Spilnota Detector Media

Fake The alleged cover of The Economist with the ex-Minister of Defense of Russia

Russian telegram channels are distributing an alleged cover of The Economist magazine with the image of former Russian Defense Minister Serhii Shoihu. The “cover” bears the title “The Last 120 Days” and the message adds that “the final phase of the conflict has already begun”. Propagandists claim that the magazine allegedly published material about decisive events that will lead to Russian victory in the coming months. In fact, this is a fake.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to it. They found out that on the official website of the magazine in the All Issues section there is no issue with a picture of Shoihu. Additionally, there is no publication date on the cover. Russian and pro-Russian outlets began circulating the cover on May 14, although The Economist did not publish any new issues that day. The covers for May 4, 11, and 18 are significantly different from the fake ones, and the topics in these issues do not concern ending the war “in 120 days” or any other time frame. This image of Shoihu is also missing from The Economist's social networks.

In addition, a link to the telegram channel “The Economist” was added to the fake message. This channel is not the official channel of The Economist, since the publication does not have a telegram channel at all. The fake channel imitates the British publication, copying its description and logo.

This is not the first time Russians have used Western brands to spread misinformation. They take the name of a Western publication, its logo, and through fake photos and videos they promote narratives that are beneficial to Russia. The authority of the publication gives information to fictitious “legitimacy” and creates the impression that supposedly even Western journalists recognize the inevitability of Ukraine’s defeat.

Fake In the Kyiv Territorial Recruitment and Social Support Center , a conclusion on liability is allegedly provided by a veterinarian

Information is being disseminated online, allegedly due to a lack of qualified personnel, the Territorial Recruitment and Social Support Center is forced to hire veterinarians. As proof of publication, they add a photo to a specialist who allegedly gives conclusions about the liability and photographs of the “office” as in one of the Kyiv Territorial Recruitment and Social Support Center .

VoxCheck analysts analyzed the case and explained that a situation where a Territorial Recruitment and Social Support Center  hired a veterinarian instead of a doctor is impossible. A Territorial Recruitment and Social Support Center does not engage in hiring medical workers at all to conduct military medical examinations.

Military medical commissions for those liable for military service are formed due to the involvement of doctors from civilian health care institutions.

And the propagandists took the photo from the website of the Lassie veterinary clinic - they probably took a photo of the office door with the Surgeon sign.

Fake In Ukraine one can buy a bracelet with a prayer against the Territorial center of procurement and social support

Propagandists spread information that in Ukraine one can buy bracelets with prayers that protect you from the territorial recruitment centers. The text on them calls on the Mother of God, Archangel Michael and the Guardian Angel, as well as a request to all saints. However, this is fake.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to it. A reverse search for the photo showed that similar bracelets are sold in Ukraine, but with a different prayer - “Our Father” in Spanish.

The text of the correct prayer does not mention the Territorial centers of procurement and social support and the religious figures mentioned in the misleading description. Similar bracelets are also sold in Russian stores, AliExpress and Alibaba.

In addition, the “text” on the bracelets is likely translated from Russian, since the phrase “my favorite” in the propaganda text should be translated as “my beloved” in Ukrainian.

Propagandists spread such fakes to discredit the Ukrainian authorities and the mobilization process as a whole. Detector Media has repeatedly refuted other fakes against it.

Fake The Ukrainian Armed Forces brigade allegedly used Putin's words in their advertising

Propagandists accused the Ukrainian military of plagiarism. They began to spread information that the Third Separate Assault Brigade of the Ukrainian Armed Forces allegedly used the words of the self-proclaimed Russian President Volodymyr Putin in its recruitment advertising. When publishing this “news”, Russian propaganda adds a photograph of an advertisement for the brigade with the words “Why do we need such a world if there is no Ukraine there?” and Putin's interview with almost identical words.

After disseminating this information, StopFake checked whether one of the Ukrainian Armed Forces brigades actually took Putin’s words for their advertising campaign. They found out that the propagandists themselves added a “quote” to the advertisement, accusing the Ukrainian military of plagiarism.

