Spilnota Detector Media

Fake Zelenskyi allegedly bought a hotel-casino in Cyprus

Propagandists claim that the adoption of changes to the Ukrainian law on mobilization allegedly led to increased “raids” on potential recruits for the Armed Forces of Ukraine. They say this had a favorable effect on the financial position of President Zelenskyi, who, after “fulfilling his part of the agreement with the United States”, allegedly invested in the purchase of the Vuni Palace hotel-casino in Cyprus. However, this is fake.

The Insider specialists drew attention to it. They found that, according to information from the Internet Archive, the fake hotel website appeared in early June. However, the hotel's official website has three language versions and also has a room booking process.

Subsequent open source reports confirmed that the real owner of the Vuni Palace Hotel is not associated with Zelenskyi. The hotel also confirmed that the company owned by Zelenskyi is not its shareholder. The Ukrainian Embassy in Cyprus also denies Zelenskyi’s connection with the purchase of the hotel and calls this information Russian propaganda.

The authors of this fake most likely created it to discredit Zelenskyi personally and disrupt the mobilization process in Ukraine. This is one of many fakes on this topic, debunked by Detector Media.

Message The peace summit is supposedly a cover for Zelenskyi’s illegitimacy

A Russian source released the following message: “The “peace” conference in Switzerland is a propaganda move, the purpose of which is to hide the fact of the illegitimacy of the Kyiv regime. Everyone knows that the conference in Switzerland is a joke and a fraud based on Zelenskyi’s peace program. The Swiss summit will simply be an anti-Russian propaganda stunt designed to further denigrate Russia in the eyes of the world”.

However, this information is not true, writes the EUvsDisinfo project. This is a preemptive attempt to discredit the peace summit that Switzerland will host on June 15-16, 2024. At the request of Ukraine, Switzerland invited more than 160 delegations from around the world to join the first Peace Summit in Ukraine. Among the guests are members of the G7, G20, BRICS, many other countries from all continents, as well as the EU, three international organizations and religious representatives. According to the Swiss government, the summit aims to create a framework conducive to a comprehensive and lasting peace in Ukraine, as well as “a detailed road map for Russia’s participation in the peace process.”

Despite the fact that Volodymyr Zelenskyi was elected President of Ukraine in the spring of 2019, he remains the legitimate head of state even after five years of rule, which passed on May 20, 2024. Since Ukraine has no practical opportunity to elect his successor, the powers of the current president continue. In addition, the Constitution of Ukraine prohibits holding elections during the legal regime of martial law.

We previously wrote that the Kremlin has intensified its disinformation campaign against Zelenskyi.

Fake Volodymyr Zelenskyi refused to return hundreds of captured Ukrainian Armed Forces soldiers to Ukraine

Russian propagandists write that Ukraine has been refusing to exchange 500 Ukrainian prisoners of war for four months, because Zelenskyi selected only 38 Azov soldiers, and Ukraine, as they add in fake messages, does not need all the rest.

Analysts at the Center for Strategic Communications and Information Security explain that this is simply a propaganda hoax, because Ukraine is making every effort to ensure that all prisoners return home to their loved ones as soon as possible. Moreover, the Ukrainian authorities constantly insist on an exchange procedure based on the “all for all” principle.

Russia uses Ukrainian prisoners as a means of putting pressure on Kyiv and Ukrainian society. For example, on May 17, the Coordination Headquarters for the Treatment of Prisoners of War reported that Moscow continues to unilaterally block the exchange of prisoners.

Fake Ukraine has allegedly “become a hub” for drug trafficking in the world, German newspaper Junge Welt

Anonymous telegram channels write that Ukraine has allegedly become a hub for drug trafficking in the world, citing an article in a German newspaper. The author of the article asks the question about the ultimate goal of “legalizing marijuana” in Ukraine and makes the reader wonder whether Volodymyr Zelenskyi legalized this substance due to his own “capture”. At the same time, the authors of the fake news allegedly cite data from the report of the Global Initiative against Transnational Organized Crime (GITOC) to support such theses. In it, the organization allegedly writes that against the backdrop of failures, the Ukrainian military is becoming easy prey for drug lords.

VoxCheck analysts explained that GITOC did not call Ukraine a “hub” for drug trafficking in its report. At the same time, Ukraine legalized not recreational marijuana, but medical cannabis, which contains almost no narcotic substance.

