Spilnota Detector Media

Fake A fighter of the Wagner group posted a photo proving that he was on the Polish border

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric have circulated a photograph of a Wagner fighter allegedly standing on the Polish border. It's fake.

The case was investigated by the VoxCheck fact-checker. They determined that the photo had been edited with a photo editor, adding a Wagner chevron and a Russian flag. In fact, the original photo shows a Polish soldier. This fact was determined by the Google reverse. Also, Stanislav Zharyn, the Commissioner of the Polish government for the security of the information space, said that the photo is not real and can be used to spread panic.

Using the relocation of the Wagner group and leader Pryhozhyn to Belarus after an unsuccessful rebellion in Russia, Russian propaganda is trying to sow panic and create pretexts for an attack on Poland. Earlier, we refuted the fake that Poland is asking to open the border with Russia for trade.

Fake Forced mobilization in Ukraine is a special operation of the Kremlin

In the Russian segment of Facebook, they distributed a screenshot of supposedly news from the Deutsche Welle website with the heading “Forced mobilization in Ukrainian regions controlled by Kyiv may be a special operation of the Kremlin”. They also write that such publications are an example of the work of “Western propaganda”, which is trying to whitewash Ukraine and shift responsibility to Russia. It's fake.

The fact-checkers of the StopFake project drew attention to the case. The image has been specially edited to spread misinformation. In fact, there is no such publication either on the Russian version of the Deutsche Welle website or in other languages. The publication published only articles about forced mobilization in the territories occupied by Russia. Olesia Halkina is also listed as the author of the news, but the name of this person cannot be found in open sources.

Thus, Russian propaganda is trying to discredit the West and Western media that allegedly whitewash Ukraine. Like, they also distribute fakes in order to create an image of solid evil in Russia. Earlier, we talked about the manipulation that in Ukraine they created a military uniform for pregnant women in order to send them to the front.

Fake The American edition of Chronicles published a cover about the superiority of Russia over Ukraine in aviation

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric are circulating the alleged cover of the American magazine Chronicles about Russia's superiority over Ukraine in aviation. The picture shows a Russian fighter jet, a ghost hunter, hunting down the Ukrainian ghost of Kyiv. It's fake.

The case was investigated by the VoxCheck fact-checker. There is no issue of the American Chronicles magazine with this cover. The image indicates that this is the August edition, but the Chronicles website, which has covers for every issue of the magazine, does not have such a cover. And the August issue was dedicated to the US elections.

Russian propaganda systematically publishes fake covers of world publications. Thus, propagandists seek to show that their rhetoric is also repeated in the West, and the whole world is laughing at Ukraine, and Russia is winning the war. Earlier, Detector Media refuted the fake that the German magazine Handelsblatt depicted a destroyed Leopard tank on the cover.

Fake Ukrainian military robbed and destroyed a pharmacy in Chasiv Yar

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric spread information that the Ukrainian military had allegedly looted a pharmacy in Chasiv Yar and set it on fire. It seems to be a typical tactic of the Ukrainian army. It's fake.

The case was investigated by the VoxCheck fact-checker. The house depicted in the photo distributed by Russian propaganda was damaged as a result of Russian shelling. Through a reverse Google image search, they determined that the photo was first published by the head of the Donetsk Regional Military Administration, Pavlo Kyrylenko.

On July 26, civilian objects were damaged by enemy shelling, including 2 houses in the Chasiv Yar community. Kyrylenko did not give the address, but the photo posted on the telegram channel shows exactly this pharmacy, which is being distributed by propagandists.

Russian propaganda is using reflection tactics to divert the world's attention from Russia's crimes and blame Ukraine for them. Earlier, we refuted the fake that the Ukrainian military is equipping dungeons for children.

Fake The German edition of Eulenspiegel has published a cover with Volodymyr Zelenskyi and Andrzej Duda

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric distribute the cover of an ostensibly German edition of Eulenspiegel, which depicts Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi and Polish President Andrzej Duda and the text of the Volyn tragedy. It's fake.

The case was investigated by fact-checkers of the Center for Countering Disinformation. They determined that there was no issue with that cover, and that the barcode on the cover was from another issue.

Thus, Russian propaganda is trying to spoil relations between Poland and Ukraine and create the appearance that there is tension between the countries supporting each other. Earlier, Detector Media talked about the manipulation that Poland officially demands an apology from Ukraine because of the Volyn tragedy.