A reverse image search on TinEye showed that the photo distributed by propagandists appeared online in late April 2024 on the French news site France24. On the website one can see that it was taken by Reuters correspondent Alina Smutko on April 23, 2024 in the Kyiv metro. The original is also available on the Reuters photo bank with a full description. The original photo is different from the one used by Russian propaganda. Putin's quote was added to the image in the photo editor. In the original photograph, completely different words are visible: “Zazhyhai (ignite) in the third assault brigade” (zapaliui - in Ukrainian).

StopFake also ruled out the possibility that the photo used by the propagandists could accidentally show advertisements in different places of the Kyiv metro. If one compares the details of the fake photo and the Reuters photo, one can be sure that this is the same image. Looking closely at the wall in the background, one can see the painted elements positioned the same in both photographs.

Propagandists spread such fakes to show the false closeness of Ukrainians and Russians. Like, we think the same and act the same. However, in reality, Ukraine and Russia are completely different.

Fake The German magazine Handelsblatt allegedly resorted to black humor towards Ukrainian men abroad

Russian propaganda resources are disseminating information that on the cover of its latest issue, the German magazine Handelsblatt depicted a bloody Ukrainian passport, as well as a severed hand, and signed it all with the words: “Yes, dead. But with a new passport”. This is how the publication allegedly responded to the decision of the Ukrainian Foreign Ministry to restrict Ukrainian men abroad from receiving consular services.

In fact, this information is fake, because the German magazine Handelsblatt did not publish an issue with such a cover. One can verify this by looking at the official website of the publication. In addition, the cover distributed by Russian propagandists shows the magazine issue number 87 dated May 4, 2024, but the actual issue of the magazine under this number is dated May 6, 2024 and has a different cover.

This fake is a reaction of Russian propaganda to the temporary cessation of the provision of consular services to Ukrainian men abroad. The Ministry of Foreign Affairs of Ukraine emphasized that the decision to suspend the process of providing consular services to a category of Ukrainian citizens defined by law is a temporary step, due, in particular, to the need to resolve the issue of military registration of citizens of mobilization age abroad.

Fake Monobank allegedly introduces restrictions for “evaders”

Social networks in the Russian segment are disseminating information that the Ukrainian bank Monobank has sent out a warning to users about limiting a number of financial transactions for “evaders” - that is, individuals who may evade mobilization.

As “proof”, the fake robs attached a screenshot from the phone that allegedly received such a message.

This case was investigated by StopFake specialists, who determined that the Ukrainian bank Monobank did not send clients notifications about restrictions for “evaders”.

Moreover, in a comment to StopFake, bank representatives denied sending such messages. In addition, the text of the message itself was compiled with numerous errors and inaccuracies.

Fake Armed Forces of Ukraine allegedly beat an elderly man because of his reluctance to leave his home

Russian resources are disseminating information that allegedly in the village of Kozacha Lopan, Kharkiv region, officers of the 121st battalion of the 113th separate territorial defense brigade beat an elderly man. This allegedly happened because he refused to leave his house. As a result of the beating, the man's leg was allegedly broken.

In fact, this information is not true, writes the Center for Countering Disinformation at the National Security and Defense Council. This is another fake by the Russians, based on a photograph from the official Facebook page of the 113th separate territorial defense brigade. In fact, the military of the 121st separate battalion of the Troops Forces of the Armed Forces of Ukraine evacuated an elderly man from his house destroyed by the Russians.

By spreading disinformation of this kind, propagandists are trying to discredit the Armed Forces of Ukraine and sow distrust of them on the part of the people of Ukraine. In addition, in this way, propagandists also seek to incline to the idea that perhaps the elderly man did not want to leave because he was waiting for “liberation” by the Russians. Previously, we denied information that the Ukrainian military is planning to seize the Verkhovna Rada of Ukraine.

Fake Tucker Carlson allegedly reported that Zelenskyi was arrested

Social media users are circulating a screenshot that allegedly shows Tucker Carlson. Like, it reports the capture and imprisonment of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi. However, this image is a fabrication created using existing images of both men.

Fact-checkers from Reuters drew attention to it. A spokesman for Carlson told Reuters that the posts were fake and his name and image were used without his permission.