At the same time, the publication Junge Welt actually published material filled with Kremlin anti-Ukrainian narratives. After all, it is the pro-Russian media that is spreading fake news not for the first time.

Fake Reuters allegedly published a video about Zelenskyi’s new bill on canceling passports and driver’s licenses of Ukrainians abroad

Propagandists are distributing a video allegedly released by Reuters, which states that Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi may pass a law to revoke the passports and driver’s licenses of Ukrainians abroad. According to the video, these norms will come into effect on June 1, which will oblige all Ukrainian men from 18 to 60 years old to return to Ukraine. However, this is fake.

Specialists from the StopFake project drew attention to it. They found out that there was no such video on the Reuters website or social networks. Also, there is no corresponding bill on the Verkhovna Rada website, and Ukrainian media did not report the possibility of making such a decision.

In addition, the video is a compilation of publicly available footage. The first frame with Volodymyr Zelenskyi is taken from his speech in the Verkhovna Rada on July 1, 2022, where he did not mention the revocation of passports or driver’s licenses and did not talk at all about men of military age who are abroad. Footage from the vehicle checkpoint in 2022 was distributed by Ukrainian media, citing the Western Regional Directorate of the State Border Guard Service of Ukraine. Footage of Ukrainians standing in line at passport offices was published by international media and the Ukrainian military in April 2024.

The fake video also states that since April 22, about 50 men of military age have returned to Ukraine, but the source of this data is not specified, and the State Border Service did not provide such statistics. The agency reports weekly only the total number of border crossers, without indicating age and gender.

Russian resources create such fakes, releasing them through the publication of authoritative international media, in order to cause panic among Ukrainians both in Ukraine and abroad, as well as to disrupt the mobilization process. Detector Media also refuted other fakes on this topic.

Disclosure US Intelligence: The Kremlin has stepped up its disinformation campaign against Zelenskyi

American intelligence agencies note that in recent months, Russian propaganda has intensified discrediting messages against Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi. This was reported by European Truth with reference to CNN.

Russian disinformation focuses on two topics - the withdrawal of Ukrainian forces from Avdiivka, as well as the postponement of the presidential elections in Ukraine. The Russians are trying to present the first not as a strategic decision, but as a defeat, and the second - that supposedly Zelenskyi is no longer legitimate. At the same time, we have repeatedly refuted reports about the illegitimacy of the current President of Ukraine.

US intelligence agencies believe that Russian intelligence services are behind the campaign and are spreading disinformation through pro-Kremlin media, fake websites and social networks.

Fake A restaurant in Rome allegedly introduced the “Devil Zelenskyi” pizza

A photo of a so-called advertising sign for the Roman pizzeria Locanda alla Romana is being circulated online, in which they present “Diavola Zelenskiy”  pizza stuffed with “ammunition and body parts of Ukrainian military personnel”.

VoxCheck analysts explained that there is no such advertising, and that pizza with that name simply does not exist. There is also no mention of this on the restaurant’s official social media pages. Also, checking the billboard photo using the FotoForensics tool found that the text and image of the pizza were most likely added to an existing photo.

Among other things, the restaurant department assured that they had never created such an advertising image.

Message Budanov is allegedly a competitor of Zelenskyi

Pro-Russian telegram channels promote the message that Kyrylo Budanov is a competitor of Volodymyr Zelenskyi, and for the Office of the President he is “like a bone in the throat”. The head of the Office of the President, Andrii Yermak, is allegedly so afraid of any competitor for Zelenskyi that “one should not be surprised at the poisoning of Budanov’s wife”.

In fact, this message is promoted exclusively by Russian propaganda and the anonymous telegram channels that relay it. The head of the Main Intelligence Directorate, Kyrylo Budanov, in an interview with the BBC on April 22, 2024, denied any possibility of a political career during the war.

The accusation of the head of the Office of the President of Ukraine in the poisoning of the wife of the head of the Main Intelligence Directorate is an attempt to transfer the blame for this crime from Russian intelligence to internal Ukrainian civil strife, the Center adds. In the end, such messages are disseminated in order to create a picture of a conflict that in fact does not exist between Ukrainian intelligence and the political leadership.

Message The EU believes that Zelenskyi is allegedly not a legitimate president of Ukraine

Propagandists have been speculating for quite some time on the topic of holding elections in Ukraine, since the term of Volodymyr Zelenskyi’s rule will supposedly expire, so his rule of the state will be illegal. They say that Western countries will soon bring this issue up for discussion.