Fake In Kharkiv, they found a place of mass burial of the victims of “black transplantation”

In the American segment of the social network X, formerly known as Twitter, a message with a photo is circulating that during excavations in Kharkiv near Hospital No. 6, corpses without organs, including babies, were found. The head of the All-Ukrainian Federation of Large Families, Tetiana Zakharova, allegedly believes that newborns could be sold to researchers or clinics that inject beauty with stem cells. It's fake.

The fact-checkers of the VoxCheck project investigated this case. A photo circulating on social media shows the exhumation of bodies from a mass grave in Liman in 2022. The material itself was written 14 years ago and is based on quotes from Graham Smith, Moscow correspondent for the Canadian newspaper The Globe and Mail.

Thus, Russian propaganda continues to promote the message that Ukraine is the world leader in “black transplantation”. They justify Russia's actions and accuse the Ukrainian authorities of crimes in order to discredit it and undermine Ukrainians' confidence in it. Earlier, we refuted the fake that Ukrainian battalions kill Ukrainian children and then export their organs under the grain export code.

Fake In New York, they installed an advertising banner with Zelenskyi and the inscription that “he earned more than a Barbie movie”

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that a banner advertising Volodymyr Zelenskyi was installed in New York with the inscription: “I made 10 times more than a Barbie movie”. The authors add photo evidence to the messages. It is not true.

Fact-checkers of the Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council determined that such a banner does not exist. The propagandists used a real photo of the banner and put a photo of Zelenskyi on it. Specialists of the Consulate General of Ukraine in New York confirmed to fact-checkers that the banner about Zelenskyi is not real, and explained what is now depicted on it: an advertisement for the Lord of the Rings and the Harry Potter Exhibition.

Thus, propagandists seek to show that their rhetoric is also repeated in the West, so that people get the impression that the whole world is opposed to Ukraine and supports Russia.

Fake The gas supply company Naftogaz offers its subscribers a discount on services if they provide information about “deviators of the political regime”

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. The reports say that recently, on utility bills from the gas supply company Naftogaz, users found an inscription on the provision of a discount. As the authors explain, one can get a discount if they provide the company with information about collaborators and deviators. Photos of receipts are added to publications. It's a lie.

The fact-checkers of the Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council took up this case and found out that the photo was edited using Photoshop since the original photo of the receipt was superimposed with the text about the provision of a discount. However, in original receipts such an inscription does not exist.

By spreading this fake, the authors are trying to show that Ukraine is allegedly in complete disarray, because civilians are asked to catch collaborators and deviators of the political regime “at any cost”. Moreover, propagandists are hinting that there are many people who are against the political regime of Ukraine, and as if most people are cooperating with Russia, where the situation is “the best”.

Fake The French edition of Charlie Hebdo published a cover with Volodymyr Zelenskyi against the background of the burning Crimean bridge

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric are circulating a cover allegedly published by the French satirical publication Charlie Hebdo depicting Volodymyr Zelenskyi against the backdrop of the burning Crimean bridge. It's fake.

The fact-checkers of the VoxCheck project drew attention to the case. No issue of Charlie Hebdo had such a cover. On the fake cover it is indicated that this is a special issue of July 18, 2023, the number of which is 1579. The publication’s website has an archive of all issues, so the fact-checkers found the magazine under the number 1579. It was released on October 26, 2022 and had a different cover.

Russian propaganda systematically distributes fake covers of famous foreign publications. Thus, Russian propagandists are trying to laugh at Volodymyr Zelenskyi and show that the President of Ukraine is not respected all over the world. Earlier, we refuted the fake that the American magazine The Nation dedicated a cover to Zelenskyi calling him an “evil boy”.

Fake In Ukraine, they sell an Orthodox book, according to which killing Russians is not a sin

Propagandists spread through anonymous telegram channels with pro-Russian rhetoric a photo of the book “War and the Bible”, where one of the chapters is allegedly called “Killing Russians is not a sin”. However, this is fake.

Analysts of the VoxCheck project drew attention to it. They found out that the book is being sold at the Kovcheh online store. On his website one can find its content, where there is no section “Killing Russians is not a sin”. The section on page 67 is actually titled “Who will win the future war”, which contradicts the image that the posters are spreading.

By spreading such fakes, propagandists want to justify Russia's actions and accuse Ukrainians of “blasphemy” and desecration of religion. They say that the Ukrainian authorities oppress the real sincere faith and adjust it to suit their political goals. Detector Media also wrote about other examples of the use of this message, in particular, about a fake with blackened crosses in the Kyiv-Pechersk Lavra.