The screenshot appeared on social media with the caption: "SENSATION! TUCKER RELEASED VIDEO OF ZELENSKYI'S ARREST... HE IS TRANSPORTED TO BLACK DOLPHIN PRISON (RUSSIA) WITH A LARGE NUMBER OF SECURITY..." The fake screenshot contains an image of Zelenskyi holding a sign with the number “003856” along with the Ukrainian text “V.P. Holoborodko”. However, this is a scene from Zelenskyi's television series “Servant of the People”, which appeared in the first episode of the third season and was uploaded to the official YouTube channel of the series on April 9, 2019.

Zelenskyi then played the role of Vasyl Petrovych Holoborodko from 2015 to 2019 in the series “Servant of the People”, where, according to the plot, a school teacher is elected president of the country. The logo of Zelenskyi's film company Kvartal 95 Studio is visible in the modified image in the upper right corner. The image of Carlson, located at the bottom right of the fake screenshot, was taken from a video posted by his official social media account X on June 6, 2023. This video was the first episode of Carlson's new show on X.

The President's Office did not immediately respond to a Reuters request for comment.

Propagandists spread such fakes in order to personally discredit Zelenskyi, using an authoritative figure among conservative circles. Detector Media has already written about how Tucker Carlson repeats the messages of Russian propaganda in his own content.

Fake Ukraine was allegedly ridiculed in street graffiti in Israel

Russian propagandists on anonymous telegram channels are distributing a photo purporting to be graffiti from the streets of Jerusalem, where a Ukrainian is depicted in poverty in his bed after a Jew allegedly took all his money. However, this image is fake.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to the fake. They found out that the image had been modified using a graphic editor, and these photos were being distributed mainly because of Russian-language and some English-language resources sympathetic to Russia.

They conducted an analysis on the likelihood of editing using the FotoForensics service. Using error level analysis (ELA), which detects changes in an image by highlighting over-processed parts, they noticed that areas of the image where the Ukrainian man is without money and Israeli symbols on the man's clothing were likely added to the image after it was created.

Russian telegram channels regularly spread similar cases of disinformation to show that people abroad are supposedly tired of the topic of Ukraine.

Fake Deutsche Welle allegedly wrote about new graffiti in Berlin with the severed heads of Macron and Zelenskyi

Propagandists are disseminating information on social networks, citing the German publication Deutsche Welle, allegedly graffiti has appeared in Berlin depicting the severed heads of the presidents of Ukraine and France, Volodymyr Zelenskyi and Emmanuel Macron. According to these reports, the author of the work is allegedly the famous German artist Van Ray. However, this is fake.

StopFake journalists, using a reverse image search on Google, discovered that this photo is being distributed exclusively through anonymous Russian telegram channels and websites expressing a pro-Russian position. They also found out that not a single reliable publication reported the appearance of such graffiti in Berlin.

To confirm this information, propagandists add a screenshot of news allegedly published on Deutsche Welle. However, StopFake journalists were unable to find material with that title on the publication’s website. The screenshot notes that its author is journalist Lucia Schulten, but there is no such thing among the materials she published on Deutsche Welle.

There is also no information about this graffiti on the artist Van Ray’s website or on his social networks. At the time of publication of this text, the artist’s representative had not yet responded to StopFake’s request.

By spreading such fakes, propagandists want to strengthen their message that Europe is supposedly tired of Ukraine and does not want to support it anymore. They say that the topic of Ukraine has become toxic, and all those who actively support it also suffer from public hostility.

Fake In Lviv, they allegedly do not want to rent apartments to people from the east of Ukraine

Russian propagandists began disseminating information on social networks that in Lviv local residents allegedly refuse to rent out housing to internally displaced persons from the east of the country. In such messages, propagandists add supposedly real images from Ukrainian portals of rental advertisements and comment: “It seems that history is repeating itself: in Lviv they are not ready to provide housing to refugees from Kharkiv and Sumy, in some cases demanding twice as much from them. This splits the unity of the people”. However, this is fake.

In response, the StopFake organization conducted its own investigation into the presence of such advertisements on Ukrainian platforms for searching for housing. They found that this information was not true.

Propagandists publish screenshots, hiding the names of resources and contact information of landlords. However, StopFake was able to find these advertisements by checking well-known Ukrainian rental sites. One of them was allegedly posted on Nedviga-Pro, and the second on Rieltor.ua, as indicated by the same photographs, addresses, prices and characteristics of apartments, as well as website design. The descriptions of rental conditions in the screenshots of the promoters and in the advertisements found on the websites differ. In the original advertisements there is no mention of the refusal to rent out housing to residents of the eastern part of Ukraine.

