одній хвилині, незалежно від довжини тексту. Навряд чи жінка, яка щойно дізналася про смерть свого чоловіка, могла б так точно дотримуватися цих інтервалів у відповідях.

У повідомленнях також трапляється неправильне використання імені Артем. Спочатку одна з дружин називає свого чоловіка цим іменем, потім використовує скорочену форму «Тема», тоді як українською це буде «Тьома», а російською — «Тёма». Отже, можна припустити, що текст було некоректно перекладено з російської.

Тексти цього листування переповнені російськими стереотипами про великі втрати ЗСУ, відсутність виплат, неспроможність командування та заклики до вбивства командирів. Насправді, втрати української сторони значно менші, ніж це висвітлюється в російських медіа. Президент України Володимир Зеленський згадував кількість загиблих — 31 тис. за два роки повномасштабного вторгнення.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати Збройні сили України. "Детектор медіа" спростовував інші подібні фейки, створені проти ЗСУ.

Фейк Посольство України в Таджикистані нібито вербувало бійців для теракту в «Крокус Сіті Холі»

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито Посольство України в Таджикистані розмістило допис із контактами Міжнародного легіону оборони України для залучення громадян Таджикистану до теракту, що нещодавно стався в Москві. Втім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на сайті Легіону за вказаною в дописі адресою проводяться оновлення. Натомість інформація та контакти Міжнародного легіону доступні через іншу вебадресу та в соціальних мережах, де зазначена єдина електронна адреса для звернень. Перевірка через сервіс Hunter підтвердила існування зазначеної електронної пошти, яка не є публічно доступною.

До того ж пропагандистські джерела вказали реальний контактний номер Легіону, який було оновлено разом з адресою сайту. Проте попередні номери телефонів, вказані на старій версії сайту, та номер, зазначений у фальшивому повідомленні, не збігаються з офіційними контактами Посольства України в Таджикистані.

Згідно з українським законодавством, іноземці, які приєднуються до військових формувань України, повинні відповідати певним критеріям, включаючи законне перебування на території країни та відсутність судимостей.

Російська пропаганда використовує подібні вигадки, щоб звинуватити Україну в залученні до терористичного акту, відповідальність за який на себе взяли представники «Ісламської держави». МЗС України рішуче відкидає будь-які звинувачення у причетності до тероризму, підкреслюючи зобов'язання України перед міжнародними антитерористичними конвенціями.

Фейк В одеському супермаркеті нібито повісили фото Зеленського на дошку ганьби

Пропагандисти розповсюджують фото, згідно з яким в одеському супермаркеті на дошці ганьби з фото злодіїв і написом "Вони у нас крадуть!" нібито з'явилася фотографія Президента України Володимира Зеленського. Проте це - фотофейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Після проведення пошуку за ключовими словами вони з'ясували, що фотографія спочатку з'явилася на російському телеграм-каналі. Водночас ніякі українські медіа та соцмережі не розповсюджували цю новину про фото Зеленського у супермаркеті.

Автори фейку не вказали назву магазину, де, як вони стверджують, знаходиться дошка ганьби, тому невідомо, чи справді існує така дошка в одному з супермаркетів Одеси. Синій колір дошки може вказувати на те, що вона може бути в мережі магазинів "АТБ". Однак, представники цієї мережі заявили, що розміщення подібного фото у їхніх магазинах є неможливим.

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти хочуть дискредитувати Зеленського. "Детектор медіа" писав які ще фейки для цього вигадав російський агітпроп.

Фейк У Франції вийшов журнал з обкладинкою, на якій нібито зображений Макрон як «общипаний злий півень»

Пропагандисти поширюють інформацію, нібито французи «насміхаються над своїм Макроном-Наполеоном» і це буцімто підтверджується обкладинкою французького журналу L’Hémicycle, де Макрон зображений як обдертий сердитий півень. Навіть стверджують, що цю обкладинку «гаряче обговорювали» на телеканалі France 24, і наводять фрагмент із телепередачі, де нібито її показали.

Проте справжність цих тверджень є сумнівною, оскільки французький журнал L’Hémicycle ніколи не випускав обкладинки з Макроном у вигляді обдертого півня, а телеканал France 24 ніколи не демонстрував «обдертого півня з головою Макрона» у своєму ефірі. На це звернули увагу фахівці проєкту StopFake.

Вони з'ясували, що L’Hémicycle — це французький незалежний журнал, який виходить щоквартально з аналітикою, інтерв'ю, історіями та розповідями. У соцмережах показано обкладинку L’Hémicycle, де вгорі зазначено «Зима 2023» і номер випуску — 514. На офіційному сайті L’Hémicycle можна побачити останній випуск журналу, який вийшов 20 грудня 2023 року. На ньому також є напис «Зима 2023» зверху справа і номер 514 зліва. Це підтверджує, що йдеться саме про цей конкретний випуск журналу. Проте на справжній обкладинці випуску зображена голова півня як символу Французької Республіки, а не Емманюель Макрон. Та й до того журнал ніколи не виходив з поширюваною пропагандистами обкладинкою.