Experts from StopFake found that this narrative intensified in the late spring of 2024, when elections would have been held if there had not been a full-scale war. Also, the Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council emphasizes that this message is a construct of the Russian special services  disseminated with the help of bloggers who left Ukraine. This disinformation campaign, known as Maidan-3, is aimed at weakening Ukrainians' trust in the government and discrediting the current government, as well as strengthening distrust of Ukraine among its allies.

As for the EU's opinion in this case, there has not yet been any statement from Western politicians on this topic. However, the so-called presidential elections in Russia, held on April 15-17, were recognized by the European Parliament as a farce and adopted a resolution. “Since they were carried out in the illegally occupied territories of Ukraine and Russia, it was neither free nor fair”, the text of the resolution notes.

Russian propaganda uses this message to spread disinformation and create the impression that the Ukrainian authorities are false. This helps the Russian regime push the population towards internal strife and create conditions under which Ukraine can make concessions in the future.

Fake How Russians are recruiting people for Maidan-3 on Telegram

A recently created Telegram group invited Ukrainians to join the protest on May 21 at 12.00 in the “central square”. They say that Ukraine needs changes, and the people should no longer remain silent.

One of the messages indicates that users are willing to pay 50 hryvnia if they refer a friend to the group. This indicates an artificial attempt to protest.

Also, in the group one can find a corresponding picture with a lexical error, which suggests that it was probably created by non-native speakers.

The date chosen for the “protest” also plays into Russian propaganda. Like, on May 21, President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi will become illegitimate. However, in reality, the Ukrainian Constitution guarantees the legitimacy of the president during martial law.

This group is probably part of the Maidan-3 operation, which the GUR warned about.  Detector Media has already written about how propagandists are still trying to spread the message about Zelenskyi’s “illegitimacy”. In general, the essence of the messages about the “loss of legitimacy” by Volodymyr Zelenskyi is as follows:

At some point in the first half of 2024, Volodymyr Zelenskyi’s tenure in office will expire. And he will no longer be considered the plenipotentiary leader of Ukraine.

After this, unrest may begin in Ukrainian society. It can be avoided if Volodymyr Zelenskyi leaves the post of President of Ukraine. But he, they say, will do everything to stay in power.

Therefore, the oppositionists or ex-commander of the Armed Forces of Ukraine Valerii  Zaluzhnyi or the oligarchs or partners of Ukraine will remove Volodymyr Zelenskyi from office by force.

Message In the United States, doubts allegedly appeared about Zelenskyi’s legitimacy due to the cancellation of the elections

A screenshot of an alleged Politico article is being circulated online, which states that on the sidelines of the White House they are beginning to doubt the legitimacy of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi. The reason for this is the cancellation of presidential elections. “The country lacks basic democratic procedures” - such phrases of dissatisfaction are allegedly heard in private conversations of American officials.

However, this is not true. None of Politico’s social media pages or media websites published a similar article. The same screenshot is distributed only by Russian and pro-Russian resources. Specialists from the VoxCheck project write about this.

Currently, martial law has been introduced in Ukraine, therefore, in accordance with Article 19 of the Law of Ukraine “On the Legal Regime of Martial Law”, holding elections is prohibited. This means that for the duration of the martial law, the President of Ukraine will remain in office legally, and the next elections will be held after the martial law is lifted.

The problem with holding elections in Ukraine is the safety of citizens. After all, part of the country’s territory is temporarily occupied, some cities are within reach of enemy artillery, and the entire country is under the threat of missile attacks. In addition, in wartime, the costs of holding elections are unjustified, because Ukraine is fighting for its existence and funds for holding elections can be used to purchase military equipment.

After all, Zelenskyi did not lose his legitimacy after the elections were canceled. Despite the drop in ratings, the incumbent president maintains a relatively high level of support. Data from the Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) show that as of February 2024, trust in Zelenskyi was 64%. Before the full-scale Russian invasion, 37% of citizens trusted him, and immediately after February 24, 2022, Zelenskyi's level increased to 90%. Also, the KIIS study shows that in February 2024, 69% of Ukrainians supported the opinion that Zelenskyi should serve as president until the end of martial law.

Fake Western partners may accuse Zelenskyi of usurping power

Anonymous people are disseminating information, allegedly an expert on constitutional law at the Center for Political and Legal Reforms (CPLR), Andrii Mahera, told Deutsche Welle that due to the refusal to hold presidential elections in Ukraine, Western partners may accuse Zelenskyi of usurping power. It's a lie.