StopFake also contacted the realtor through an ad on Rieltor.ua, asking about the possibility of renting an apartment by people from Kharkiv, and received the answer that “there are no problems with this”. They did not contact a realtor regarding the advertisement from Nedviga-Pro, since the apartment had already been rented out at the time of publication of the material.

So, Russian propagandists took genuine advertisements from Ukrainian real estate portals and, changing their description, tried to concoct another fake, the purpose of which was to discredit Ukraine and deepen the rift in society.

Fake “Posters with expired Zelenskyi” allegedly appeared in Kyiv

Kyiv is allegedly massively filled with “posters” with the image of Ukrainian President Volodymyr Zelenskyi and the words “expired”. A video with such content and three photographs is being distributed on pro-Russian telegram channels and on the social network X (formerly Twitter).

However, this is a fake, they write at the Center for Strategic Communications and Security at the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. The printouts were most likely made by the author of the photo and video material specifically to create political “content”. In addition, the video was created unknown where and when, and is presented as a sign of “mass dissatisfaction of Kyiv residents” with the lack of elections during the war. This is an exaggeration, as is calling A4 printouts “posters”.

This case of disinformation is part of the Kremlin’s special operation called Maidan-3 to destabilize the socio-political system in Ukraine. One of its components is speculation on the topic of Zelenskyi’s “illegitimacy”. At the same time, not a single Ukrainian political force questions the powers of the head of state. Previously, we refuted information that Zelenskyi was allegedly preparing to leave for the United States on Washington’s orders before March 31, 2024, that is, after he allegedly became illegitimate, but this did not happen.

Fake A Spanish magazine allegedly depicted Zelenskyi “rapidly sliding down”

An alleged cover of the Spanish satirical magazine El jueves is being circulated on social networks, which depicts Zelenskyi on a roller coaster and “rapidly sliding down”, thus hinting at the political future of the president. It is not true.

The Center for Countering Disinformation writes that information about the issue with such a cover was not published on the publication’s official pages on social networks. Moreover, it was supposedly the March issue No. 2.398, but then the issue for March under No. 2.397 had already been published.

Fake In France, a 20-meter Ukrainian flag was allegedly splashed during a rally

Photos of women holding a large blue and yellow flag are being shared online. The publications add that the photo was taken during a rally of the “Marseille-Odesa” organization on the steps of the Saint-Charles train station in Marseille (France).

Propagandists stressed that the action allegedly outraged local residents, who began to trample and wave the Ukrainian flag. “Apparently, the French are already very fed up with the Ukrainians, if they are ready to do this with the “state” flag”, the propagandists comment. However, this is not true.

The VoxCheck analysts note that there is no information about a similar incident during the campaign. The “outraged” French could simply be invented by propagandists.

After all, on the official page of the “Marseille-Odesa” organization on Facebook, you can find the corresponding photo, which is used by fakers in their publications. In her caption, the head of the union Nataliia Dobrianska reports on the action and notes that Odesans like the stairs to the Saint-Charles station because they remind them of the Potemkin stairs in Odesa. However, neither the caption to the photo nor the comments to the post contain any mention of the flag-lowering incident.

Moreover, neither the Ukrainian nor the French media have any information about such incidents during the action.

Fake A photo of Zelenskyi was allegedly hung on a board of shame in an Odesa supermarket

Propagandists are distributing a photo of the President of Ukraine Volodymyr Zelenskyi that allegedly appeared on a board of shame in an Odesa supermarket with a photo of thieves and the inscription “They are stealing from us!”.

Specialists of the VoxCheck project drew attention to it. After conducting a keyword search, they discovered that the photo had originally appeared on a Russian Telegram channel. At the same time, no Ukrainian media and social networks spread this news about the photo of Zelenskyi in the supermarket.

The authors of the fake did not specify the name of the store where, according to them, the board of shame is located, so it is not known whether such a board really exists in one of the supermarkets of Odesa. The blue color of the board may indicate that it may be in the ATB chain of stores. However, representatives of this network said that placing such a photo in their stores is impossible.