У програмі на France 24 дійсно показували зимовий номер видання L’Hémicycle, але справжній, з головою півня. Отже, російська пропаганда також змінила відео французького телеканалу, вмонтовуючи в нього фальшиву обкладинку з Макроном.

Пропагандисти знову створили фейк з метою дискредитувати політичних лідерів Євросоюзу — цього разу Емманюеля Макрона. «Детектор медіа» писав, як іще на нещодавні заяви президента Франції відреагував російський агітпроп.

Фейк росіян
Справжня обкладинка

Фейк Зеленський нібито «анонсував» підписання указу про депортацію українських чоловіків, які перебувають за кордоном

У мережі поширюють нібито скриншот допису Володимира Зеленського в Х (колишньому твітері), де він буцімто зробив заяву англійською: «Я підпишу указ, який вимагатиме від усіх західних країн депортувати українських чоловіків, які проживають там, назад в Україну». Це — неправда.

Аналітики VoxCheck узялися за цей кейс і з’ясували, що це сатирична новина. Сторінка, з якої поширили допис в Х, є пародійною та не належить президентові. На справжній сторінці Володимира Зеленського в Х нема такого допису. 

До того ж кольори галочок верифікації в Х в обох акаунтах відрізняються. Так, з 2022 року акаунти політиків та держструктур мають сіру галочку, в акаунта Зеленського вона саме така. Натомість на підробному скриншоті вона синя, такий колір галочки можуть мати користувачі, в яких є підписка на X Premium.

Фейк З нагоди річниці повномасштабного вторгнення Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку нібито показав виставку, де українські військові — «купа відходів»

Пропагандисти в соцмережах поширюють фотографію та відео, які нібито зображують виставку, присвячену другій річниці війни в Україні, в Музеї сучасного мистецтва (MoMA) в Нью-Йорку. Автори цих дописів стверджують, що там відбувалася тематична виставка, де українські військові були представлені як «купка відходів». Фото також показує «історію» в інстаграмі з інформацією, пов'язаною з виставкою під назвою «Heroiam Slava». Втім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці сакартвелського проєкту MythDetector. Вони з'ясували, що насправді на цих відео — виставка митця Вільяма Коббінга і вона не має жодного стосунку до України. В музеї також не проводили жодних виставок із назвою, на яку посилаються пропагандисти.

Фактично відео демонструє проєкт сучасного митця Вільяма Коббінга під назвою «Соціальна речовина», який складається із серії відеоробіт, скульптур та виставок. Основним елементом проєкту є глина, а сам митець у ньому досліджує складні взаємини між людьми, зануреними у безформні купи глини, де керамічні предмети і телевізійні екрани зливаються в одне. У роботах часто зображено людей, частково вкритих масою глини. Коббінг представив цей проєкт у 2023 році і сам поширював відео про нього в соціальних мережах. Ця виставка відбулася не в MoMA в Нью-Йорку, а була проведена в рамках Британського бієнале кераміки в галереї Air Space.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб дискредитувати ЗСУ та створити хибне враження того, що цю дискредитацію підтримують і в західному культурному просторі.

Фейк У Києві нібито перейменують вулицю Чайковського на вулицю Вікторії Нуланд

Російські ЗМІ поширюють інформацію, що в Києві замість вулиці композитора Петра Чайковського тепер буде вулиця, названа на честь заступниці держсекретаря США з політичних питань Вікторії Нуланд. Як доказ агітпроп поширює скриншот нібито ухваленого Київською владою рішення про перейменування вулиці, а сам «документ» датується 5 березня 2024 року. 

Насправді ця інформація не відповідає дійсності. Про це пишуть фактчекери з проєкту StopFake. Київрада не ухвалювала таких рішень, а сам скриншот, імовірно, підроблений, оскільки «документ» на ньому не відповідає усталеним в Україні правилам діловодства. Зокрема, порівнюючи його з аналогічними документами, можна помітити, що деякі пункти переставлені місцями або перефразовані. До того ж прізвище мера написано не «капслоком», як це заведено робити в документах згідно з держстандартами. 

Зрештою, Київрада одне з недавніх рішень щодо перейменування вулиць у місті Києві ухвалила 8 лютого 2024 року. І там немає жодного слова про перейменування вулиці Чайковського. 

Поширюючи цей фейк, агітпроп прагне дискредитувати Київраду на чолі з Віталієм Кличком. Мовляв, українська влада тепер уже робить ідолів із сучасних чиновників США в надії зрештою отримати військову допомогу від цієї країни. Проте це неправда. Раніше ми спростовували інформацію, що США нібито підтвердили «розкрадання» військової допомоги в Україні.