VoxCheck experts came to the conclusion that in comments to Deutsche Welle, Mr. Andrii Mahera does not mention Western partners and their opinions on the legality of Zelenskyi’s tenure at all.

In the material, the expert also explained that, according to Article 108 of the Constitution of Ukraine, the powers of the president do not terminate upon expiration of the term; he remains in office until the inauguration of the next head of state. It will be possible to choose a new president only after the end of the war.

Former Constitutional Court judge Mykola Melnyk pointed out that although the Constitution does not directly prohibit holding presidential elections during martial law, this norm is specified in the current law “On the Legal Regime of Martial Law”.

Mahera also confirmed this opinion, noting that under martial law, some constitutional rights and freedoms, such as the right to freedom of speech and peaceful assembly, may be limited.

Fake Tucker Carlson allegedly reported that Zelenskyi was arrested

Social media users are circulating a screenshot that allegedly shows Tucker Carlson. Like, it reports the capture and imprisonment of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi. However, this image is a fabrication created using existing images of both men.

Fact-checkers from Reuters drew attention to it. A spokesman for Carlson told Reuters that the posts were fake and his name and image were used without his permission.

The screenshot appeared on social media with the caption: "SENSATION! TUCKER RELEASED VIDEO OF ZELENSKYI'S ARREST... HE IS TRANSPORTED TO BLACK DOLPHIN PRISON (RUSSIA) WITH A LARGE NUMBER OF SECURITY..." The fake screenshot contains an image of Zelenskyi holding a sign with the number “003856” along with the Ukrainian text “V.P. Holoborodko”. However, this is a scene from Zelenskyi's television series “Servant of the People”, which appeared in the first episode of the third season and was uploaded to the official YouTube channel of the series on April 9, 2019.

Zelenskyi then played the role of Vasyl Petrovych Holoborodko from 2015 to 2019 in the series “Servant of the People”, where, according to the plot, a school teacher is elected president of the country. The logo of Zelenskyi's film company Kvartal 95 Studio is visible in the modified image in the upper right corner. The image of Carlson, located at the bottom right of the fake screenshot, was taken from a video posted by his official social media account X on June 6, 2023. This video was the first episode of Carlson's new show on X.

The President's Office did not immediately respond to a Reuters request for comment.

Propagandists spread such fakes in order to personally discredit Zelenskyi, using an authoritative figure among conservative circles. Detector Media has already written about how Tucker Carlson repeats the messages of Russian propaganda in his own content.

Disclosure How Trump fans discredit Volodymyr Zelenskyi in a series of programs on American television

The first episode of the Zelenskyi Unmasked project was recently released: Who is Volodymyr Zelenskyy? (“Zelenskyi without a mask: Who is Volodymyr Zelenskyi?”). It was brought to the attention of journalist Serhii Mamaiev and a detailed analysis on his YouTube channel “Special Projects of Serhii Mamaev”.

The series is hosted by Ben Swann, who calls himself an investigative journalist. But it is not so. Mamaiev found out that he was actually a television sports producer, and later a news journalist, producer and editor-in-chief of the FOX network affiliates and Russia Today America. Based on the released analysis, Detector Media presents the main messages consonant with Russian propaganda, which can be found within the first series of the project.

Volodymyr Zelenskyi did not know Ukrainian and came to power dishonestly

The authors of the film made many inaccuracies in the biography of the President of Ukraine, which indicates that the material was not carefully prepared. In particular, they also noted that Kryvyi Rih is located in the south of Ukraine, although the map that was inserted into the video refutes this. According to the creators of the project, Zelenskyi allegedly did not know Ukrainian at all before his presidency. However, in fact, he only did not use Ukrainian in everyday life.

In addition, the authors demonized both the creation of Kvartal 95, the transition of Kvartal to 1+1, and the series “Servant of the People”, the creation of the “Servant of the People” party and Zelenskyi’s participation in the presidential elections. Like, he is not who he claims to be.

The situation in Donbas is expected as it is historically a Russian region

The authors of the project repeated Russian propaganda cliches on Euromaidan and the war in Donbas from 2014. They deliberately did not mention the true reasons for the Revolution of Dignity and the shooting of students. The presenter also kept silent about the annexation of Crimea and Russia’s orchestration of the creation of the so-called LPR and DPR. The authors of the project do not talk about torture and executions of pro-Ukrainian activists in Donbas by Russians. Instead, all this is summed up with the message that Donbas is in fact a historically Russian region. However, Mamaiev notes that most of the residents of the eastern regions identified themselves as Ukrainians in the population census.