By spreading such fakes, propagandists want to discredit Zelenskyi. Detector Media wrote that Russian propaganda has already invented other fakes for this.

Fake In France, a magazine was published with a cover that allegedly depicted Macron as a “plucked evil rooster”

Propagandists spread the word that the French are “mocking their Macron-Napoleon” and this seems to be confirmed by the cover of the French magazine L'Hémicycle, where Macron is depicted as a ragged angry rooster. They even claim that this cover was “hotly discussed” on the France 24 TV channel, and cite a fragment from the TV show where it was allegedly shown.

However, the authenticity of these claims is questionable, as the French magazine L'Hémicycle never ran a cover with Macron as a ragged rooster, and France 24 never aired a “ragged rooster with Macron's head” on air. Specialists of the StopFake project drew attention to this.

They found out that L'Hémicycle is a French independent magazine published quarterly with analysis, interviews, stories and narratives. The cover of L'Hémicycle is shown on social media, with the words Winter 2023 at the top and the issue number - 514. On the official website of L'Hémicycle, one can see the latest issue of the magazine, which was published on December 20, 2023. It also has the inscription Winter 2023 on the top right and the number 514 on the left. This confirms that it is about this particular issue of the magazine. However, the actual cover of the issue features a rooster's head as the symbol of the French Republic, not Emmanuel Macron. And even before that, the magazine had never been published with the cover distributed by the propagandists.

The program on France 24 did show the winter issue of L'Hémicycle, but the real one, with a rooster's head. So, Russian propaganda also changed the video of the French TV channel, inserting a fake cover with Macron in it.

Propagandists again created a fake with the aim of discrediting the political leaders of the European Union - this time Emmanuel Macron. Detector Media wrote how Russian propaganda reacted to the recent statements of the French president.

Fake Zelenskyi allegedly “announced” the signing of a decree on the deportation of Ukrainian men abroad

An alleged screenshot of a message from Volodymyr Zelenskyi on X (former Twitter) is being circulated online, in which he allegedly made a statement in English: “I will sign a decree that will require all Western countries to deport Ukrainian men living there back to Ukraine”. It is not true.

VoxCheck analysts investigated this case and found out that it was satirical news. The X page from which the message was distributed is a parody and does not belong to Zelenskyi. On the real Volodymyr Zelenskyi’s X page,  there is no such message.

In addition, the colors of the verification checkmarks for X are different in both accounts. Thus, since 2022, the accounts of politicians and government agencies have a gray check mark; Zelenskyi’s account has it in exactly this color. In the fake screenshot, it is blue, which is the color of the checkmark that users who have an X Premium subscription may have.

Fake On the anniversary of the full-scale invasion, the Museum of Modern Art in New York allegedly showed an exhibition where the Ukrainian military was a “heap of waste”

Propagandists on social media are circulating a photograph and video purporting to depict an exhibition marking the second anniversary of the war in Ukraine at the Museum of Modern Art (MoMA) in New York. The authors of these reports claim that there was a thematic exhibition where the Ukrainian military was presented as a pile of waste. The photo also shows an Instagram story with information related to the exhibition called Heroiam Slava. However, this is fake.

Specialists from the sakartvel project MythDetector drew attention to it. They found out that in fact these videos are an exhibition of the artist William Cobbing and it has nothing to do with Ukraine. The museum also did not host any exhibitions with the name that propagandists refer to.

In fact, the video showcases a project by contemporary artist William Cobbing called Social Substance, consisting of a series of video works, sculptures and exhibitions. The main element of the project is clay, and the artist himself explores the complex relationships between people immersed in shapeless piles of clay, where ceramic objects and television screens merge into one. The works often depict people partially covered in a mass of clay. Cobbing presented this project in 2023 and himself distributed a video about it on social networks. This exhibition was not held at MoMA in New York, but was held as part of the British Ceramics Biennial at the Air Space Gallery.

Propagandists spread such fakes in order to discredit the Armed Forces of Ukraine and create the false impression that this discrediting is also supported in the Western cultural space.