Fake On its cover, humorous magazine Charlie Hebdo depicted “enraged” Ukrainian saber fencer Olha Kharlan

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that French satirical weekly magazine Charlie Hebdo recently allegedly featured an illustration on its cover of the recent situation at the World Fencing Championships in Milan. Then the Ukrainian saber fencer Olha Kharlan refused to shake hands with the losing rival from Russia. In the messages they add that the authors ridiculed the act of the Ukrainian athlete. It is not true.

Fact-checkers of the StopFake project investigated this case and determined that such a cover does not exist. According to the archive, there is no magazine with this cover on the official website. At the same time, the false cover was made using Photoshop.

Thus propagandists seek to show that their rhetoric is also being repeated in the West. So readers can get the impression that the whole world is opposed to Ukraine and supports Russia.

Fake Indian magazine Ananda Vikatan featured Zelenskyi on the cover as a Hobbit character in The Lord of the Rings

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that an Indian magazine recently ran a cover featuring Volodymyr Zelenskyi as Lord of the Rings character Gollum the Hobbit. Also on the cover there is an inscription: “No ring can help hide the truth”. It is not true.

Fact-checkers of the Center for Countering Disinformation investigated this case and found that such a cover does not exist. The fake cover states that it is scheduled for release on August 2, 2023. The announced magazine has a completely different cover as the official website of the magazine published the announcement of the magazine. 

Thus propagandists seek to show that their rhetoric is also being repeated in the West. So readers may get the impression that the whole world is opposed to Ukraine.

Fake The Nation, the American edition, published a cover with Volodymyr Zelenskyi who keeps leopards on leashes

In the Georgian and Russian segments of Facebook, an alleged cover of the American edition of The Nation is being distributed, in which Volodymyr Zelenskyi holds three frightened leopards on leashes, mines lie next to them, and a little further under a tree there are Russian military men in helmets with the letter “Z”. The leopards allegedly personify the Leopard tanks handed over to Ukraine, which seem to be unable to break through the Russian defense line. It's fake.

The fact-checkers of the Myth Detector project drew attention to the case. They determined that The Nation had never published such a cover. Moreover, fact-checkers contacted the publication, where they confirmed that such a cartoon was not published in any issue of the magazine.

Russian propagandists systematically distribute fake covers of foreign publications. Thus, they are trying to ridicule Volodymyr Zelenskyi and the Ukrainian authorities and show that the West does not support Ukraine. Earlier, we refuted the fake that the humorous magazine LeMan depicted Zelenskyi on the cover, who was tied to a pole with burning military equipment.

Fake CIA declassifies document alleging that Stepan Bandera was a spy for Adolf Hitler

Users of the American segment of Facebook and Twitter are spreading a screenshot and a link to a document allegedly declassified by the CIA. It states that the Ukrainian hero Stepan Bandera was allegedly “a professional spy for Hitler, known as Consul II”. It's fake.

The fact-checkers of the Reuters media drew attention to the case. The US Central Intelligence Agency (CIA) posted on its website a translation of a Russian-language article from the magazine. And users of Facebook and Twitter mistakenly perceived the text as data from the CIA itself. Also, some of the correspondents shared a cropped screenshot, where the part that identifies the document as a translation is not visible.

In fact, the source of this article about Bandera as a spy for Hitler is the 1951 issue of the periodical Socialist Visnyk (Herald), which was published by the Mensheviks abroad.

Russian propaganda systematically promotes fakes about Stepan Bandera to convince the whole world that Ukrainians are Nazis. This discredits Ukraine and the Ukrainian authorities. Earlier, Detector Media refuted the fake that Ukraine allegedly hides a real photo of Stepan Bandera with the German leadership.

Fake Graffiti depicting Zelenskyi hanging from a gallows created in The Hague

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. In the Dutch city of The Hague, someone drew graffiti depicting Zelenskyi hanging from a gallows, reports say. Like, the whole world wants to get rid of him. The authors add that this was done, they say, by Polish male and female artists. It is not true.

The German fact-checkers of the Correctiv project worked through the case and found out  that such graffiti does not exist. First, they analyzed the area of The Hague and found that the street depicted in the graffiti does not exist in this city. This was determined by using the location of paving stones, trees and other markers. Subsequently, they found out that the photo shows a Swiss city, not far from Zurich.

So the fact-checkers approached the local building authority to see if such graffiti existed in the Swiss city. There, the fact-checkers were told that such graffiti did not exist. Most likely, the photo was created using Photoshop.