Zelensky is spreading ultranationalism in Ukraine

The presenter says that Zelenskyi allegedly betrayed his native Russian language and turned Ukrainian society towards ultra-nationalism. They say that discrimination against Russian-speaking Ukrainians is also evidenced by legislation restricting Russian music and literature. Allegedly, this was one of the reasons for the invasion. However, the authors do not mention that the Decrees on quotas on Ukrainian music and acts limiting the distribution of Russian literature came after the full-scale invasion.

Russia only wants to restore the USSR, and NATO and the USA really provoked it to attack Ukraine and sabotaged the peace process

The authors justify Russian aggression by saying that Russia simply wanted to rebuild the Soviet Union and presented this statement in a positive sense, as if what Ukraine is against looks strange. In addition, according to the presenter, it was the United States and NATO that provoked Russia into invading Ukraine, since NATO allegedly surrounded Russia on all sides. But even here the authors contradict themselves, since they show a map where NATO members indicate states that joined the Alliance after Russia’s attack on Ukraine.

Next, the authors tell how in the spring of 2022, Ukraine and Russia almost agreed on a peace agreement. However, according to the presenter, the peace fell apart allegedly because of the United States and Europe, which pushed Ukraine to continue the war. They say that it is because of them that Ukraine allegedly thwarted all agreements and continued repression within the country. However, in fact, the negotiations were stopped after the criminal actions of Russian troops in Bucha. And Russia calls “repression” any actions directed against violations of the law on cooperation with occupiers, deliberately dramatizing the situation.

Propagandists as project experts

A number of people who regularly play along with Russian propaganda provided their comments for the first episode. Among them is Andrii Telizhenko, a former Ukrainian diplomat who was a frequent guest on Medvedchuk’s channels, where he promoted relevant narratives. At one time, according to Mamaiev, he also tried to help promote the idea of then-President Trump, who supposedly Zelenskyi was collaborating with the US Democratic Party.

Another character in the project is Gonzalo Lira, about whose history we have written more than once before. The project repeats the story about the “illegality” of his detention. Like, in fact, he is in prison because of his criticism of Zelenskyi. However, the SBU, during Lira’s imprisonment, emphasized that the main charge for this was the justification of Russian aggression against Ukraine.

Zelenskyi destroys religion in Ukraine

The authors of the project repeated the Russian message, complaining that Zelenskyi is trying to usurp religion in the state for himself, trying to delegalize the UOC-MP. However, they are silent about the fact that the priests of this denomination justified the invasion of Ukraine and aimed missiles at civilians. And not a word that Ukraine has its own church. The authors create the impression that Zelenskyi bans Orthodoxy in Ukraine as a whole, although this is not the case.

The United States has already made films about Ukraine, where they disseminated messages in tune with Russian propaganda. In particular, director Oliver Stone at one time began making films about dictators. In particular, in 2016 he published the work “Ukraine on Fire”, where he interviewed Medvedchuk. A year later, he recorded an interview with Putin.

Conservative media in the United States further spread skepticism regarding Ukraine, including through the spread of conspiracy theories. All this has a special context, given that the first impeachment of then US President Donald Trump was announced due to the phone call scandal with Volodymyr Zelenskyi. Since then, Trump fans have called the topic of Ukraine “toxic” and are trying in every possible way to reconcile Ukraine with Russia. This is clearly visible on Trump’s Truth Social, where we previously found a large amount of anti-Ukrainian rhetoric. This “information bubble” does not help Ukraine, and anti-Ukrainian messages are supported by the target audience of these media - recent polls from CBS News show that 61% of US citizens who identify as Republicans oppose assistance to Ukraine.

Message Air raid sirens are allegedly used by Zelenskyi to “spin war hysteria”

The air raids in Ukraine are supposedly in vain, because “the Russians are targeting exclusively military targets”. Russian telegrams began to disseminate such information. They say that sirens are beneficial only to the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi in order to sow panic around the war among the people of Ukraine. As proof of their claims, propagandists are distributing a fake, allegedly unknown persons in the Odesa region covered with foam a siren informing the civilian population about the missile danger. However, this information has already been refuted by the Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council.