Фейк Французький журнал Charlie Hebdo нібито випустив обкладинку з Олександром Сирським, який сидить посеред убитих військових

Анонімні телеграм-канали поширюють нібито справжню обкладинку нового випуску французького журналу Charlie Hebdo із зображенням Головнокомандувача ЗСУ Олександра Сирського, який сидить серед загиблих українських військових. Це  — брехня. 

У Центрі протидії дезінформації при РНБО розібрали цей кейс і з’ясували, що журналу з такою обкладинкою не існує. Це можна перевірити на офіційному сайті видання. 

Ми неодноразово документували фейки, які стосуються підробних графіті чи обкладинок іноземних журналів / шпальт газет або ж рекламних роликів. У такий спосіб пропагандисти прагнуть показати, що їхню риторику (наприклад, що Зеленського ненавидить увесь світ) також повторюють на Заході. Так у читачів може скластися враження, що громадськість справді незадоволена Україною. І надто, коли автори використовують елементи масової культури, натякаючи, що люди глузують із ситуації в Україні та що український порядок денний для Європи — привід посміятися. 

Фейк Вигадка пропагандистів про "українських партизан" в Одесі, які нібито підірвали потяг із західною допомогою

Пропагандисти поширюють в анонімних телеграм-каналах та на інших соцмережах фотографію з потягом, який нібито підірвали українські партизани через те, що там була "допомога від Заходу". Мовляв, Одеса чинить опір Україні та стає на бік Росії. Втім це - фейк.

На нього звернули увагу фактчекери литовського проєкту 15min. Вони з'ясували, що фотографія є реальною, але катастрофа на ній сталася майже рік тому і саме в Росії - поблизу Брянська. 1 травня 2023 року в Унеченському районі Брянської області Росії після підірвання невідомою вибухівкою з рейок зійшли сім вагонів вантажного потяга. Колишній чиновник системи внутрішніх справ Карнаучов наступного ранку оголосив, що рейки, ймовірно, були підірвані диверсантом. Натомість якщо шукати інформацію про нібито підірваний потяг в Одесі, то її можна знайти лише на російських пропагандистських сайтах та на відповідних акаунтах в соцмережах.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб створити хибне враження того, що на Росію в Україні чекають. Мовляв, люди ненавидять Захід та готові на все задля того, щоб допомогти Росії.

Фейк В Україні нібито створюють батальйон дівчат «Білосніжки»

Російські медіа та користувачі соцмереж поширюють інформацію про те, що в Україні нібито оголосили про формування жіночого батальйону «Білосніжки» в Чернігівській області. Мовляв, він складатиметься з дівчат віком від 16 до 30 років. Такі публікації супроводжуються коментарями, що в Україні немає достатньої кількості людей для бойових дій, тому жінок масово відправляють на фронт. Втім це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту StopFake. Вони з'ясували, що насправді йдеться не про створення жіночого батальйону. Російські пропагандисти взяли фотографії з реальної події — навчання основ використання стрілецької зброї, яке проводили військовослужбовці регіонального управління сил ТрО «Північ» для місцевого населення Чернігівщини, — і представили її в абсолютно іншому, неправдивому контексті. Ці заняття справді проводила 119-та бригада ТрО, але жодного набору, як про це пишуть пропагандисти, на навчаннях не було проведено. Метою зустрічі була підготовка населення до національного опору, який включає в себе і основи тактичної медицини, і правила поводження зі зброєю, й інженерну підготовку.

Поширюючи подібні фейки, пропагандисти хочуть викликати недовіру українського населення до уряду та дискредитувати мобілізацію. «Детектор медіа» раніше вже спростовував фейки щодо процесу мобілізації в Україні.

Фейк Пропагандисти створили чергову фейкову обкладинку журналу Titanic

Пропагандисти поширюють фото нібито з обкладинкою німецького сатиричного журналу Titanic, де зображено Валерія Залужного поряд з тілами загиблих військових. Однак це — фейк.

На нього звернули увагу фахівці проєкту VoxCheck. Вони з'ясували, що на офіційному сайті видання Titanic є архів усіх обкладинок журналу, і там немає згадуваної карикатури. Це підтверджується тим, що жоден з офіційних облікових записів журналу в соціальних мережах не опублікував зазначену обкладинку.

Наприклад, на фейковій обкладинці вказано, що це випуск за лютий 2024 року, проте випуску з такою обкладинкою на сайті журналу немає. Номер за лютий 2024 року зʼявився там 26 січня і має іншу обкладинку.

Пропагандисти поширюють подібні фейки, щоб викликати враження, ніби західний медіапростір не підтримує Україну. «Детектор медіа» спростовував фейкові обкладинки й раніше.