Fake During his visit to the Czech Republic, Volodymyr Zelenskyi “adjusted the Ukrainian symbols with his shoe”

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that during a visit to the Czech Republic, Zelenskyi “adjusted Ukrainian symbols with his shoe”. As proof, the authors add a freeze frame from the Czech media video. It's a lie.

The fact-checkers of the StopFake project investigated the case and found out that Volodymyr Zelenskyi did not fix Ukrainian symbols with his foot. And the freeze frame does not reflect what actually happened. On July 7, Zelenskyi, together with Czech Prime Minister Petr Fiala, laid flowers at the Velvet Revolution Memorial in Prague. The event was filmed by many Czech media. The authors stopped the video at the moment when Zelenskyi approached the Memorial and his toe was raised. Subsequently, from that moment they took a screenshot and passed it off as Zelensky's “careless attitude” to Ukrainian symbols.

However, the President simply came close to the monument and laid flowers. Then he immediately got up and walked away from the monument. He did not make any additional movements with his foot.

Fake The humorous magazine LeMan depicted Zelenskyi on the cover, he is tied to a pole with burning military equipment

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that a Turkish humor magazine recently published a cover featuring Volodymyr Zelenskyi tied to a pole with burning military equipment. Also, on the cover was an inscription, as if Zelenskyi was exclaiming it: “How great that we will soon be in NATO!”. It is not true.

Fact-checkers of the Center for Countering Disinformation investigated this case and found that such a cover does not exist. On the fake cover it is indicated that this is the 26th issue of 2023 (2023 \ 26). Although this number belongs to another cover, released on July 12th.

Thus propagandists seek to show that their rhetoric is also being repeated in the West. So readers may get the impression that the whole world is opposed to Ukraine.

Fake The German edition of Handelsblatt distributed the cover with Volodymyr Zelenskyi who cannot get into the NATO door

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric distribute the cover of the German satirical publication Handelsblatt featuring Volodymyr Zelenskyi. The President of Ukraine goes to the doors, on which the NATO emblem is painted. The propagandists are promoting the message that Ukraine will never get there. It's fake.

The case was investigated by fact-checkers of the Center for Counteracting Disinformation. There is no such cover on the official website of the newspaper. The barcode marked on the issue with Volodymyr Zelenskyi belongs to another issue. Moreover, this issue allegedly came out as number 134, but no such issue exists.

Russian propaganda systematically distributes fake covers of foreign magazines and newspapers. Thus, Russian propagandists seek to show that the West does not really support Ukraine, does not respect and ridicule Zelenskyi, and the Ukrainian agenda is a good reason to laugh. Earlier, Detector Media denied the fake that the American magazine The Nation dedicated the cover to Zelenskyi calling him an “evil boy”.

Fake Courrier international magazine published a cover with Zelenskyi and Macron

Propagandists on social networks spread information that President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi and President of France Emmanuel Macron are allegedly depicted on the cover of the new edition of the French weekly Courrier international. In particular, it shows Macron pumping out a woman with the words: “Stop the riots! My wife has heart problems”.  Zelenskyi seems to be saying: “Stop the riots! All the money will go to repairs, but it has to help Ukraine”. It's fake.

Specialists in the VoxCheck project drew attention to it. They could not find a similar cover either in the publication's social networks or on its website. Although the propagandist's publications list the issue number of 1705, in fact this number of the magazine had a cover titled “France: The Roots of Wrath”. Courrier international is a French weekly that translates and publishes fragments of articles from foreign publications, websites, blogs and newspapers. Its website, according to VoxCheck analysts, has a “War in Ukraine” section, where the publication condemns Russian aggression against Ukraine and ridicules the Russian leadership.

By spreading such fakes, propagandists regularly try to convince everyone that the foreign audience and the media community are no longer on the side of Ukraine and openly oppose it. Detector Media has repeatedly denied such “covers”, as recently in the case of the humor magazine Humor Times.

Fake On its cover, Humor Times comic magazine featured Zelenskyi being beaten

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say the humor magazine recently ran a cover featuring Volodymyr Zelenskyi being punched in a boxing ring. Allegedly, Elon Musk and Mark Zuckerberg do this. It is not true.

Fact-checkers of the Center for Countering Disinformation investigated this case and found out  that such a cover does not exist. They explained that on the official website of the publication, the last available issue came out at number 375. And the number 376 is indicated on the fake cover.

Thus propagandists seek to show that their rhetoric is also being repeated in the West. So readers can get the impression that the whole world is opposed to Ukraine.

Fake Humor Times comic magazine portrayed the Simpsons family outraged by Ukraine

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that the humor magazine recently published a cover featuring the Simpsons family who were left without a sofa because it “went to the needs of Ukraine”. It is not true.