The assertion of Russian propaganda about the “inexpediency” of air raids contradicts reality, because Russia daily randomly fires missiles, bombs, kamikaze drones and artillery at the territory of Ukraine.

In particular, by spreading a fake story about covering sirens with foam, propagandists are trying to justify Russian missile terror and shelling of Ukrainian civilians. Previously, we refuted information that the air raid warning in Ukraine would be activated to supposedly make it easier to issue draft notices to men in shelters.

Fake Deutsche Welle allegedly wrote about new graffiti in Berlin with the severed heads of Macron and Zelenskyi

Propagandists are disseminating information on social networks, citing the German publication Deutsche Welle, allegedly graffiti has appeared in Berlin depicting the severed heads of the presidents of Ukraine and France, Volodymyr Zelenskyi and Emmanuel Macron. According to these reports, the author of the work is allegedly the famous German artist Van Ray. However, this is fake.

StopFake journalists, using a reverse image search on Google, discovered that this photo is being distributed exclusively through anonymous Russian telegram channels and websites expressing a pro-Russian position. They also found out that not a single reliable publication reported the appearance of such graffiti in Berlin.

To confirm this information, propagandists add a screenshot of news allegedly published on Deutsche Welle. However, StopFake journalists were unable to find material with that title on the publication’s website. The screenshot notes that its author is journalist Lucia Schulten, but there is no such thing among the materials she published on Deutsche Welle.

There is also no information about this graffiti on the artist Van Ray’s website or on his social networks. At the time of publication of this text, the artist’s representative had not yet responded to StopFake’s request.

By spreading such fakes, propagandists want to strengthen their message that Europe is supposedly tired of Ukraine and does not want to support it anymore. They say that the topic of Ukraine has become toxic, and all those who actively support it also suffer from public hostility.

Manipulation Zelenskyi allegedly said that Ukraine is ready to give up Crimea and Donbas

Russian propagandists are spreading information that Ukraine has expressed its readiness to “give up Crimea and Donbas” by initiating peace negotiations. They refer to statements made by Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi during an interview with the American channel CBS. Propagandists claim that Country 404 proposes to begin a peaceful dialogue with Russia without demanding the return of the 1991 borders, although Kyiv previously insisted on this condition for resuming negotiations with Moscow. However, these statements are based on a distortion of reality.

Specialists from the StopFake project drew attention to this manipulation. They found that the actual content of the CBS News interview with Volodymyr Zelenskyi was reduced to incorrect conclusions to promote false narratives.

In fact, in an interview, Zelenskyi, answering a question about faith in the possibility of Ukraine returning all territories, including Crimea, emphasized that with sufficient support from partners, as well as a complete economic blockade of Russia, Ukraine will be able to restore its territorial integrity not only through military means. He expressed confidence that Russia’s defeat will lead to the loss of its support even by states that doubt Ukraine and will weaken positions within Russia itself, which will force it to dialogue. Zelenskyi called an important condition for such a dialogue the liberation of Ukrainian territories and the restoration of the territorial integrity of Ukraine within the annexation of Crimea by Russia.

Propagandists spread such manipulations to discredit the President and cause a split in Ukrainian society. Detector Media previously refuted other Russian lies about Zelenskyi.

Fake “Posters with expired Zelenskyi” allegedly appeared in Kyiv

Kyiv is allegedly massively filled with “posters” with the image of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi and the words “expired”. A video with such content and three photographs is being distributed on pro-Russian telegram channels and on the social network X (formerly Twitter).

However, this is a fake, they write at the Center for Strategic Communications and Security at the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. The printouts were most likely made by the author of the photo and video material specifically to create political “content”. In addition, the video was created unknown where and when, and is presented as a sign of “mass dissatisfaction of Kyiv residents” with the lack of elections during the war. This is an exaggeration, as is calling A4 printouts “posters”.

This case of disinformation is part of the Kremlin’s special operation called Maidan-3 to destabilize the socio-political system in Ukraine. One of its components is speculation on the topic of Zelenskyi’s “illegitimacy”. At the same time, not a single Ukrainian political force questions the powers of the head of state. Previously, we refuted information that Zelenskyi was allegedly preparing to leave for the United States on Washington’s orders before March 31, 2024, that is, after he allegedly became illegitimate, but this did not happen.