Fake In Kyiv, they will allegedly rename Chaikovskyi street to Victoria Nuland street

Russian media are disseminating information that in Kyiv, instead of the street of the composer Petro Chaikovskyi, there will now be a street named after the US Under Secretary of State for Political Affairs Victoria Nuland. As evidence, Russian propaganda is distributing a screenshot of a decision allegedly taken by the Kyiv authorities to rename the street, and the document itself is dated March 5, 2024.

In fact, this information is not true. Fact-checkers from the StopFake project write about this. The City Council did not make such decisions, and the screenshot itself is probably fake, since the “document” on it does not meet the established rules of record keeping in Ukraine. In particular, when comparing it with similar documents, you will notice that some points have been rearranged or paraphrased. In addition, the mayor’s last name is not written in capslock, as is customary in documents according to state standards.

In the end, the Kyiv Council made one of the recent decisions to rename streets in the city of Kyiv on February 8, 2024. And there is not a word about renaming Chaikovskyi street.

By spreading this fake news, Russian propaganda seeks to discredit the Kyiv City Council, headed by Vitalii Klychko. They say that the Ukrainian authorities are now making idols out of modern US officials in the hope of eventually receiving military assistance from this country. However, this is not true. Previously, we refuted information that the United States allegedly confirmed the theft of military aid in Ukraine.

Fake The budget of the American child tracing organization was allegedly cut to help Ukraine

Russian propagandists spread such information. In some US stores, milk cartons allegedly posted notices about a missing boy named Elijah. This was supposedly done by the public organization National Center for Missing and Exploited Children (NCMEC),  the captures are as follows: “We would have found Elijah if the government had not cut our budget to send aid to Ukraine”.

In fact, these photo ads are fake. This was reported by checkers from the StopFake project. NCMEC Communications Director Angeline Hartman responded to StopFake's request that the organization did not print such postcards, someone else used their logo without permission.

Response from NCMEC Communications Director to StopFake request:

Probably, a caption about Ukraine was added to the photo of the milk carton in a graphic editor.

In addition, NCMEC is financed by the US Department of Justice, whose task is to ensure law and order and justice within the country, so there can be no talk of any “budget cuts to help Ukraine”. Moreover, funding provided by the Department of Justice to NCMEC has, on the contrary, increased compared to 2021.

If in 2021 the Department of Justice allocated almost $37 million to the organization, then in 2022 this amount was already more than 44 million. In 2023, the organization received more than $51 million. The organization also has other sources of funding. Many resources are provided by private donors, including large corporations like Google and Zoom.

Thus, Russian propaganda seeks to fuel the narrative that “Western society is already tired of the war in Ukraine”. According to propagandists, such fakes can influence the minimization of international support for Ukraine. Previously, we refuted information that economist Robert Kiosaki allegedly called any financial injections into Ukraine pointless.

Fake The French magazine Charlie Hebdo allegedly released a cover with Oleksandr Syrskyi sitting among the killed soldiers

Anonymous telegram channels are distributing the allegedly real cover of the new issue of the French magazine Charlie Hebdo with the image of the Commander-in-Chief of the Ukrainian Armed Forces, Oleksandr Syrskyi sitting among the dead Ukrainian soldiers. It's a lie.

The Center for Countering Disinformation at the National Security and Defense Council examined this case and found out that a magazine with such a cover does not exist. This can be verified on the official website of the publication.

We have repeatedly documented hoaxes involving fake graffiti or covers on foreign magazines, newspaper columns or advertisements. Thus, propagandists seek to show that their rhetoric (for example, that Zelenskyi is hated by the whole world) is also repeated in the West. So it may seem to readers that the public is really dissatisfied with Ukraine. And especially when the authors use elements of popular culture, hinting that people are laughing at the situation in Ukraine, and that the Ukrainian agenda for Europe is a reason to laugh.

Fake Women in the Armed Forces of Ukraine are allegedly forced to collect donations using nude photographs

Anonymous telegram channels write that the Armed Forces of Ukraine seem to be engaged in “sexual exploitation” of women. They say the command of the 44th separate mechanized brigade forces women to collect donations for the brigade with candid photos. As proof, the authors of the fake add screenshots from Facebook: one of the photos shows the Facebook account of a girl who seems to be calling for donations to the 44th Brigade for FPV drones. The account itself, as shown in the screenshot, contains explicit photos with elements of pornography. It is not true.