Fact-checkers of the VoxCheck project investigated this case and found that such a cover does not exist. The fact checkers explained that the fake cover indicated that this was an issue for May 2023. However, neither on the website of the publication, nor on the official pages in social networks there is a photo with such a cover.

Thus propagandists seek to show that their rhetoric is also being repeated in the West. So readers may get the impression that the whole world is opposed to Ukraine.

Fake El jueves, Spanish magazine, published a cover with Greta Thunberg scolding Volodymyr Zelenskyi

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric are distributing the cover of the allegedly Spanish satirical magazine El jueves, which depicts Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi and eco-activist Greta Thunberg. Thunberg scolds Zelenskyi because of the large number of losses during the counteroffensive. It's fake.

The case drew the attention of experts from the Center for Counteracting Disinformation. On the official pages of El jueves in social networks, it is impossible to find an issue with such a cover. The cover of the latest issue of the magazine, published on June 28 under No. 2.389 - 03, depicts Russian President Putin and the leader of the Wagner group  Pryhozhyn.

By ridiculing the President of Ukraine, Russian propaganda is trying to show that he is despised in the West. Also, Russian propagandists seek to sow panic among Ukrainians because of the counteroffensive, which is allegedly laughed at in Europe. Earlier, Detector Media denied the fake that El jueves magazine published a cover on which the Ukrainian military refused to counteroffensive.

Fake Through the streets of London, NATO Secretary General Jens Stoltenberg walked naked

Anonymous telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric circulate a photo of a naked man on the streets of London and pass him off as NATO Secretary General Jens Stoltenberg. It's fake.

The fact-checkers of the VoxCheck project drew attention to the case. The Daily Mail did indeed publish a photo of a naked man in London and indicated that it was taken on June 27. However, there is no mention anywhere that this is Jens Stoltenberg. In the photo itself, it is also noticeable that it is not him. Moreover, on June 27, the NATO Secretary General was at a conference in The Hague.

Thus, Russian propagandists are trying to ridicule the NATO Secretary General and discredit him. Earlier, Detector Media denied the fake that Biden has three arms.

Fake In the Ivano-Frankivsk region, it was forbidden to hospitalize those liable for military service without the consent of the territorial recruitment centers

Such information was disseminated in the social networks of the Ukrainian segment. Reports say that in the Ivano-Frankivsk region on June 13, 2023, the hospitalization of men aged 18 to 59 was allegedly temporarily stopped without the consent of the Territorial recruitment and social support center. The authors add to the publications a photo of an Extract about the decision of the Ivano-Frankivsk Regional State Administration to ban hospitalization. It is not true.

The fact-checkers of the VoxCheck project took up this case and found out that the regional council did not make such a decision. This was announced by the Deputy Chairman of the Ivano-Frankivsk Regional State Administration Vitalii Ilchyshyn. However, such a decision was actually considered the day before at the initiative of the Regional territorial center of recruitment and social support. They explained that those liable for military service, whom the military medical commission recognized as fit for service, may try to get to the hospital, declaring a “sudden” deterioration in their condition.

The chairman of the Ivano-Frankivsk Regional State Administration noted that in this way people can avoid mobilization. The Extract itself, the photo of which was distributed on social networks, was not found by fact-checkers. They wrote that there were no relevant instructions on the official website of the Ivano-Frankivsk Regional State Administration. The photo of the Extract was previously distributed by telegram channels and media of the Ukrainian segment, although it is not on the official pages.

Fake The American magazine The Notion dedicated the cover to Zelenskyi calling him an “evil boy”

Such information was disseminated in social networks, in particular, on telegram channels broadcasting pro-Kremlin rhetoric. Reports say that an American magazine recently ran a cover featuring Zelenskyi and journalists called him an “evil boy”. And against the background of the President, TV screens are shown, where they broadcast news about the sunken bathyscaphe. The authors of the publications add that Zelenskyi is allegedly evil, because all attention is not focused on his figure. It is not true.

Specialists of the Center for Countering Disinformation investigated this case and found that such a cover does not exist. The fact checkers explained that this magazine is a two-week edition and the last available issue went on sale on June 26, 2023. The next issue will be released on the 3rd. Actually, on the fake cover, the date of the issue is June 26 - May 3, 2023. For this date there is a completely different, real cover.

Thus, propagandists seek to show that their rhetoric (for example, that Volodymyr Zelenskyi is worthless and incompetent) is also repeated in the West. So, readers may get the impression that the whole world is opposed to Ukraine.