Fake A Spanish magazine allegedly depicted Zelenskyi “rapidly sliding down”

An alleged cover of the Spanish satirical magazine El jueves is being circulated on social networks, which depicts Zelenskyi on a roller coaster and “rapidly sliding down”, thus hinting at the political future of the president. It is not true.

The Center for Countering Disinformation writes that information about the issue with such a cover was not published on the publication’s official pages on social networks. Moreover, it was supposedly the March issue No. 2.398, but then the issue for March under No. 2.397 had already been published.

Fake Zelenskyi allegedly conducts secret negotiations with Russia on the surrender of Ukraine

Social networks are spreading information that Volodymyr Zelenskyi is secretly negotiating with Russia to “surrender” Ukraine on dictator Putin’s terms. Moreover, propagandists refer to the words of German Chancellor Olaf Scholz  who allegedly said this. It's a lie.

VoxCheck project analysts took up the case and explained that Scholz did not say that Ukraine was conducting secret negotiations with Russia.

The Chancellor, in an interview with the Märkische Allgemeine Zeitung, only stated that decisions were being discussed that could begin the peace process. However, the German Chancellor did not say that the Ukrainian government was conducting secret negotiations with Russia to sign a peace agreement.

Fake Zelenskyi allegedly bought a mansion from the King of Great Britain for 20 million pounds

Russian telegram channels are disseminating information about the purchase by Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi of the Highgrove House mansion from the British King Charles III. In asserting this, propagandists refer to the so-called British newspaper London Crier. According to this publication, the cost of the royal residence is 20 million pounds.

In fact, this “news” is just another invention of Russian propagandists, writes the Center for Countering Disinformation under the National Security and Defense Council.

Firstly, the London Crier website was created on March 26, 2024 (a week before the mass dissemination of this news). Secondly, links to the newspaper’s social networks lead to an incomprehensible resource of a company selling website templates. Thirdly, materials in the London Crier are published by anonymous users - and this provides additional grounds for asserting that this British newspaper is fake.

In addition, in the corresponding article about Zelenskyi there are no photos of receipts or a purchase agreement - nothing that could confirm the purchase of the mansion. The “publication” covers Russia’s war against Ukraine exclusively from the position of Moscow.

In the end, during the monitoring, the Center also established that this “news” was also distributed by The Intel Drop, which had already been noticed in distributing anti-Ukrainian fakes, as well as the Russian network of Pravda news websites.

Manipulation Zelenskyi allegedly prepared to flee to the UK ahead of a full-scale invasion

Russian propaganda telegram channels citing the words of the former Ukrainian ambassador to the UK Vadym Prystaiko spread information that Volodymyr Zelenskyi and the Office of the President planned to flee to the UK before a full-scale invasion. However, this is manipulation.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to it. They found out that propagandists carried out this manipulation based on an interview with Vadym Prystaiko for Ukrainska Pravda, published on March 12, 2024. In it, he spoke about preparations for the invasion in his role as Ukraine's ambassador to the UK. In particular, they talked about discussing with the British government the possibility of finding premises in London for the Ukrainian authorities in the event of the fall of Kyiv. In addition, measures were considered to evacuate data from electronic registers, banking systems, television and radio broadcasting to cloud storage, and even move the gold and foreign exchange reserves outside the country in order to protect it from falling into the hands of Russian troops.

During the outbreak of the aggression, Zelenskyi was offered several times to leave Ukraine, including an offer from the US government and the British Prime Minister, but he refused. Propaganda accusations of Zelensky’s cowardice and plans to escape are not supported by evidence and are intended only to sow panic among the Ukrainian population. Previously, other fakes regarding Zelenskyi’s alleged plans to flee to the United States were refuted.

Fake Paramount Pictures is allegedly making the film “The Price of Victory” about Zelenskyi for $115 million

Propagandists are spreading information on social networks citing an article by the NY Daily News, that the Paramount Pictures studio, commissioned by Kvartal 95, will begin filming the blockbuster “The Price of Victory”, dedicated to the life path of Volodymyr Zelenskyi from comedian to president. According to them, James Mangold will direct, and Sean Penn, Shia LaBeouf or Jeremy Renner are being considered for the lead role. The film's budget is allegedly estimated at 115 million US dollars. However, this is fake.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to it. They found out that the website that published this news was registered on January 18, 2024, shortly before the fake news appeared. At the same time, the site positions itself as a publication founded in 1975 by journalist J.R. McDouglas, information about which is not available in open sources. The name of the publication on the website is listed as New York News Daily, although the correct name should be New York News Daily. The fake resource is trying to imitate a real American publication with a similar name, founded in 1919, which has a good reputation. It is easy to confuse the two sites due to the similarity of domain names. The contact information on the fake site is incomplete or unclear, using placeholder text, highlighting its questionable reliability. The publication describes itself as the standard of journalism, however, it publishes contradictory articles that do not meet the standards of objectivity and honesty, and duplicate the fakes of Russian propaganda, especially on the Armed Forces of Ukraine.