The case was analyzed by StopFake fact-checkers, who examined the Facebook account of a user under the nickname “Sveta Andriuk”. Using a reverse search on Google, it was possible to establish that the photos from the account belong to a model of the social network with intimate content Onlyfans. And on the page of the probable user they actually publish various meetings at the Armed Forces of Ukraine, but not only for the needs of the 44th Brigade.

That is, this cannot confirm the thesis about the “sexual exploitation” of women in the Armed Forces of Ukraine. Firstly, the Facebook account does not indicate any information about the service in the Armed Forces of Ukraine regarding the probable user. Secondly, it is unknown who runs this Facebook page and for what purpose. The fact-checkers have not determined whether this account is run by a real person. For example, the activity of the Facebook page itself is quite small.

Fake The pensioner allegedly received a draft notice

Russian propagandists are spreading information that people of retirement age are being mobilized into the Armed Forces of Ukraine. To prove this, they refer to correspondence “between grandmother and granddaughter on Telegram”. The grandmother seems to be complaining that they brought her a draft notice to mobilize.

The VoxCheck project specialists looked into this information and found out that it was a fake.

Firstly, the mobilization of women in Ukraine is voluntary. Moreover, pensioners are not mobilized in Ukraine. During martial law in Ukraine, citizens liable for military service between the ages of 18 and 60 who are capable of performing military duties may be conscripted. At the same time, senior officers can, if they wish, serve in the army up to 65 years of age.

Secondly, the grandmother’s age exceeds the mobilization age limit. On the agenda in the correspondence one can see that the woman’s year of birth is 1950, so as of November 2023, the date of publication of the news, the woman was 72 or 73 years old. In addition, since 2014, not a single woman has been forcibly mobilized - Ukrainian women voluntarily joined the ranks of the Defense Forces.

So the correspondence on Telegram could have been forged. The words “grandchildren” in audio messages on Telegram sound in the Russian manner and with incorrect accents, in particular, in the words “creatures” and “come out”. Such correspondence can be created between any two people, whatever one wants to call them, and pass it off as a dialogue between relatives. The photo of the draft notice in the correspondence is of poor quality, so it is impossible to confirm the authenticity of the document.

• Read also: Dead man allegedly received a draft notice

Fake A battalion of Snow White girls is allegedly being created in Ukraine

Russian media and social network users are disseminating information that Ukraine has allegedly announced the formation of a women's battalion Snow White in the Chernihiv region. They say it will consist of girls from 16 to 30 years old. Such publications are accompanied by comments that in Ukraine there are not enough people to fight, so women are sent en masse to the front. However, this is fake.

Specialists from the StopFake project drew attention to it. They found out that in reality this was not about creating a women's battalion. Russian propagandists took photographs from a real event - training in the basics of using small arms, which was carried out by military personnel of the regional directorate of forces of the North territorial defense forces  for the local population of the Chernihiv region - and presented it in a completely different, false context. These trainings were indeed conducted by the 119th Troops Brigade, but not a single recruitment, as propagandists write about it, was carried out during the exercises. The purpose of the meeting was to prepare the population for national resistance, which includes the basics of tactical medicine, the rules of handling weapons and engineering training.

By spreading such fakes, propagandists want to arouse distrust of the Ukrainian population in the government and discredit the mobilization. Detector Media has previously refuted fakes about the mobilization process in Ukraine.

Fake Propagandists have created another fake Titanic magazine cover

Propagandists are distributing a photo allegedly from the cover of the German satirical magazine Titanic, which depicts Valerii Zaluzhnyi next to the bodies of dead soldiers. However, this is fake.

Specialists from the VoxCheck project drew attention to it. They found out that on the official website of the Titanic publication there is an archive of all the covers of the magazine and there is no mention of the cartoon there. This is confirmed by the fact that none of the magazine's official social media accounts have posted the above mentioned  cover.

For example, the fake cover states that it is a February 2024 issue, but there is no issue with that cover on the magazine's website. The February 2024 issue appeared on the website on January 26 and has a different cover.

Propagandists spread such fakes to create the impression that the Western media has lost support for Ukraine. Detector Media has refuted fake covers before.