They also discovered a “producer” profile on social network X, where the tweets that first shared the information likely originated. Access to the page was restricted at the time of writing, but an archived copy exists. Using facial identification tool PimEyes, VoxCheck analysts determined that the photograph was indeed that of Venezuelan surgeon Henry Garcia. So, a fake account allegedly produced by Paramount Pictures on platform X was created specifically to publish information about the non-existent film “The Price of Victory”.

The script of this film, which is given by propagandists, also looks rather implausible. For example, in one scene, President Zelenskyi is asked about the greatness of Ukraine, to which he responds with criticism of the situation in the country, in particular, recalling the years under the rule of the regime and the oligarchs, the restriction of freedom of speech and the violation of human rights. It’s hard to believe that a Ukrainian studio would agree to such a scenario in the current conditions.

In addition, propagandists recall that the cooperation between Paramount Pictures and the Kvartal 95 studio was allegedly facilitated by director Oleksandr Rodnianskyi through his company AR Content Studio, which previously worked with Paramount TV. However, there is no publicly available information confirming this collaboration. In 2022, Rodnianskyi did mention plans to make a film with the American company Anonymous Content about the Russian invasion of Ukraine, based on Peter Pomerantsev's article “We Can Only Be Enemies”, with Myroslav Slaboshpytskyi as director. There is no information yet about the implementation stage of this project.

Paramount Pictures, Kvartal 95, James Mangold, Sean Penn, and Jeremy Renner also did not announce the creation of the film “The Price of Victory” about the President of Ukraine. No reliable world or Ukrainian media confirmed this information. In addition, on the IMDb website, which is the largest resource about cinema, there is no information about the filming of such a film about Zelenskyi.

By spreading such fakes, propagandists want to discredit Zelenskyi. They say that while things are difficult in Ukraine, the president is spending a lot of money on a film about himself. Detector Media also refuted other fakes aimed at discrediting Zelenskyi.

Fake 88% of Ukrainians allegedly do not support “Zelenskyi's decision to cancel the presidential elections”

Such information is spread by propaganda telegram channels with reference to a survey by the British company GLPOR. In addition, pro-Russian sources write that in May 2024, a “campaign of civil disobedience against the Zelenskyi regime” will begin in Ukraine.

In fact, this information is not true. The Center for Countering Disinformation at the National Security and Defense Council analyzed the GLPOR website and found it to be fake. According to the results of the Google search, it was not possible to find any information about the company with the abbreviation GLPOR, except for publications on Russian propaganda resources. Also, most of the links on the site are inactive. And the domain of the site was registered not so long ago - only in September 2023.

Russian propaganda uses the creation of fake websites of relevant world publications or sociological companies as one of the ways to spread disinformation. Such “surveys” as in this case are aimed at splitting Ukrainian society, undermining Ukrainians' trust in each other. Previously, we refuted the information that according to the results of an alleged “sociological survey” by the companies Global Service and the European Migration Support Bureau, a third of Ukrainian youth migrated to Russia. In fact, no such survey has ever been conducted.

Fake A photo of Zelenskyi was allegedly hung on a board of shame in an Odesa supermarket

Propagandists are distributing a photo of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi that allegedly appeared on a board of shame in an Odesa supermarket with a photo of thieves and the inscription “They are stealing from us!”.

Specialists of the VoxCheck project drew attention to it. After conducting a keyword search, they discovered that the photo had originally appeared on a Russian Telegram channel. At the same time, no Ukrainian media and social networks spread this news about the photo of Zelenskyi in the supermarket.

The authors of the fake did not specify the name of the store where, according to them, the board of shame is located, so it is not known whether such a board really exists in one of the supermarkets of Odesa. The blue color of the board may indicate that it may be in the ATB chain of stores. However, representatives of this network said that placing such a photo in their stores is impossible.

By spreading such fakes, propagandists want to discredit Zelenskyi. Detector Media wrote that Russian propaganda has already invented other fakes for this.